خطرات بیماری مرگبار هاری

سفر کردن با تمام خوشی‌ها و هیجاناتش، خطراتی هم می‌تواند داشته باشد که هرچند صرفا محدود به مقوله‌ی سفر نمی‌شود اما در طی مسافرت، به دلیل شرایط خاص و ناآشنا می‌تواند پررنگ‌تر باشد. یکی از این خطرات، بیماری مرگبار هاری است.

نبض ما – هاری بیماری کشنده‌ای است که توسط ویروسی در بزاق حیوان مبتلا پخش می‌شود. تمام پستانداران ممکن است هاری بگیرند. انسان‌ها معمولا از لیسیدن، گاز گرفتن و یا پنجول کشیدن سگ‌ها یا سایر حیوانات مبتلا مانند خفاش، روباه، راکون و میمون پوز‌ه‌دراز هاری می‌گیرند.

هاری بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر گذاشته و در نهایت موجب بیماری و مرگ مغزی می‌شود. وقتی علائم هاری بروز پیدا کنند یعنی بیماری تقریبا به شرایط مرگبار رسیده است، بنابراین پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

هاری چه کسانی را تهدید می‌کند؟

به گزارش نبض ما، هاری در همه‌ جای دنیا وجود دارد به غیر از قطب. کسانی که در تماس با حیوانات وحشی هستند، همیشه در معرض خطر ابتلا به هاری قرار دارند.

مسافرهایی که زمان زیادی را در فضاهای باز مانند کمپ‌ها یا غارها می‌گذرانند هم در معرض این بیماری هستند، یا آنهایی که به واسطه‌‌ی حرفه‌شان در حیات وحش زیاد این طرف و آن طرف می‌روند مانند دامپزشک‌ها یا حرفه‌ای‌های حیات وحش یا مسافران برون‌مرزی، این بیماری تهدیدی برای‌شان محسوب می‌شود.

کودکان نسبت به این خطر آسیب‌پذیرترند زیرا معمولا با حیوانات بازی می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد از ناحیه‌ی سر و گردن مورد گازگرفتگی قرار می‌گیرند.

بیماری هاری

در بسیاری از مناطق دنیا،هاری سگ‌ها، مشکل بزرگی است که اقدامات پیشگیرانه درموردشان به سختی قابل اجراست مانند بیشتر مناطق آفریقایی، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی. اگر به کشوری سفر می‌کنید که خطر ابتلا به هاری در آنجا بالاست، توصیه می‌کنیم پیش از سفر، واکسن هاری دریافت کنید.

مسافران چه اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌توانند انجام دهند؟

– درمورد برنامه‌ی سفرتان با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر فعالیت‌‌های سفرتان جوری است که احتمال تماس با حیواناتی چون سگ و گربه و خفاش و یا سایر گوشتخواران وجود دارد، باید قبل از سفر،واکسیناسیون سه مرحله‌ای هاری را دریافت کنید (روز اول، روز هفتم و روز بیست و یکم یا بیست و هشتم).

استریل

– با وجود انجام واکسیناسیون، اگر حیوانی شما را گاز گرفت یا بدن‌تان را خراشید، باز هم حتما باید اقدامات اورژانسی را انجام دهید.

پیشگیری از گازگرفتگی یا گزند حیوانات:

  • به طور کلی هیچ حیوانی را لمس نکنید، به گزارش نبض ما، در برخی از کشورها ممکن است حتی حیوانات خانگی هم خطر هاری داشته باشند چون شاید دربرابر هاری، واکسینه نشده باشند.
  • خیلی مراقب بچه‌ها باشید، مخصوصا در حضور سگ و گربه و حیواناتی چون میمون‌ها.
  • اگر با حیوان خانگی‌تان سفر می‌کنید، مراقبش باشید و اجازه ندهید با حیوانات محلی بازی کند، مخصوصا خیلی مواظب حیوانات ولگرد باشید.
  • هیچ حیوانی را از بیرون با خود به خانه نبرید. سگ و گربه ممکن است مبتلا به هاری باشند اما تا چند روز یا چند ماه، علائم را بروز ندهند.

مطالب مرتبط: اقدامات فوری در درمان عقرب گزیدگی

اگر حیوانی شما را گاز گرفت یا بدن‌تان را خراشید، چه باید بکنید؟

  • محل زخم را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  • حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنید یا زخم‌تان جدی به نظر نمی‌آید بازهم به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. شاید لازم باشد برای پیشگیری از ابتلا به هاری، سریعا واکسینه شوید.

نبض ما – مترجم:هدی بانکی

 این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ali می‌نویسد

    واقعا ازتون ممنونم خیلی مطلب مفید و مهمی است این موضوع

  2. پاییز می‌نویسد

    خیلی ممنون از مطلب مفیدی که گذاشتین، من محل کارم چون بیرون شهر هست تو مناطقیه که سگ زیاد داره و گاهی اوقات هرچند کم شرایط روبرو شدن با اونا برام پیش میاد. اگر احیانا سگی حمله کنه و گاز گرفتگی هم صورت بگیره، تا چند روز بعد میشه رفت واکسن زد؟ چون تو مقاله هاری سگ سایت پت پرس قبلا خوندم که دوره کمون بیماری هاری توی پستاندارا اگه اشتباه نکنم یه چیزی بین چند روز تا چند ماهه، یعنی ما تا تموم نشدن این دوره کمون، میتونیم واکسن بزنیم یا فقط تو چن روز اولی فایده داره؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید