می خواهید ۱۰۰ ساله شوید؟

در حالی که پیرشدن و بالارفتن سن اتفاقی اجتناب ناپذیر است اما برخی استراتژی‌های ضد پیری، وجود دارد که سبب بهبود سلامت و داشتن عمر طولانی می‌شود.

نبض ما– گردآوری

سعی داریم در این مقاله به شما رمزهایی رو معرفی کنیم که  می تواند با تغییر در یک سری عادات روزمره تأثیر بسزایی در افزایش و یا کاهش طول عمر داشته باشد.

نداشتن عضلات قوی در قسمت ران

مهم ترین عاملی به حساب می آید که نشان می دهد افراد در کهنسالی از پاهای نحیفی برخوردار خواهند بود. برای اجتناب از این حالت بهتر است  به ورزش هایی که موجب تقویت عضلات ران و پاها می شوند روی بیاورید و این کار را در برنامه های روزانه ی خود قرار  دهید.

قدرت قسمت پایینی بدن باعث حفظ تعادل مناسب، انعطاف پذیری و استقامت بدن می شود؛ متأسفانه ۲۰ درصد افرادی که دچار شکستگی های سر استخوان می شوند، به دلیل عوارض ناشی از تروما، در طول مدت یک سال جان خود را از دست می دهند.

برای داشتن عمر طولانی پیاده روی کنید!

افرادی که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی انجام می دهند، جزو افراد سالم (صرف نظر از میزان چربی بدن آنها) بوده و این گروه، چهار برابر افرادی که پیاده روی کمتری انجام می دهند و یا اصلا انجام نمی دهند، عمر می کنند.

پیاده روی سریع

افراد چاق می توانند تنها با افزایش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای فعالیت های روزانه شان نسبت به حالت همیشگی، نقش مهمی در بهبود سلامت قلب خود داشته باشند .اضافه کردن کمی پیاده روی به کارهای روزانه نظیر پیاده روی در مسیر محل کار و یا راه رفتن موقع خرید می تواند در افزایش سلامتی بدن و داشتن عمر طولانی بسیار موثر باشد.

نوشیدن یک یا چند نوشابه در روز

دانشمندان دریافته اند که نوشیدن یک یا چند نوشابه در روز خطر ابتلا به سندرم متابولیکی را دو برابر می کند. این سندرم مجموعه ای از افزایش فشار خون ، افزایش سطح انسولین و چربی شکم است که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و حتی افسردگی می شود.

عمر طولانی با ازدواج کردن

طبق بررسی های جدید، محققان به این نتیجه رسیده اند که ازدواج می تواند خطر مرگ در میانسالی را به شدت کاهش دهد. همچنین افراد متاهل بسیار کمتر از افراد مجرد دچار مرگ ناگهانی می شوند. ازدواج می‌تواند باعث عمر طولانی در مردان شود.

ازدواج فامیلی کردن

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن ۷۰ سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل ۲۰ سال از زندگی مشترک شان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده اند.

ازدواج، نوعی آرامش روانی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آنها دور می‌کند. به همین دلیل، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتی‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و در نتیجه امکان افزایش طول عمرشان هم بالا می‌رود.

تنها ماندن

تنهایی خطری جدی برای پیری زودرس و چاقی است، زیرا سبب ترشح پیش ماده ای برای شروع روند پیری خواهد شد. اجتماعی باشید، چرا که دوری از مردم و جامعه؛ عمر شما را کوتاه خواهد کرد. داشتن خانواده خوب  و یا تشکیل یک خانواده خوب دادن و ارتباط با دوستان خوب بهترین نعمت هایی هستند که در کنار آن ها بودن، تأثیر بسیار خوبی بر ما خواهد داشت.

استرس شدید سدی در برابر عمر طولانی

افرادی که دچار استرس شدید هستند، بدنشان دارای سطح کمتری از هورمون کلوتو (هورمون جلوگیری کننده از پیری زودرس) می باشد؛ استرس ۲۰ درصد خطر ابتلا به سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

استرس در زنان

برای رفع استرس با روش هایی مانند داشتن برنامه غذایی مناسب، رازو نیاز با خداوند متعال و با خداحافظی از تفریحات کاذب و ترک شب نشینی  به حفظ آرامش خود کمک کنید. سیگار کشیدن  ۱۰ سال عمرتان را کوتاه خواهد کرد. اگر شریک زندگی و یا والدین تان سیگاری هستند، شما نیز در معرض خطر قرار دارید.

افرادی که دارای وجدانی بیدار هستند و حس مسئولیت پذیری زیادی دارند، بیش از دیگران به سلامت خود اهمیت می دهند و این خود سبب افزایش طول عمرشان خواهد شد.

اهمیت دادن به زیبایی

اگر به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دهید، باید بدانید که عمر طولانی تری خواهید داشت. البته اگه از مواد آرایشی و قرص های بدنسازی  زیاد استفاده نمی کنید.

مصرف ۱۰ وعده میوه و سبزیجات

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، اگر هرکس بتواند روزانه ۱۰ وعده میوه و سبزیجات مصرف کند، از وقوع سالانه ۷.۸ میلیون مرگ زودهنگام در سراسر جهان پیشگیری می‌شود.۱۰ وعده میوه و سبزیجات تقریبا شامل ۸۰۰ گرم این محصولات به صورت خام یا پخته است.

در حال حاضر بسیاری از موسسات سلامت، حداقل مصرف ۵ وعده (۴۰۰ گرم) میوه و سبزی‌جات را در روز توصیه می‌کنند. به گفته محققان، خوردن ۲.۵ وعده (۲۰۰ گرم) میوه و سبزیجات در روز با کاهش بیماری قلبی (تا ۱۶ درصد)، سکته (۱۸ درصد)، بیماری قلبی-عروقی (۱۳ درصد)، ریسک سرطان (۴ درصد) و مرگ زودهنگام (۱۵ درصد) مرتبط است.

دویدن با سرعت مجاز

طبق یافته اخیر محققان، دو ساعت دویدن در هفته با هر سرعت و در هر مسافتی می‌تواند طول عمر را تا ۳ سال افزایش دهد. به گفته محققان، پیاده روی، دوچرخه سواری و سایر فعالیت‌های ورزشی هم موجب افزایش طول عمر می‌شود اما نه به اندازه دویدن. این فعالیت‌ها ریسک مرگ زودهنگام را تا حدود ۱۲ درصد کاهش می‌دهد و موجب عمر طولانی تر شما می شود.

سیگار نکشید، ورزش کنید، درست غذا بخورید

دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها را خط بکشید تا عمر طولانی تری داشته باشید. براساس نتایج تحقیقاتی که محققان آمریکایی روی بیش از ۱۷ هزار زن و مرد انجام داده اند، شانس افزایش طول عمر در افرادی که این ۴ عادت خوب را دارند، بیشتر از دیگران است.

آنها می‌گویند اگر از ۱۷ سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک مناسبی داشته باشید، امکان فوت تا پیش از سن پیری ۶۳ درصد کاهش می‌یابد. همچنین احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی که از مهم‌ترین عوامل مرگ ومیرها هستند، با داشتن یک زندگی سالم تا ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. پیروی از الگوی مناسب در زندگی می‌تواند خطر مرگ‌های پیش از دوران پیری را ۶۳ درصد در زنان و ۶۲ درصد در مردان کاهش دهد.

صله رحم

صله رحم کردن یعنی سر زدن به نزدیکان و جویای احوال شدن فامیل و دادن صدقه و خیرات دادن و رسیدگی به ایتام نیز بصورت ماورایی، باعث دفع بلا و عمر طولانی تری می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید