روش های خانگی برای جلوگیری از ترش کردن معده

یکی از اختلالات شایع گوارشی همین رفلاکس معده به مری است،که به آن ترش کردن معده هم می گوییم،میخواهیم روش های موثر، طبیعی و خانگی برای درمان ترش کردن معده را در اختیارتان بگذاریم.

نبض ما– میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با معضل ترش کردن معده دست و پنجه نرم می‌کنند. این اتفاق به خاطر بالا بودن اسید معده‌ای که در مری پخش می‌شود رخ می‌دهد زیاد خوردن و یا فشار زیاد به معده اغلب این مسئله را تشدید می‌کند. چیزهای خاصی مثل قهوه، الکل، محصولات کافئین‌دار و غذاهای تند و چرب می‌تواند به ترش‌کردن می‌انجامد.

غذا خوردن، خواب و بوی مواد غذایی باعث ایجاد حرکات دودی شکل و ترشح اسید در معده شده و دریچه‌ای که حدفاصل معده و مری قرار دارد مانع برگشت و رفلکس اسید به مری می‌شود. این دریچه به صورت فیزیولوژیک در طول شبانه روز چندین مرتبه باز و مجدد محکم بسته می‌شود و درصورتیکه دریچه حایل به دلایلی پایداری خود را از دست دهد اسید به مری باز می‌گردد.

زخم معده

با رفلکس اسید معده به مری، ترشحات بزاق به منظور کاهش و خنثی کردن خاصیت اسید افزایش می‌یابد. همچنین حرکات دودی مری، اسید را به معده باز می گرداند تا به بافت مری آسیب نرسد. ترش کردن معده ، سوزش گلو از علایم مشهود رفلاکس اسید معده است. بیماری‌های آلرژی، سینوزیت، گلودرد،سرفه مزمن، تنگی نفس و حتی آسم می‌تواند بر اثر رفلاکس اسید معده باشد که در مرحله اول باید این بیمار درمان شود تا بدن به داروها جواب دهد. در صورت عدم درمان این بیماری، مری ملتهب ومتورم می شود و لقمه غذا در گلو گیر می‌کند و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

رژیم غذایی ضد رفلاکس

خوردن بادام خام

بادام خام با تولید «آلکالین» می‌تواند PH‌ (وضعیت اسیدیته) معده را تنظیم کند زیرا بادام منبع کلسیم است.

آلوئه‌ ورا

با خوردن روزانه ۶۰ میلی لیتر شربت غیرفرآوری شده آلوئه ورا علائم ترش کردن معده کاهش می‌یابد.

آب گرم و آبلیموی تازه

صبح خود را با یک فنجان آب گرم و آبلیموی تازه شروع کنید. با نوشیدن این محلول با معده خالی و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از خوردن صبحانه، بدن می‌تواند به طور طبیعی اسید معده را متعادل کند. این محلول برای همه بی‌خطر است.

آبلیمو

سرکه سیب

روزی یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب بخورید. مخلوط سرکه سیب و عسل بسیار مفید و خوشمزه است. حتی می‌توان به جای لیمو، سرکه سیب در چای ریخت. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند سوء هاضمه و ترش کردن معده بر اثر تولید زیاد اسید معده ایجاد می شود. اما آخرین مطالعات نشان می‌دهد که بر خلاف باور مردم، این عارضه به دلیل کمبود اسیدهای لازم برای هضم کامل غذا بروز می‌کند. همچنین خوردن ترشی، ترشی کلم و سایر غذاهای ترش و اسیدی به کنترل اسید معده کمک می‌کند.

سیب سرخ

بعد از صرف غذاهای مشکل‌ساز یک عدد سیب سرخ خوشمزه بخورید تا اثر معجزه آسای آن را در بهبود ترش کردن معده ببینید.

مصرف مکمل ساکارومیس بولاردی

مکمل «ساکارومیس بولاردی» یک مخمر پروبیوتیک و به ویژه برای روده کوچک مفید است. این مکمل جذب ویتامین‌های مفید برای سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد.

چای‌ها و دمنوش‌ها

نوشیدن چای و دمنوش بابونه، نعناع یا شنبلیله به کاهش علائم رفلاکس اسیدی کمک می‌کند.

آدامس

بعد از هر وعده غذایی آدامس بجوید تا ترشح بزاق افزایش یابد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش ترشح بزاق سبب کاهش اسید در مری می‌شود.

جویدن آدامس

کشمش

جویدن یک مشت کشمش و قورت دادن عصاره‌ی آن باعث خنثی‌سازی اسید معده و درمان ترش کردن معده می‌شود.

چای زنجبیل

اگر با اضافه کردن ریشه‌های زنجبیل به آب جوش و افزودن عسل آن را میل کنید، باعث آرام شدن و تسکین معده می‌شود.

چای رازیانه

دانه‌های رازیانه را با یک فنجان آب دم کنید. بعد بگذارید سرد شده و به دمای اتاق برسد. سپس دانه‌ها را از آن جدا کرده و آب آن را برای تسکین درد ناشی از ترش کردن بخورید.

آب هویج

هویج به عنوان یک ابرغذا شناخته شده‌است و می‌تواند به بهتر شدن اوضاع معده کمک کند. در مخلوط‌کن، چند هویج را با یک موز و کمی آب مخلوط کنید. این نوشیدنی را بنوشید. خوردن این نوشیدنی به شکم کمک خواهد کرد که تمام اسیدها و گازهایی را که باعث ناراحتی در معده می‌شوند، جذب کند.

شیر

شیر گرم مشکل یبوست را رفع می‌کند. کمی عسل به شیر اضافه کنید تا دیواره‌ی معده‌تان نرم شود. این یک درمان خانگی برای ترش کردن معده است که بسیار عالی عمل میکند.

خوابیدن به پهلوی چپ

نتایج مطالعات نشان می‌دهد خوابیدن روی شکم یا به پهلوی راست سبب افزایش فشار به معده و در نتیجه افزایش علائم GERD می‌شود اما افرادی که به پهلوی چپ می‌خوابند این علائم در آنها رفع می‌شود.

 ۲ توصیه مهم برای پیشگیری

پر خوری نکنید:

عادات غذا خوردنتان را تغییر دهید که یکی از بهترین راه های مقابله با ترش کردن می باشد. از پرخوری باید پرهیز کنید, از هرگونه ریزه خواری باید جدا اجتناب کنید. شام سبک بخورید. در غیر این صورت با مشکلات بی خوابی مواجه خواهید شد. بلافاصله پس از مصرف غذا، به شکم بر روی زمین دراز نکشید. بهتر است حتما وعده شام را چند ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا محتویات معده بر اثر دراز کشیدن وارد مری نشود و اذیتتان نکند.

این مواد غذایی را به برنامه غذایی خود راه ندهید:

غذاهای چرب و سرخ شده، لبنیات و شیر پر چرب، روغن زیاد، غذاهای آماده و فست فود، قهوه، نوشیدنی های حاوی کافئین، نوشیدنی های گازدار مانند انواع نوشابه ها، سودا و ماء الشعیر، چای، مواد غذایی محرک و ادویه دار، مرکبات. حتی المقدور سعی کنید در مصرف این مواد غذایی حد تعادل را رعایت کنید و قبل از خواب این مواد را مصرف نکنید.

نبض ما– گردآوری

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید