بازار چه شغل‌ هایی در انتخابات داغ است؟

یکی از خاصیت های انتخابات این است که به فراخور فضای رقابتی آن بعضی از شغل ها را با خودش درگیر می کند و به کسب و کار بعضی دیگر حسابی رونق می بخشد.

نبض ما– موقعیت ها و اتفاقات در هر برهه ای از زمان به تناسب خود می توانند قشری را به زحمت بیندازند و به شغل قشری دیگر رونق ببخشند و حتی در مواردی  برای افراد زمینه های کاری و شغلی ایجاد کنند ؛ شغل هایی که به تناسب همین ویژگی می شود به آنها مشاغل فصلی گفت. با آمدن اردیبهشت ماه سال ۹۶ و انتخابات ریاست جمهوری به جز درگیری همگانی عمومی مردم برای گزینش کردن کاندید مورد نظرشان و تصمیم گرفتن برای انتخاب بهترین فرد برای تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری می توان به شغل هایی اشاره کرد که به واسطه حجم کار و اقتضای این ایام حسابی درگیر می شوند و پر کار تر از روزهای عادی سرشان به کار کردن مشغول می شود.

رفتگرها

شاید مظلوم ترین و شریف ترین قشری باشند که نه فقط در این ایام که در مقاطعی از روزهای سال به واسطه جمعیت و ترافیک های مردمی در کوچه و بازار حسابی به زحمت می افتند. این گروه با تمام گروه های شغلی که به خاطر انتخابات سرگرم کار می شوند تفاوت دارند، آن هم اینکه که سایر شغل ها شاید در عوض این درگیری و مشغول بودن پول و حقوق بیشتری نصیبشان شود ولی رفتگرهای شهر تبلیغات انتخاباتی، پوستر و تراکت های نامزدها برایشان چیزی جز جارو زدن های اضافه تر و خستگی بیشتر ندارد.

رفتگرها

چاپخانه ها

شاید چاپخانه دارها در سال های گذشته که نقش دنیای مجازی در میان مردم کمرنگ تر بود از چیزی که در حال حاضر به نظر می رسد درگیرتر بودند؛ اما با همه این ها می شود گفت که هنوز که هنوز است هر سال بسته به انتخابات بخش های مختلف سیاسی کشور در جای جای شهرهایمان می شود کوچه ها و خیابان هایی را دید که تراکت ها، بنرها و پوسترهای انتخاباتی از سر و کول آن بالا می رود. کاغذها و اوراقی که همگی خوب می دانیم که پیش از ریختن روی زمین و چسبیدن به دیوارها و تابلوهایی تبلیغاتی سر و کله شان از یک چاپخانه پیدا شده است. این روزها برای چاپ آگهی های انتخاباتی بیش از پیش  خودشان را به کار مشغول کرده اند.

چاپخانه

روزنامه نگاران و خبرنگاران

طبیعی است که اهالی رسانه در ایام مختلفی از سال به خاطر حجم خبرها و حاشیه هایی که دور و بر اتفاق می افتد روزهای پر کاری را سپری می کنند. اما در کنار بازتاب همه اتفاقات و حواشی این همه پرسی سیاسی که ذات کار خبرنگاری است باید به مشغول شدن روزنامه نگار و خبرنگارهایی اشاره کرد که در کنار کار روتینشان بخشی از زمانشان را در ستادهای تبلیغاتی کاندید مورد نظرشان سپری می کنند و علاوه بر نشر خبر به بولتن نویسی و تبلیغات مشغول به کار هستند.

روزنامه نگاران

 عکاس ها

حالا چند سالی است که همگی ما با ژست های مختلف نامزدهای انتخاباتی آشنا شده ایم. کافی است در طول همه این روزها عکس هایی با پس زمینه پرچم ایران در حالت های گوناگونی از جمله نگاه به افق با دست های زیر چانه که هر کدامشان مثلا نشانه ای از تعمق،تفکر و دوراندیشی نامزده مورد نظر است اشاره کرد. به اندازه ای که به راحتی می شود ژست عکس های انتخاباتی را یک ژانر کاملا مستقل دانست. ناگفته نماند که این روزها در کنار شغل عکاس های پرتره عکاس های خبری هم روزهای پر رفت و آمدی را سپری می کنند علی الخصوص که بخواهند عکاس ستاد انتخاباتی باشند چون در این شرایط مجبورند برای پوشش همه نشست ها و سفرهای استانی یک کاندید پا به پایش همه جا را گز کنند.

عکاسان

 ادمین های تلگرام

نسل جدید تبلیغات چند سالی است که به واسطه تکنولوژی شکل و شمایل جدیدتر به خود گرفته است برای همین هم تمام نامزدهای انتخاباتی بخش اعظمی از تبلیغاتشان را به فضای مجازی در شبکه های اجتماعی مختلف اختصاص می دهند. در کنار همه شغل هایی که در بالا ذکر شد به شغل نوظهوری می توان اشاره کرد که این روزها شاغلان آن به خاطر ایام انتخابات به کسب و کار مشغول هستند. ادمین های تلگرام که برای گذران زندگی و چرخ کانالشان از راه انتشار پست های تبلیغاتی امرار معاش می کنند در کنار همه آگهی های مختلف بخش عمده ای از پست های تبلیغاتی کانالشان را به آگهی های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی اختصاص می دهند.

 ادمین های تلگرام

فیلمسازها

مستندها و فیلم های انتخاباتی یکی از ارکان اصلی فیلم های تبلیغاتی هستند علی الخصوص در انتخابات ریاست جمهوری که تا جایی که بسیاری از مردم برای بهتر شناختن نامزدهای انتخاباتی روی دیدن این مستندهای تبلیغاتی حساب زیادی باز می کنند. ساختن این فیلم های تبلیغاتی بستگی به سطح انتخابات دارد تا جایی که برای ساختن نامزدهای ریاست جمهوری می توانند فیلمسازهای معتبر سینمایی باشند اما در مقیاس های کوچکتر مثل انتخابات شوراها نه مستندساز ها که آدم های بسیاری که کارشان ساختن نماهنگ های پیش افتاده در مجالس مختلف است به واسطه فرا رسیدن ایام انتخابات روزهای پر کارتری را سپری می کنند.

منبع:مجله مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید