دلایل کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی در بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد، اما معمولا از آن کم صحبت می‌کنند، به ویژه در مردها.

مردها از اینکه دیگران فکر کنند از نیروی مردانگی‌شان کم شده است، وحشت دارند. دلایل متفاوتی از جمله روحی و روانی وجسمی این مشکل را به وجود می آورد. بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی یعنی عدم‌تمایل و نداشتن میل و رغبت به جنس مخالف.

اولین چیزی که باید در نظر گرفت این است که یک عامل خاص در بی‌ میلی جنسی نقش ندارد، بلکه بی‌میلی جنسی یک مسئله چند بعدی است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد و از جنبه‌های مختلف فردی، بین‌فردی، روان‌شناختی، پزشکی، محیطی و… آن را بررسی کرد.

دلایل کاهش میل جنسی

کاهش تستوسترون

از هر ۱۰ مرد بالای ۴۵ سال، ۴ نفر به ترشح کم تستوسترون مبتلا می شوند و راه حل معمول آن جایگزینی تستوسترون است. البته این روش درمانی را همه پزشکان قبول ندارند ولی می تواند کاهش میل جنسی را درمان کند.

افسردگی و کاهش میل جنسی

مصرف داروهای ضد افسردگی، میل جنسی را کاهش می دهد و فرد را بیشتر به سمت افسردگی سوق می دهد. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، باید تحت نظر پزشک باشند و به تدریج از داروهای افسردگی بکاهند.

افسردگی زمستانی

کمبود خواب و کاهش میل جنسی

کمبود خواب، فرد را دچار خستگی و بی حوصلگی می کند و وقتی فرد استراحت کافی نداشته باشد، به فعالیت جنسی نیز علاقه ای هم نشان نمی دهد.

عدم اعتماد به نفس و کاهش میل جنسی

گاهی اوقات افراد نسبت به شکل و ظاهر بدن خود، احساس بدی دارند و فکر می کنند در مقابل همسرشان هیچ جذابیتی ندارند. به همین دلیل از داشتن رابطه گریزان می شوند.

مشکلات زناشویی

صمیمیت عاطفی یکی از عوامل داشتن رابطه جنسی بدون نقص است و کمبود آن روی رابطه، به ویژه در زن ها، اثر منفی می گذارد. زمانی که زن و شوهر به یکدیگر علاقه ای نداشته باشند و یا از همدیگر دلخور و عصبانی باشند، ممکن است، تمایل جنسی در آنها کاهش یابد.

بیماری های مقاربتی

رابطه الکل با کاهش میل جنسی

نوشیدنی های الکلی تاثیر بدی روی بدن گذاشته و میل جنسی را کاهش می دهد. بنابراین اگر می خواهید از قوای جنسی تان کم نشود، از این نوشیدنی ها دوری کنید.

اضطراب و کاهش میل جنسی

مشکلات و فشارهای ناشی از زندگی روزمره، وقتی از حد خود بگذرند، فرد را دچار اضطراب می کند و این موضوع می تواند روی توان جنسی افراد اثر منفی بگذارد.

یائسگی و کاهش میل جنسی

حدود نیمی از زنان به محض رسیدن به یائسگی، دچار کاهش میل جنسی می شوند. البته افزایش سن هم در از بین بردن اعتماد به نفس زن ها بی تاثیر نیست، زیرا آنها تصور می کنند که دیگر مانند قبل جذاب نیستند. این احساس آنها را گرفتار این مشکل می کند.

دوران یائسگی

بیماری عروقی

چندین اختلال عروقی در قالب مشکلات جنسی خود را نشان می دهد. به مرور زمان رگ های خونی را تحت تاثیر قرار داده ، شریان ها را سخت و باریک می کند و همین مسئله خون رسانی به دستگاه تناسلی را کاهش می دهد.این عارضه در مردان منجر به عدم توانایی نعوظ و در زنان منجربه عدم روانی دستگاه می شود. گزارش شده است که ۵۰ تا ۷۰ % از عدم توانایی نعوظ در مردان ناشی از اختلالات عروقی است.

دیابت

اغلب مشکلات جنسی ناشی از بیماری دیابت است که با مشکلات دیگری نظیر آسیب های عصبی و بیماری های عروقی همگام می شود. از جمله عوارض دیابت در مردان اختلال در نعوظ و انزال می باشد و در زنان این عارضه به شکل کاهش میل جنسی و یا عدم رسیدن به اوج لذت جنسی بروز می کند.

تاثیرات جانبی داروها

داروهای بیشماری هستند که چنین تاثیر ناخواسته ای رابه همراه خواهند داشت.علاوه بر داروهای ضد افسردگی که روی رسپتورهای سروتونین تاثیر می گذارد ، داروهای فشار خون و حتی داروهای ضد بارداری می تواند میل جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

خطرات استامینوفن کدئین

ام اس

این بیماری که باعث تخریب سیستم عصبی مرکزی می شود بر روی عملکرد آمیزش تاثیر می گذارد. عدم خشنودی از آمیزش و یا فقر میل جنسی و رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان می تواند دال بر ابتلا به این بیماری باشد. بیماری های عصبی دیگری نظیر پارکینسون نیز چنین تاثیر مشابهی را بهمراه دارد.

آندومتروز

بیش از ۵ میلیون زن در شمال امریکا دچار این اختلال هستند. بیماری آندومتروز که بافت رحمی را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این علائم دردناک این بیماری نظیر گرفتگی های شکمی دردناک، قاعدگی های شدید و درد مزمن لگنی امکان آمیزش را به سختی فراهم می کند و تجربه ای ناخوشایند خواهد بود.

کیست های تخمدانی

آمیزش های دردناک می تواند علامتی از کسیت های رحمی باشد. بیماری التهاب لگن و یا سرطان لگن نیز چنین علامتی را بهمراه دارد. به طور کلی آمیزش های دردناک را نباید نادیده گرفت.

اختلالات تیروئیدی

تیروئید غده ای پروانه ای در جلوی گردن می باشدکه نقش مهمی در حیات و سلامت فرد ایفا می کند.مدیریت فرآیند متابولیسم ، از دما تا وزن و همچنین سلامت جنسی از فعالیت های غده تیروئید می باشد. هر نوع اختلال در هورمون های تولیدی این غده باعث بروز مشکلاتی در نعوظ، انزال، تغییر میل جنسی و انگیختگی جنسی و رسیدن به اوج لذت در زنان می شود.

کم کاری تیروئید

خفگی در خواب

این اختلال که در آن تنفس به مدت ۱۰ ثانیه متوقف می شود و این روند مرتب در خواب تکرار می شود منجر به بروز مشکلات جنسی در مردان می شود.مشکلاتی از قبیل انگیختگی جنسی و یا اختلال نعوظ از عوارض جانبی این مشکل می باشد.

برقراری رابطه در شرایط روانی نامناسب و الگوهای تکراری

پایان یک روز کاری پرتنش و هنگامی که هر دو نفر از فرط خستگی به زور بیدار مانده‌اند، آیا زمان مناسبی برای هم‌بسترشدن است؟ متاسفانه اکثر زوج‌ها با وجود خستگی جسمی و روانی حتی زمانی که آمادگی لازم را ندارند، تنها برای این‌که انجام وظیفه کرده باشند یا ترس از این‌که مبادا همسرشان را ناراحت کنند، این کار را انجام می‌دهند.

دیدگاه فرد نسبت به رابطه جنسی

برای نمونه این‌که مردان تصور کنند در هر شرایطی باید آمادگی برقراری رابطه زناشویی را داشته باشند یا با تماشای فیلم‌های جنسی تصورکنند آن‌ها نیز باید دارای چنین توانایی‌هایی اغراق‌آمیز و غیرطبیعی باشند باعث می‌شود به مرور زمان نسبت به توانمندی خود شک کنند و عزت‌نفس جنسی‌شان کاهش یابد. از طرفی برخی از زنان فکر می‌کنند که زن باید حتی در مسایل زناشویی حجب و حیا را رعایت کند، هیچ وقت اشتیاق یا علاقه به داشتن رابطه با همسر را نشان ندهد و پیش‌قدم نباشد و برای زنِ خوب‌بودن باید نقشی منفعل در رابطه داشته باشد.

سرپرستی و کاهش

نگهداری از کودک خردسال یکی از دلایلی است که پدر یا مادر را به داشتن رابطه جنسی بی علاقه می کند. البته خود سرپرستی، مشکلی محسوب نمی شود. در واقع نداشتن زمان هنگام مراقبت از بچه، تا اندازه ای از صمیمیت کاسته و به تدریج میل جنسی را کاهش می دهد. بنابراین زن و مرد باید هراز گاهی برای مراقبت از فرزند یا فرزندان کوچک خود، از کسی کمک بگیرند و برای کنار هم بودن، وقت بخرند.

چاقی و کاهش میل جنسی

بیش از حد چاق بودن، موجب عدم لذت از فعالیت جنسی و ایجاد مشکلاتی در عملکرد می شود. البته دلیل اصلی آن هنوز کاملا مشخص نیست اما ممکن است به اعتماد به نفس، روابط مملو از نارضایتی، اثر برخوردهای نامناسب دیگران نسبت به چاقی فرد و دیگر مسائل روانشناختی مربوط باشد.

5/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. محمد می‌نویسد

    سلام مدتی هست که گرفتار مصرف مواد مخدر میباشم مثل شیشه مدتی که مشکل بی خوابی داشتم بهدکتر مراجعه کردم بهامید ترک مقدارقرص الپرازلام تجویز کرد چندماه استفاده کردم الان میل جنسیم آمده پایین نمیتوانم موندم چه کار کنم باتشکر ممنون

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      تو گام بعدی حالا باید الپرازالام رو ترک کنی .. که اونم روش خودش رو داره و حتما زیر نظرپزشک اینکار رو انجام بده

از پزشکان نبض‌ما بپرسید