علل و درمان انواع جوش صورت/ ویدئو

جوش صورت یکی از بیماریهای شایع و مزمن پوستی است. به طوری که بیش از ۸۵% نوجوانان و جوانان جوش میزنند و حتی در برخی از بیماران تا سنین بزرگسالی جوش زدن ادامه می یابد. انواع جوش کدام است و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

علت جوش صورت

علت جوش صورتپیدایش آکنه یا جوش صورت ناشی از یک علت خاص نیست بلکه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میکروب ها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری ها از جمله عواملی است که در ایجاد این بیماری نقش دارد.همچنین یبوست, کم خونی , ناراحتی های قاعدگی و تغذیه  نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین پیدایش انواع جوش بدن و درمان آن به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد.

انواع آکنه یا جوش صورت

انواع جوش صورت

به طور کلی انواع جوش صورت به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها شامل چند زیرمجموعه هستند:

  • جوش‌های غیرالتهابی
  • جوش‌های التهابی

جوش های غیر التهابی

همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع جوش ورم و التهاب ندارد و شامل انواع زیر می‌شود:

جوش سرسفید

در این جوش منفذ پوستی به طور کامل بسته شده است. سبوم (چربی پوست) و باکتری‌ ها به همراه سلول های مرده پوست در درون این منفذ به دام می ‌‌افتند و یک ” برآمدگی ” سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می‌ کنند. سرسفیدها معمولا زودتر از سرسیاه‌ ها ناپدید می ‌‌شوند.

جوش سرسیاه

این نوع جوش پوستی شدت زیادی ندارد اما نسبت به جوش سرسفید مدت بیشتری طول می ‌کشد تا ناپدید شود.

جوش سرسیاه زمانی پدیدی می‌آید که منافذ پوستی به طور کامل مسدود نشده‌‌اند، بلکه به ‌صورت نسبی بند آمده ‌اند. این امر باعث می ‌شود که چربی هنوز بتواند به سطح پوست بیاید. علت سیاه بودن این جوش‌ ها واکنش ملانین (رنگ ‌دانه پوست) به اکسیژن است.

جوش‌های التهابی

جوشهای التهابی ورم و التهاب دارند و شامل دو نوع اصلی زیر می‌شوند:

جوش پاپول

پاپول نوع دیگری از جوش است که به صورت برآمدگی‌های قرمز کوچک روی پوست دیده می ‌شود. پاپول‌‌ها را نباید فشار داد، چون‌که ممکن است جای آنها بماند و هیچ ‌گاه برطرف نمی‌شود.

جوش پاسچول

پاسچول چیست؟ پاسچول‌ها شدیدترین نوع جوش پوستی هستند که به ‌طور واضحی ملتهب می‌باشند. این جوش پایه قرمز رنگ و یک مرکز سفید یا زرد رنگ دارد. اگرچه ممکن است به نظر بیاید که پاسچول‌ حاوی باکتری است، اما پاسچول‌ صرفا در اثر واکنش شیمیایی درون سبوم به وجود می ‌آید که باعث تحریک پوست می ‌شود. فشار دادن پاسچول هم می ‌تواند باعث آسیب پوستی و باقی ماندن جای آن روی پوست شود.

 

سایر انواع جوش صورت

جوش صورت انواع دیگری نیز دارد که عبارتند از:

جوش ندول یا کیست‌ها

کیست‌ها ضایعات پوستی بسیار بزرگ ‌تر و اغلب دردناک ‌تر هستند. آن ها زیر سطح پوست قرار می ‌گیرند و به صورت برآمدگی‌‌های سفتی حس می‌شوند و اغلب جایشان روی پوست می‌ماند. ندول ‌ها و کیست ‌ها را نباید فشار داد چون حاوی باکتری هستند و این کار ممکن است به گسترش عفونت بینجامد.

جوش میلیا

میلیاها برآمدگی ‌های ریز سفید پوستی هستند که به طور طبیعی به علت ریزش سلول‌ های پوستی به وجود می ‌آیند. سلول ‌های مرده در حفره ‌های کوچکی در سطح پوست جمع می ‌شوند و میلیا را به وجود می ‌آورند. میلیا به طور شایعی در نوزادان و در بخش بالایی گونه‌ ها دیده می ‌شود و در پوست بزرگسالان هم ممکن است ایجاد شود.

این برآمدگی‌ های پوستی با ریزش سلول ‌های مرده از روی پوست از بین می ‌روند. در نوزادان میلیا معمولا پس از چند هفته ناپدید می ‌‌شود، ولی در بزرگسالان ممکن است برای همیشه روی پوست باقی بماند. به طور معمول در کودکان نیازی به درمان میلیا نیست چرا که خود به خود از بین می‌روند.

علت جوش زدن در نقاط مختلف صورت چیست؟

در ویدیو زیر که توسط نبض‌ما تهیه شده است، می‌توانید علت جوش زدن در نقاط مختلف صورت را ببینید:

درمان جوش صورت

جوش صورت یک  مشکل پوستی است که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده و داروهای مناسب پوست خود را مصرف کنید. درمان جوش صورت حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامد و حتی احتمال عود آن نیز وجود دارد. در حقیقت آکنه یا جوش صورت بیماری بسیار سمجی است و مثل کنه به پوست می چسبد.

اما به جز قرص و دارو مجموعه‌ای از اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد که با انجام آن می‌توانید جلوی به وجود آمدن جوش صورت را گرفته و حتی در مواردی آن را درمان کنید. این راهکارها می‌تواند منجر به درمان جوش پاسچول ،‌ درمان جوش پاپول و سایر انواع جوش های صورت نیز شود.

جوش را دستکاری نکنید

سعی کنید جوش ها را دستکاری نکنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی کنید.

سبک زندگی آرام و بدون استرس

سعی کنید خواب مرتب و استراحت کافی داشته باشید.و حتی المقدور از فشارهای روحی و عصبی پیش‌‌‌‌گیری کنید.

شستشوی صورت

برای شستشوی صورت از شوینده و یا صابون اسیدی (یا گوگردی) که پزشکتان توصیه می کند استفاده کنید. ابتدا صورت خود را به طور کامل و به آرامی صابون بزنید، سپس به آرامی با آب سرد آن را بشویید.

ماساژ پوست

ماساژ پوست برای درمان جای جوش

پوست را ماساژ دهید. ماساژ هفتگی با مواد اسیدی نظیر سرکه سیب در کاهش چربی پوست و در نتیجه بهبود جوشها موثر است.

کاهش مصرف چربی

از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری کنید.

مصرف میوه و سبزیجات

سعی کنید سبزی و میوه بخصوص سبزی های غنی از ویتامین A مانند هویج، اسفناج، شاهی و گوجه فرنگی را زیاد مصرف کنید.

حرارت بدن خود را پایین نگه دارید

گرما میزان جوشهای صورت و  آکنه را بیشتر می‌کند. بنابراین خیلی در محیط های گرم نمانید.

استفاده از ضد آفتاب

در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه ملایم آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش های صورت دارد و برخی معتقدند که نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آکنه می شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی کنید.

ورزش کنید

ورزش خواص بی‌شماری دارد و حتی می‌تواند جوش صورت را بهبود دهد. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون و رفع چربی می شود که نتیجه آن طراوت پوست و درمان جوش ها است.

کمتر آرایش کنید

مصرف زیاد مواد آرایشی و کرم های چرب، جوشها را تشدید می کند. پس سعی کنید کمتر آرایش کنید.

برای از بین بردن سریع جای جوش صورت چه باید کرد؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

روش های از بین بردن سریع جای جوش

4.6/5 - (24 امتیاز)

دکتر گیتا مجیدزاده

پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

لیزر فرکشنال، آر اف ساده و فرکشنال، مزوتراپی، میکرونیدلینگ، پانچ، ساب سیژن، میکرودرم، پی آر پی، تزریق هیالورونیک اسید زیرپوستی و… بخشی از روش های درمان ترکیبی رفع جای جوش است.
اطلاعات تماس با دکتر گیتا مجیدزاده
تلفن تماس:
۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣

پزشک ها متخصص مرتبط

  • پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

    دکتر گیتا مجیدزاده

    پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد
    تلفن تماس:
    ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. غ فهیم می‌نویسد

    علت اصلی جوش صورت و بدن خود ارضایی یا استمناء میباشد و درمان آن ترک رفتار فوق است و هم چنین در صورت ازدواج مشگل برطرف می گردد .

    1. نکته گو! می‌نویسد

      خیلی خوب بود…
      عالم عالمانی شما
      ما یه عمر زدیم زگیل و جوشم نزدیم.
      متاهلم بشی میزنی
      چطوری با این بار دانشی کمرت نشکسته؟

      1. غ ف می‌نویسد

        ظاهرا” کمر تو شکسته زیر خر بار دانشت !

        1. dildo می‌نویسد

          خربار یا خروار??

    2. ناشناس می‌نویسد

      دلیل علمی دارید

  2. پریا می‌نویسد

    سلام وقت بخیر من برای اولین بار به صورتم بند انداختم ولی دردش زیاد بود به نصف صورتم ننداختم و کرم بتامتازون زدم صبح خوب شد و چون عروسی خواهرم بود برای اصلاح زودتر صورتم اسپری واجبی زدم یه شب هم با ارلایش خوابیدم یکی دو روز بعد یه طرف صورتم بد جوری جوش زد و هر چقدر کرم بتامتازون میزنم خوب نمیشه فقط یکمی کمرنگ شد همین اونم فقط یکمی و چون عجله داشتم با ژلیت موهای شانه هایم رو‌زدم الان بد جوری جوش زده ریز ریز و قرمز هستن و وقتی بهشون دس میزنم یکمی دردم میاد من چیکار‌کنم تا اینا از بین برن حالا جوش های شانه هایم زیاد مهخ نیس صورتم لطفا کمکم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید