فرمولی برای یک خانواده موفق

تمام خانواده‌ها، از هر نوعی که باشند، نیاز به تقویت و تغذیه شدن روانی دارند. در این مطلب توصیه‌هایی برای بهبود و تقویت روابط در یک خانواده موفق به شما ارائه می‌دهیم.

نبض ما– راه های زیادی برای تعریف یک خانواده موفق وجود دارد، اما همه‌ی این تعاریف در یک ایده مشترک هستند: توجه و مراقبت. یک خانواده چه ناآرام باشد، چه ناتنی، چه تک والد و چه خانواده‌ای که فرزندان بزرگ شده و از خانه رفته‌اند، معمولا از افراد مرتبطی تشکیل شده که به همدیگر اهمیت می‌دهند. حداقل ۵ ویژگی وجود دارد که یک خانواده موفق را تعریف می‌کند.

یادگیری

خانواده‌ جایی است که در آن ارزش‌ها، مهارت‌ها و رفتارها را فرا می‌گیریم. خانواده‌های قدرتمند، تجربیات یادگیری‌شان را مدیریت و کنترل می‌کنند، فرزندان را در بیرون از خانه راهنمایی می‌کنند، اجازه نمی‌دهند جبرهای اجتماعی، زندگی خانوادگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهند، خودشان را وارد محل، مدرسه، حکومت، عبادتگاه و کسب و کار می‌کنند، به شیوه‌ای که ارزش‌های خانوادگی‌شان حمایت شود. خانواده موفق ، مهارت‌ها و آموزه‌ها را با مثال یاد می‌دهد و از تجربه هم درس می‌گیرند و همزمان ارزش‌های‌شان را توضیح داده و اجرا می‌کنند.

پدر و مادر های امروزیوفاداری

به گزارش نبض ما، خانواده موفق و مستحکم دارای حس وفاداری و فداکاری نسبت به اعضایش خانواده هستند و از هم پشتیبانی می‌کنند. آنها در مواقع سختی و مشکلات، در کنار هم هستند و وقتی کسی بیرون از خانواده به یکی از اعضا حمله کند، از او دفاع می‌کنند. وفاداری در زمان خوشی و ناخوشی شکل می‌گیرد، در زمان داشتن و نداشتن، شکست و موفقیت و تمام چیزهایی که خانواده با آنها مواجه می‌شود.

تجربه پدر شدن

خانواده، جایی برای پناه گرفتن اعضای خانواده است. وقتی یکی از اعضای خانواده پیروز می‌شود یا شکست می‌خورد، تمام خانواده شادی و شعف می‌کنند یا ناراحت و اندوهگین می‌شوند و همدلی می‌کنند. اعضای خانواده، حس دادن و گرفتن را در خانواده فرا می‌گیرند و برای تعاملات اجتماعی در سایر روابط خود آماده می‌شوند.

عشق

عشق، قلب تپنده‌ی خانواده موفق است. تمام نوع بشر نیاز به عشق ورزیدن دارند، عاشق شوند و معشوق، خانواده به طور طبیعی جایی است که عشق، ابراز و ارائه می‌شود. عشق، ترکیب ذهنی و جسمی ِ باهم بودن است در یک فضای خصوصی. عشق شامل صمیمیت، سهیم شدن، تعلق داشتن و مراقبت می‌شود.

عشق به خانواده

به گزارش نبض ما، فضای یک عشق واقعی، اطمینان، درک، صبر و گذشت دارد. چنین عشقی به طور اتوماتیک روی نمی‌دهد؛ بلکه نیاز به تلاش روزانه و مستمر تمام اعضای خانواده دارد. خانواده‌هایی که بهم عشق می‌ورزند، در فعالیت‌ها سهیم می‌شوند و نسبت به هم حس بزرگی از قدردانی و قدرشناسی دارند. عشق نیاز به زمان، محبت و نگرش مثبت دارد.

نشاط

نشاط، داروی یک خانواده‌ی ایده‌آل است. تفریح و نشاط، دریچه‌ی فراری است برای تنش‌های خانوادگی. ما بواسطه‌ی نشاط یاد می‌گیریم خودمان را صادقانه و واقع بینانه ببینیم. ساختن یک خانواده‌ موفق و مستحکم، یک تجارت جدی است، اما اگر بیش از حد جدی گرفته شود، زندگی خانوادگی پر از تنش و استرس خواهد شد.

نشاط در خانواده

نشاط و تفریح و سرگرمی، تلاش‌های ما را تعدیل کرده و به ما دیدی واقع گرایانه از هر چیز می‌دهد. نشاط خانوادگی برای اینکه سودمند باشد باید ذاتی مثبت داشته باشد. خندیدین اعضا با هم، خانواده را می‌سازد، اما به همدیگر خندیدن اعضا را از هم دور کرده و اتحاد را نابود می‌کند. خانواده‌هایی که یاد گرفته‌اند از شادی و نشاط در جهتی مثبت استفاده کنند می‌توانند از تنش رها شوند، به دیدگاهی روشن دست پیدا کنند و روابط‌ بین خودشان را استحکام ببخشند.

مدیریت

مدیریت در خانواده موفق ضروری است. اعضای خانواده، معمولا بزرگسالان، باید برای رهبری خانواده، مسئولیت‌هایی را تقبل کنند. اگر کسی این نقش حیاتی را نپذیرد، خانواده تضعیف خواهد شد. هر خانواده نیاز به قوانین خاص خودش را دارد. این قوانین بر اساس درک و فهم اعضای خانواده از یکدیگر پایه‌گذاری می‌شود، نه بر اساس جبر و زور. این دستورالعمل‌ها و قوانین از سوی بزرگسالان به بچه‌ها می‌رسد، با قاطعیت و انصاف و خوش برخوردی.

مدیریت خانواده

افراد در یک خانواده موفق می‌توانند با هم برای تعیین شیوه‌ی زندگی‌شان تصمیم بگیرند و به بچه‌ها اجازه می‌دهند در این تصمیم‌گیری‌ها و وضع قوانین سهم داشته باشند. اما در مراحل اولیه و در زمان بحران، اعضای بزرگتر خانواده باید همه‌ی اعضا را به تلاش دسته‌جمعی فراخوانند.

نبض ما-مترجم: هدی بانکی

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید