پزشکی قانونی در چه صورت مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند؟

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: فقط در صورتی که مادر مبتلا به بیماری باشد، مجوز سقط صادر می‌شود.

نبض ما – مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: زمانی‌که جنین ناهنجاری داشته باشد و این ناهنجاری منجر به حرج وی شود یا وقتی‌که خود مادر بیماری خطرناکی داشته باشد که ادامه بارداری سبب خطر جانی برای وی باشد، مادر می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کرده و شخصاً تقاضای صدور مجوز سقط درمانی را داشته باشد؛ البته به شرطی که سن جنین کمتر از ۴ ماه و معادل ۱۹ هفته باشد.

سقط جنین

وی ادامه داد: سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و با تایید پزشکی قانونی امکان پذیر است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: تنها در صورتی که مادر مبتلا به بیماری باشد و ادامه بارداری برای وی خطر جانی ایجاد کند یا جنین مبتلا به نوعی ازعقب ماندگی یا ناقص الخلقگی باشد و موجب حرج مادر شود، مجوز سقط جنین صادر می شود.

قادی پاشا بیان کرد: فعلاً برای نوزادان نامشروع برنامه قانونی وجود ندارد؛ مگر آنکه جنین نامشروع ناهنجار باشد یا مادر بیماری خطرناکی مثل بیماری قلبی داشته باشد. البته افرادی که به دلیل تجاوز جنسی باردار شده‌اند، بدون مراجعه به پزشکی قانونی اقدام به سقط غیرقانونی می‌کنند؛ لذا به ندرت مراجعاتی از این نوع به پزشکی قانونی داریم؛ مثلاً زمانی‌که مادر بیماری روانی داشته و خانواده نتوانسته او را کنترل کند که درچنین حالتی ممکن است به دلیل بیماری روانی مادر مجوز سقط درمانی را صادر کنیم.

آزمایش سلامت جنین

وی افزود: مجوز سقط با درخواست و رضایت آگاهانه مادر و با حضور شخصی در مرکزپزشکی قانونی قابل انجام است و نیاز به حضور پدر جنین و مراجعه به دستگاه قضا و اخذ نامه قضایی نیست.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تصریح کرد: ارایه مدارک پزشکی ازپیش انجام شده به همراه درخواست شخصی ومدارک هویتی معتبرکافی است.

وی افزود: پزشکی قانونی امانت‌دار مردم است و از معدود مواردی که لازم نیست افراد به سیستم قضایی مراجعه کنند، همین تجاوزات است که اگر فرد درخواست سقط داشته باشد، اطلاعات او محرمانه می‌ماند؛ البته لزوماً درخواست آن‌ها پذیرفته نمی‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیان کرد: در سال‌های اخیر مراجعین مراکز پزشکی قانونی برای سقط درمانی بیشتر شده است، ولی به نسبت رقم سقط‌های کلی در کشور که وزارت بهداشت ۲۵۰ هزار اعلام کرده است، رقم بالایی نیست.

قادی پاشا یادآورشد: قانون مجازات اسلامی جدید مصوب ۹۲ در ماده ۷۱۸ در تبصره‌ای در صورت خطر جانی مادر، محدودیت سنی برای سقط را برداشته است؛ یعنی اگر مادر بیماری قلبی داشته باشد، حتی اگر بالای ۱۹ هفته باشد و مشکلی داشته باشد، پزشک و می‌تواند سقط را انجام دهد و نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست؛ اما از نظر ناهنجاری خود جنین، در قانون امکان سقط بعد از ۱۹ هفته پیش‌بینی نشده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید