گارداسیل واکسنی برای پیشگیری از سرطان رحم HPV +ویدئو

واکسن گارداسیل (Gardasil) اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم است.

گارداسیل واکسنی است که از آلوده شدن به ویروس پاپیلوم انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه جلوگیری می کند. این واکسن یکی از پر کاربردترین انواع واکسن پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ، است که در حال حاضر در ۴۰ کشور دنیا در برنامه روتین کشوری واکسیناسیون قرار دارد.

این واکسن زگیل تناسلی از کاهش بروز سرطان سرویکس و عارضه های مرتبط با آن جلوگیری می کند.

خوشبختانه در ایران هم واکسن گارداسیل در دسترس بوده و قابل تهیه است، ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد سرطان گردن رحم است. واکسن گارداسیل از آلوده شدن فرد به ویروس پاپیلومای انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

به طور کلی واکسیناسیون یک روش مقرون به صرفه برای جلوگیری از بیماری و از جمله عوامل میکروبی و ویروسی است.

سرطان دهانه رحم درمان دارد؟ کلیک کنید.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم 

تاثیر واکسن گارداسیل بر روی HPV

از این ویروس بیش از ۲۰۰ گونه در دنیا کشف شده که در بیش از ۳۰ نوع این ویروس از طریق جنسی و از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

بعضی از نوع ویروس زگیل تناسلی یا HPV از جمله نوع ۱۶ و ۱۸ نوع پرخطر شناخته شده اند. واکسن گارداسیل بیشترین نقش را در جلوگیری در نوع ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی که عامل ۷۵ درصد سرطان های دهانه رحم هستند و همچنین نوع ۶ و ۱۱ که عامل ۹۰ درصد زگیل های تناسلی هستند مؤثر است.

حتی اگر همسر وفاداری دارید، با علائم بیماریهایی ناشی از HPV آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

hpv چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

نقش واکسن گارداسیل در پیشگیری از انتقال ویروس

براساس تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی، این واکسن علیه چهار نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی با بازدهی نزدیک به صد درصد مؤثر است. این واکسن در ۱۲۰ کشور جهان به تأیید رسیده است.

این واکسن موجب پیشگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به نوزادان می‌شود. عفونت رحم از مادر به فرزند قابل انتقال است و نیمی از نوزادانی که به آن آلوده هستند، در صورت عدم دریافت داروهای قوی می‌میرند.

این واکسن زگیل‌های موجود را درمان نمی‌کند، اما برای افرادی هم که دچار زگیل شده‌اند توصیه می‌شود زیرا از انواع دیگر ویروس پاپیلومای انسانی که فرد دچار آن نشده است جلوگیری می‌کند.

واکسن گارداسیل در مردان مؤثر است و می‌تواند زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود محافظت کند. مردانی که با مردان رابطه جنسی داشته باشند بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی تیپ ۶٬۱۱٬۱۶٬۱۸ و سرطان معقد و آلت تناسلی هستند.

نقش واکسن گارداسیل

محتویات واکسن گارداسیل

هدف نهایی تزریق گارداسیل شامل انواع  عفونتهای مشخصه تایپ خاصی از زگیل تناسلی و دیسپلازی سرویکس بود. این نوع واکسن زگیل تناسلی حاوی mg 20 از HPV تایپ ۱۶ و ۱۸ و همچنین mg 40 از تایپ ۱۱ و ۱۶ می باشد. حجم آن ۰/۵  سی سی بوده و به روش داخل عضلانی تزریق می شود.

زگیل تناسلی چیست؟ چرا زگیل تناسلی خطرناک تر از ایدز است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +فیلم

زمان تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل برای آقایان در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سالگی و در خانمها ۹ تا ۴۵ سال تجویز می‌شود و باید طی دوره‌ای شش‌ماهه و در سه نوبت تزریق شود. واکسن گارداسیل معمولاً قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود.

آیا واکسن گارداسیل برای مردان هم استفاده می شود؟

با توجه به این که تحقیقات در این خصوص در حال انجام است، هنوز نظر قطعی داده نشده است. لذا عده از پزشکان استفاده از آن را برای مردان توصیه نمی کنند. در مقابل نظر دیگری نیز هست.

از آنجا که زگیل تناسلی  یک بیماری منتقله از راه جنسی است و هم توسط مردان و هم زنان انتشارمی یابد، لذا عده ای توصیه می کنند تزریق واکسن زگیل تناسلی در مردان و زنان انجام گیرد اما با این همه در مورد اثربخشی واکسن روی مردان هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

سوزاک یک بیماری منتقله از راه جنسی، برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

چه کسانی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

۱- زنان شیرده

۲- زنان باردار

۳- افراد دارای ضعف سیستم ایمنی

توصیه های مهم در مورد تزریق واکسن گارداسیل

تزریق واکسن زگیل تناسلی گارداسیل برای زنان ۲۶-۹ ساله که نتایج تست پاپ اسمیر آنها غیرطبیعی بوده یا زگیل تناسلی دارند و یا تست زگیل تناسلی آنها از نظر انواع پرخطر ویروس مثبت است در نظر گرفته شود.

تزریق واکسن گارداسیل

واکسیناسیون بر علیه انواع زگیل تناسلی ایمنی زایی ایجاد می کند، اما اطلاعاتی در مورد این که واکسن گارداسیل بتواند اثر درمانی روی بعضی ضایعات سرویکس- واژن داشته باشد وجود ندارد.

با توجه به احتمال خطر بالای عفونت زگیل تناسلی پایدار در زنان دچار نقص سیستم ایمنی، انجام واکسیناسیون می تواند به آنها پیشنهاد شود اما هیچ بررسی از اثربخشی واکسن یا ایمنی زایی آنها ویروس زنده نیست و امنیت مشخصی ندارد، و باید با احتیاط به کار رود.

از واکسیناسیون حین حاملگی باید اجتناب شود. اگر زن بارداری به طور اتفاقی واکسینه شود، نشان داده شده که طی ۳۰ روز از واکسیناسیون ممکن است تا حد ناچیزی ناهنجاری های مادرزادی در جنین وی افزایش یابد.

واکسیناسیون طی شیردهی منعی ندارد، اما مادران باید آگاهی داشته باشند که طی یک ماه پس از تزریق واکسن گارداسیل ممکن است احتمال وقوع اختلالات تنفسی در شیرخوار تغذیه کننده از شیرمادر افزایش یابد.

در موارد ضعف متوسط تا شدید حاد، واکسیناسیون باید تا زمان بهبودی از آن به تعویق افتد.

 

نبض ما- گردآوری

 

4.9/5 - (17 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. H می‌نویسد

    سلام، اگر واکسن گارداسیل نوبت دوم را با با فاصله یک ماه از نوبت اول تزریق کنیم در اثربخشی آن تاثیر دارد؟ اگر دارد چه تاثیری؟
    چرا میگویند که باید بین نوبت اول و دوم ۲ماه فاصله باشد؟
    ایمنی و محافظت واکسن پس از دو ماه از تزریق اول چند درصد است؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید