چند روش ساده رنگ آمیزی تخم مرغ رنگی عید

تخم و تخمه نمادی از نطفه و نژاد و باروری است. پوست تخم مرغ خود نمادی از آسمان و طاق کیهان است. میترا نیز بنابر اسطوره از تخم کیهانی به وجود آمد. بنابراین استفاده از تخم مرغ رنگی در سفره عید می‌تواند بسیار خوشایند باشد.

تخم مرغ رنگی عید نشان و نمادی از باروری و رشد و زایش خوبی‌هاست و سمبل شکوفایی و نمو در سال جدیدی است که می خواهید پر بار تر از سال قبل آغاز کنند و خاطره خوش این سفره ی رنگی را در کنار سفره های هفت سین سالهای گذشته بچینید.

در برخی خانواده‌ها، رسم بر این است که یکی از تخم مرغ‌ها را بر روی آیینه می‌گذارند و اعتقاد دارند که در هنگام تحویل سال وقتی که گاو آسمانی کره زمین را از شاخی به شاخ دیگر خود می‌افکند، تخم مرغ بر روی آیینه خواهد جنبید.

تخم مرغ هفت سین

 

تخم مرغ رنگی عید چیست

یکی از اجزای فرعی و بسیار زیبای سفره هفت سین که جزو هفت موردی که با حرف “سین” شروع می‌شود نبوده اما از گذشته برای زیبایی در سفره هفت سین قرار می‌گیرد، تخم مرغ رنگی عید است. تخم ‌مرغ رنگی عید معمولا یک تخم مرغ طبیعی (و گاه مصنوعی؛ پلاستیکی یا سفالی) است که آن را با روش‌های گوناگون تزیین می‌کنند و آن را روی آیینه، داخل جام یا سبد تزیین شده قرار می دهند.

تخم مرغ رنگ شده زیبا

رنگ کردن تخم مرغ هفت سین

برای رنگ آمیزی تخمه مرغ رنگی عید می‌توان از مواد طبیعی مانند لبو، پوست انار، زرد چوبه، پوست پیاز قرمز، برگ اسفناج، قهوه، چای و … و یا رنگ‌های شیمیایی مثل آبرنگ، گواش، رنگ روغن، مداد رنگی، پاستل و … استفاده کرد. به‌راحتی می توانید، تخم‌ مرغ‌ رنگی برای عید را ظرف چند دقیقه متنوع رنگ کنید.

در ادامه در مورد روش رنگ کردن تخم مرغ ،‌ اموزش رنگ کردن تخم مرغ ، نقاشی روی تخمه مرغ ساده و رنگ آمیزی تخمه مرغ را خواهید آموخت.

تخم  مرغ رنگ شده مدل جوجه

خالی کردن تخم مرغ

بالا و پایین تخم مرغ نپخته یک سوراخ ریز با سوزن ایجاد میکنیم و بعد سوراخ را با نوک تیز یک سیخ چوبی نازک کباب، آهسته و به دقت تمام، گشاد می کنیم تا یک سوراخ بزرگتر، به اندازه سر یک سنجاق به وجود آید (بهتراست که نوک سیخ را آهسته توی سوراخ سوزن بچرخانید که یواش یواش لبه‌های سوراخ خرد بشوند و گشاد بشوند).

بعد تخم مرغ را بالای یک کاسه می گیریم و لبهایمان را روی یکی از سوراخ ها قرار می دهیم، از سوراخ یک طرفش با قدرت تمام فوت می کنیم. در حالت ایده‌آل محتوای تخم‌مرغ از سوراخ دیگه بیرون می ریزد.

داخل تخم ‌مرغ ها را از طریق همان سوراخ های ریز با آب گرم می شوییم تا باقیماندهء زرده و سفیده بیرون بیاید و می گذاریم خشک بشوند. برای رنگ کردن تخم‌ مرغ ها بهتر است که پایه داشته باشید که تخم‌مرغ رنگی رویش بماند و تزئین رویش که معمولاً برای خشک شدن به وقت احتیاج دارد به انگشتها نمالیده و خراب نشود.

خالی کردن تخم مرغ

پایه‌های مخصوص پلاستیکی تخم مرغ رنگی را شاید بشود از فروشگاه یا خرازی خرید اما اگر نشد میتوانید با همان سیخ های چوبی نازک مخصوص کباب خیلی راحت یک پایه درست کنید:

روش درست کردن پایه برای خشک کردن تخم‌مرغ

1- سیخ را از توی یک شانهء مقوایی تخم‌مرغ رد کنید.

2- یک ورقه از چوب‌پنبهء در یک بطری را با چاقو ببرید و سیخ را تا نیمه فروکنید اما شما اگر چوب‌پنبه دم دستتان نیست، یک کش لاستیکی را چند بار دور سیخ بپیچید تا محکم بشود. اگر کش هم دم دست نبود، هر چیزی که بشود سیخ را تویش فروکرد و روی سیخ بماند و سرنخورده مناسب است، مثلاً یک گلوله از خمیر رنگی مخصوص بازی بچه‌ها، یک تکه نان باگت، شمع و غیره.

3- سیخ را از سوراخ های تخم‌مرغ خالی‌شده رد کنید. یک چوب‌پنبه (یا هر چیز مشابه) گیر می کند و روی سیخ می ماند. حالا می شود بدون دست زدن به تخم‌مرغ تزئینش کرد. بعد از رنگ کردن تخم‌مرغ سیخ را توی سوراخی که در شانه ی تخم‌مرغ ایجاد کرده‌اید فرو می کنید که مثل یک پایه بایستد و رنگ در همان حالت خشک بشود.

رنگ آمیزی تخمه مرغ

برای رنگ آمیزی تخم مرغ رنگی عید امسال، از رنگ خوراکی و خمیر ریش استفاده کنید. با آموزش طرح تخم مرغ رنگی عید ابر و بادی همراه باشید.برای انجام طرح تخم مرغ رنگی عید ابروبادی شما به مقداری خمیر ریش (کف اصلاح) و چند قطره رنگ دل‌خواه نیاز دارید و البته بهتر است که تخم‌مرغ‌ها را قبل از تزیین بجوشانید و بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها خنک شدند، شروع به تزیین کنید تا اگر در حین طراحی و یا بعد از آن به تخم‌ مرغ‌ رنگی ضربه خورد، منزل کثیف نشود.

تخم مرغ عید

۱- برای شروع کار خمیر ریش را در ظرفی خالی کنید.

۲- رنگ غذا یا هر رنگ دیگری را با ترکیب رنگی دلخواه بر روی خمیر ریش بریزید.

۳- تخم مرغ را به آرامی روی خمیر ریش و رنگ بغلتانید.

۴- تخم مرغ را از خمیر خارج کنید و روی شانه تخم مرغ قرار دهید تا خشک شود.

۵- بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر ریش را با حوله کاغذی از روی تخم مرغ ها پاک کنید.

به همین سادگی و به همین زیبایی شما یک طرح تخم مرغ رنگی عید بسیار زیبا و خاص خواهید داشت که چشم همه را خیره خواهد کرد و هرکس آن‌ها را ببیند فکر می‌کند شما چند ساعت برای این رنگ آمیزی زیبای تخم مرغ رنگی وقت صرف کرده‌اید.

رنگ کردن تخم مرغ عید با سرکه و رنگ‌های غذایی

رنگ کردن تخم مرغ عید با سرکه و رنگ‌های غذایی

به تنها چیزی که برای این نوع تخم مرغ رنگی احتیاج دارید آب، سرکه سفید، روزنامه، چند فنجان و کمی از رنگ‌های غذایی است.

۱- روزنامه را روی سطح کار کاملا پهن کنید.

۲-تخم‌مرغ‌ها را بجوشانید تا کاملا سفت شوند. آن‌ها را خشک کرده، بگذارید کاملا سرد شوند.

۳- ¾ فنجان‌های چینی یا پلاستیکی را از آب‌جوش پر کنید. سعی کنید سر فنجان‌ها خالی باشد تا موقع گذاشتن تخم‌مرغ‌ها، آب به بیرون نریزد.

۴- یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه سفید به آب اضافه کنید. سرکه باعث می‌شود تخم‌مرغ‌ بهتر رنگ بگیرد.

۵- یک یا دو قطره از رنگ‌های خوراکی را به فنجان‌ها اضافه کنید. تعداد قطره‌ها بستگی به نظر شما دارد. هر چه تعداد قطره‌ها بیش‌تر باشد، تخم‌مرغ‌ها تیره‌تر و اگر کم‌تر باشد،تخم‌مرغ‌های روشن تری خواهید داشت.

۶- بگذارید تخم‌مرغ‌ها چند دقیقه داخل آب داغ باقی بمانند. برای رنگ زرد زمان بیش‌تری اختصاص دهید.

۷- برای طراحی بیش‌تر تخم مرغ رنگی از مداد شمعی استفاده کنید.

 

رنگ کردن تخم مرغ با پیاز

درست کردن تخم مرغ رنگی با پوست پیاز، آسان است و نتیجه تخم مرغی رنگارنگ و زیباست.

  • تخم مرغ
  • پیاز
  • قیچی
  • پارچه توری/جوراب نیمه نازک زنانه
  • رنگ اکرلیک
  • سرکه
  • آب

مراحل ساخت تخم مرغ رنگی با پوست پیاز

تخم مرغ رنگی با پوست پیاز

۱- لایه خشک، نازک و بیرونیِ پیاز را از آن جدا کنید، با قیچی به تکه های ریز تقسیم کنید.

۲- سطح تخم مرغ را با آب مرطوب کنید و تخم مرغ را در پوسته های پیاز، بغلتانید.

۳- تخم مرغ را در جوراب زنانه نیمه نازک یا پارچه توری بگذارید و آنرا جوری گره بزنید، که جوراب به تخم مرغ بچسبد. سپس، تخم مرغ را در آب بجوشانید.

۴- برای رنگ کردن تخم مرغ رنگی می توانید از رنگ های مایع استفاده کنید. یا اینکه خودتان رنگ اکرولیک را در آب و سرکه حل کنید و از آن استفاده کنید. رنگ های مختلف را روی سطح پارچه توری بچکانید و با هم ترکیب کنید. بعد از خشک شدن رنگ ها، تخم مرغ را از جوراب/پارچه توری در بیاورید و پوست های پیاز را از آن جدا کنید. اثر پوست پیاز روی پوسته تخم مرغ مانده است و آنرا رنگی می کند.

تخم مرغ اکلیلی

برای اینکه از زیبایی تخم‌ مرغ رنگی مدت بیشتری لذت برد بدون اینکه فاسد شود و بو بگیرند، آنها را نمی پزیم، بلکه خالی شان می کنیم. خالی کردن شان یک مقدار پر زحمت است اما به نتیجه اش می ارزد. تخم‌مرغ ها را در ظرفی می گذاریم و به نسبت هر یک لیتر آب یک قاشق سرکه اضافه می کنیم و می گذاریم نیم‌ساعت توی آب بمانند، بعد آنها را با آب گرم می شوییم. تخم مرغ رنگی آماده است.

آموزش نقاشی روی تخمه مرغ

۱) این روش مال آدمهایی که هم نقاشی شان خوب است و هم حال و حوصله دارند. با ماژیک ضدآب (یک جور ماژیک هایی هم هست که مخصوص بچه‌هاست و رنگش در آب حل می شود اما ماژیک معمولی است) طرح مورد نظر را روی تخم ‌مرغ نقاشی و بعد طبق میل و سلیقه با آبرنگ یا ماژیک رنگ‌آمیزی کنید. رنگ که خشک شد از فاصلهء ۲۰ سانتیمتر اسپری لاک مو را روی تخم‌ مرغ رنگی بپاشید.

۲) این روش مخصوص آدمهای کم‌حوصله با خلاقیت متوسطه و در عین حال کمی کثیف کاری دارد. تخم مرغ را با رنگ مخصوص یکدست رنگ‌آمیزی کنید (روش استفاده از رنگ مخصوص تخم‌مرغ روی پاکت نوشته شده. معمولاً هر رنگ یک قرص دارد که در آب حل می شود و تخم‌مرغ داخل آن می ماند تا رنگ بگیرد).

رنگ آمیزی تخم مرغ

بعد داخل یک بشقاب ماسه یا اکلیل بریزید. با چسب مایع روی تخم‌مرغ نقطه یا خط بکشید و تخم‌مرغ را توی ماسه یا اکلیل بغلتانید. اگر مواظب نباشید، خانه تکانی تان هدر می رود و زندگی تان پر از اکلیل یا ماسه می شود. در آخر اسپری لاک مو روی تخم‌ مرغ رنگی بپاشید.

رنگ کردن تخم مرغ با رنگ

طراحی تخم مرغ عید

تخم مرغ نوروز

طراحی تخم مرغ با چسباندن مواد مختلف روی تخم‌ مرغ رنگی راحت‌ترین راه برای تزئین است. به طور مثال:

تخم مرغ رنگی با کاغذکاشی

از کاغذ کشی رنگین چند نوار با پهنای متفاوت ببرید و در چند لایه روی تخم‌مرغ چسباند، جوری که قسمتهایی از نوارهای تحتانی از زیر لبه‌های فوقانی با رنگ‌های متفاوت معلوم باشند. خیلی زیبا می شود!

تخم مرغ رنگی با پولک و منجوق

تخم‌ مرغ رنگی را یکدست رنگ کنید و بعد طبق سلیقه خودتان رویش پولک و منجوق بچسبانید. دقت و حوصله می خواهد اما در واقع خیلی آسان است.

تزیین تخم مرغ رنگی با روبان

تزیین تخم مرغ رنگی با روبان

روبان و نوارمغزی اضافه دارید؟ اگر مچاله است اتو کنید تا صاف بشه و روی تخم‌ مرغ رنگی بچسبانید.

تکه‌های کاغذ رنگی

اگر مجله یا بروشور باطله با عکسهای رنگی دم دست دارید که روی کاغذ براق چاپ شده (ترجیحاً کاغذ جوری باشد که وقتی پاره می شود، لبه‌های پاره شده کاغذ سفید باشد) عکسها را به تکه‌های کوچک اندازهء ناخن شصت پاره کنید و لایه لایه روی تخم‌مرغ بچسبانید تا سطحش کاملاً پوشیده بشه. بعد از خشک شدن چسب روی تخم‌مرغ اسپری لاک مو بپاشید.

استفاده از پارچه توری برای رنگ کردن تخم مرغ

رومیزی گلدار توری کهنه و به‌دردنخور دارید؟ دورنندازید! گلهای آن را را با قیچی به دقت جدا کنید و روی تخم‌ مرغ رنگی بچسبانید.

خرده پوست تخم‌مرغ

یک تخم‌ مرغ را یکدست رنگ کنید و بعد پوستش را خرد کنید. تخم‌مرغ دوم را با رنگ متفاوتی رنگ کنید و وقتی خشک شد، خرده‌های پوست تخم‌مرغ اولی را به دلخواه روی آن بچسبانید. چسب که خشک شد اسپری لاک مو روی تخم‌ مرغ رنگی بپاشید.

استفاده از شمع برای رنگ آمیزی تخم مرغ عید

این روش آسان اما کمی وقت و دقت میخواهد. تخم مرغ را یکدست رنگ کنید و بگذارید خشک بشود، یا سفید بگذارید. یک شمع روشن کنید و با قطره‌های موم مایع روی تخم‌ مرغ به سلیقه خودتان نقطه بگذارید و خط بندازید و یا طرحهای انتزاعی ایجاد کنید.

تخم مرغ را با یک رنگ متفاوت دوباره رنگ کنید (ترجیحاً تیره‌تر از رنگ اولی. اگر رنگ دوم خیلی متفاوته، مثلاً اگه اولی زرده و دومی آبی. مخلوط شدنشان باعث می شود که رنگ سبز به دست بیاید، اما شما آبی میخواهید، بهتر است تخم‌مرغ را چند دقیقه در آب و سرکه بگذارید تا رنگ اول پاک شود).

خشک که شد، با فندک با دقت و احتیاط لکه‌های شمع را آب کنید (مواظب باشید که تخم‌مرغ سیاه نشود). موم های آب‌شده را با دستمال تمیز کنید. روی تخم‌مرغ طرح لکه‌های شمع به یک رنگ روی زمینه‌ای با رنگ متفاوت ظاهر می شود. در آخر اسپری لاک مو را روی تخم‌مرغ بپاشید.

رنگ کردن تخم مرغ با لاک

رنگ کردن تخم مرغ با لاک

یک روش دیگه مخصوص افرادی که نقاشی شان خوب است. با لاک ناخن می شود طرحهای زیبایی روی تخم‌مرغ کشید که به دلیل براق بودن رنگ لاک ناخن جلوه متفاوتی پیدا می کنند. برای نقاشی از قلم‌موی خود لاک استفاده نکنید، چون به درد این کار نمیخورد. قلم‌موی نقاشی که نوک باریک، خیلی بهتر است. قبل از عوض کردن رنگ قلم ‌مو را با استون پاک کنید.

تخم مرغ رنگی با مداد شمعی

این روش هم آسان است. مداد شمعی به رنگ های مختلف را روی شعله یک شمع نرم کنید تا آب بشود و سطح تخم‌مرغ را با لکه‌های رنگین مدادشمعی بپوشانید. تخم‌مرغی را که روی سیخ محکم شده روی شعله شمع بگیرید و مرتب بچرخانید تا رنگها قاطی بشوند و طرح مرمری روی تخم‌ مرغ رنگی ایجاد بشود.

حواس تان باشد که وسط کار چرخاندن را متوقف نکنید وگرنه همهء مدادشمعی‌ها میریزد پایین. مدت زیادی تخم‌مرغ را روی شعله نگه ندارید و نزدیکش نکنید که دوده بگیرد. طرح موردنظر که ایجاد شد، باز چند دقیقه‌ای تخم‌مرغ را در حال سرد شدن بچرخانید. بعد بگذارید خشک بشود و در آخر اسپری لاک مو رویش بپاشید.

رنگ کردن تخم مرغ با لبو

می توانید تخم مرغ ها را در آب لبو یا آب سبزیجات مثل اسفناج یا جعفری و یا پوست پیاز و آب انار و زرشک بجوشانید تا آنها را به رنگهای بنفش، سبز و صورتی درآورید.

اسپری برای رنگ‌‌آمیزی تخم‌مرغ

با استفاده از اسپری های رنگی طلایی یا نقره ای آنها را یکدست رنگ کنید.

رنگ کردن تخم مرغ با قهوه

درون قهوه یا نسکافه جوشانده و به رنگ قهوه ای درآورید و ساده داخل جا تخم مرغی گذاشته و یا دور آن را با ربان تزیین کنید.

استفاده از نخهای رنگی

دو طرف تخم مرغ را با سوزن و با احتیاط سوراخ کرده تا بتوانید تخم مرغها را خالی کنید سپس روی آنها را به هر شکلی که می خواهید نقاشی کرده و با استفاده از نخهای رنگی یا روبانهای رنگی که از آنها رد می کنید به درختچه های زینتی کوچکی که می توانید بر سر سفره هفت سین عید نوروز قرار دهید آویزان کنید.

رنگ‌آمیزی با کاغذهای زرورقی

تخم مرغ رنگی و چند تخم بلدر چین را با استفاده از کاغذهای زرورقی رنگی که به راحتی دور آنها پیچیده می شود، تزیین کنید و کنار هم در سبد قرار دهید.

نکات رنگ آمیزی تخم مرغ

تخم مرغ رنگی کودکانه

  • نقاشی روی تخم مرغ رنگی را هم می توانید با مداد شمعی، آب رنگ، گواش و مداد رنگی انجام دهید و هم دور تخم مرغ ها را قبل از جوشاندن پارچه های رنگی که رنگ می دهد پیچیده، با نخ دور تا دور آنها را محکم کنید و داخل ظرف آب جوش بجوشانید تا به شکل های جالبی آنها رنگ آمیزی شوند.
    • روی آنها اسکناس های بازی بچه ها را بچسبانید و یا اسکناس های حقیقی چسبانیده و به بچه ها هدیه دهید فقط توجه داشته باشید که اگر از اسکناسهای حقیقی برای عیدی دادن به بچه ها بر روی تخم مرغ ها می چسبانید تنها در چند جای آن و به مقدار خیلی کم عسل بزنید تا به راحتی اسکناس جدا شده و موقع جدا شدن پاره نشود.رنگ امیزی تخم مرغ عید
    • می توانید از تخم بلدر چین های کوچک رنگ شده نیز در کنار تخم رغ رنگیاستفاده کنید.
    • با استفاده از چسب مایع و غلات مثل برنج ،گندم و جو و حبوبات آنها را تزیین کنید.
    • روی تخم مرغ رنگی شمع باریک و سبک گذاشته و آنها را برسر سفره هفت سین عید نوروز روشن کنید.
    • می توانید از مادر بزرگ های مهربان کمک گرفته و مثلا کلاه بافته شده بزارید، روی تخم مرغ رنگی را بوسیله ی کامواهای رنگی بپوشانید.
    • از تخم مرغ شانسی هایی که از شکلات و سکه پر کرده اید، برای هدیه دادن به بچه ها استفاده کنید، همچنین می توانید بر سر سفره هفت سین عید نوروز قرار دهید.
    • از گلهای پارچه ای کوچک آماده به همراه نوارهای رنگی جهت تزیین تخم مرغ رنگی استفاده نمایید.
4.4/5 - (37 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. فاطمه می‌نویسد

    عالی بود

  2. زهرا می‌نویسد

    عالی بود

  3. هستی می‌نویسد

    عالییی و حالب

  4. نرگس می‌نویسد

    عالی و جالب

    1. ناشناس می‌نویسد

      بدنبود😞😞

  5. هستی م می‌نویسد

    عالی بود👌👌👌

  6. سارینا می‌نویسد

    عالی بود

  7. صحرا می‌نویسد

    خوب خوب و جذاب بود

  8. ادینا می‌نویسد

    خیلی زیبا و جذاب بود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید