فواید و مضرات آجیل شب عید

مصرف منظم آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل منافع زیادی برای شما دارد، کنترل کننده کلسترول است و می تواند فواید زیادی برای قلب تان داشته باشد. اما به شرطی که در عید نوروز در مصرف آجیل زیاده روی نکنید.

رب غیر اشباع و دیگر مواد مغذی مانند ویتامین ها، پروتئین، فیبر و … هستند که می توانند سدی در برابر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها و بیماری های قلبی باشند. در ادامه با فواید و مضرات آجیل آشنا می شویم.

فواید آجیل

فرار از التهاب با گردو

گردو علاوه بر این که حاوی میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها است، در محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی که می تواند منجر به بیماری های قلبی، سرطان و پیری زودرس شود، نقش مهمی دارد. گردو ثروتمندترین آجیل از نظر داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ است که به مبارزه با تورم و التهاب می رود. گردو همچنین حاوی منگنز است که می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را تا حدی کاهش دهد.

خوش اخلاقی با مصرف گردو

محافظت از روده با بادام

بادام حاوی سه گرم فیبر در هر سه اونس است و غنی ترین آجیل از نظر داشتن ویتامینEبه شمار می رود. مصرف منظم بادام همچنین در کاهش وزن موثر است. تحقیقات نشان می دهد کسانی که این آجیل را مرتب مصرف می کنند، نباید نگران بالا رفتن قند خون خود باشند. بادام حتی محافظ روده است و آنهم با افزایش باکتری های خوب و تقویت سیستم ایمنی بدن.

آب-بادام زمینی

بهبود سطح حافظه با بادام زمینی

بادام زمینی غنی از روی و آهن است و منجر به جلوگیری از بروز کم خونی می شود ضمن این که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بادام زمینی همچنین منبع خوبی از منیزیم است و هر اونس از آن ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به منیزیوم را تامین می کند. مصرف منیزیم با بهبود سطح حافظه و محافظت در برابر از دست دادن حافظه ارتباط دارد.

بهبود سطح خلق و خوی با پسته

پسته بسیار کم کالری است و در هر اونس تنها ۴ کالری دارد. خوردن پسته با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه نیز در ارتباط است چون تنفس را بازتر می کند. پسته سرشار از آنتی اکسیدانی به نام گاماتوکوفرول است که به سلامت سیستم عصبی کمک می کند. ضمنا پسته حاوی ویتامین ب ۶ است که با بهبود خلق و خوی و تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد.

پسته

مدیریت دیابت با فندق

سطح بالایی از چربی های اشباع نشده در این آجیل است که می تواند منجر به بهبود سلامت قلب و عروق و بهبود کنترل دیابت نوع ۲ شود. فندق همچنین غنی از ویتامینEاست که منجر به جلوگیری از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود ضمن این که از سلامت پوست حفاظت می کند و منجر به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

فندق

کاهش علائم افسردگی با کشمش

سلنیوم موجود در کشمش به سلامت پوست کمک می کند. کشمش همچنین حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های آ و ب است و منجر به کاهش علائم افسردگی و مشکلات عصبی می شود.

کاهش کلسترول بد با تخم کدو

مصرف این آجیل منجر به محافظت در برابر سرطان پروستات می شود، تقویت کننده مثانه است، و نقش پیشگیری کننده از پوکی استخوان دارد. تخمه کدو سرشار از منیزیوم است و به خاطر وجود فیتواسترول ها؛ سطح کلسترول ال دی ال را کاهش می دهد.

آجیل شب عید

دانستنی های شگفت انگیز چهار مغز

۱- بادام زمینی جزو مغزها تقسیم بندی نمب شود و در علم نباتات، در گروه بقولات و حبوبات جای می گیرد.
۲- گردو، تنها مغز دارای امگا ۳ است.
۳- سبزی پسته هم مانند سبزی کلم، از کلروفیل حاصل می شود و از اینرو، هم پسته و هم کلم سبز به اندازه یکدیگر به بدن آنتی اسکیدان می رسانند. رنگدانه های سبز موجود در کلم و پسته، به یک اندازه می توانند باعث حفظ سلامت قلب شوند و از ابتلا به سرطان ریه هم پیشگیری کنند.
۴ – فندق، تنها مغز حاوی ویتامین C است، البته نوع تازه اش، بنابراین مصرف آن همراه با غذاهای گوشتی می تواند به جذب بهتر آهن موجود در پروتئین های حیوانی کمک کند

مضرات آجیل

افزایش وزن

وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی، بخصوص شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

کاهش وزن و پوست شل

پرکالری بودن

آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها ۵ کالری انرژی غذایی تولید می‌کند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است. می‌دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه‌قدر؟ یعنی ۲ بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه ۲ بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذایی مثل سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل باشد.

میزان نمک زیاد

معمولاً در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می‌شود. بنابراین مصرف بی‌رویه آجیل، مخصوصا اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی‌عروقی، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

آسیب به دندان ها

بعضی از اقلام آجیل، به‌خصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهانی باقی می‌مانند. یادتان باشد که حتما در فاصله کوتاهی بعد از خوردن چنین موادی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از فساد آنها جلوگیری شود.

بلیچینگ دندان

ایجاد آلرژی و حساسیت

بعضی از ترکیبات موجود در آجیل، مانند بادام زمینی، برای بعضی افراد به شکل آلرژن عمل می‌کند. آلرژن یعنی ماده‌ای که می‌تواند برای شخص حساس، ایجاد حساسیت و آلرژی بکند. افرادی که به بادام‌زمینی یا به دیگر اقلام موجود در آجیل حساسیت داشته باشند،

با مصرف آن دچار واکنش‌های حساسیتی می‌شوند که این واکنش‌ها در بعضی از موارد می‌تواند بسیار شدید و حتی کشنده باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که این دسته از اشخاص از خوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم‌پوشی کنند. افراد مبتلا به آسم هم باید از خوردن آجیل و خشکبار به طور کلی پرهیز کنند. به عبارت دیگر، این بیماران منع استفاده از خشکبار و آجیل دارند.

مصرف آجیل در بیماران

در ادامه توصیه هایی برای افراد دیابتی و دارای فشار خون بالا برای خوردن آجیل مطرح شده است.

فشار خون بالا

آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر که ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجیل‌های شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

فشارخون بالا

بر اساس یکی از پژوهش‌های انجام شده در کشور انگلستان بر روی ۱۲۰ فرد مبتلا به فشار خون که دچار ایست قلبی خفیف شده بودند و مقایسه آنها با ۱۲۰ فرد مبتلا به فشار خون که ایست قلبی را تجربه نکرده بودند، مشخص شد که مصرف آجیل‌های نمکی یکی از عوامل اصلی در بروز ایست قلبی در این بیماران بوده است. پس بهتر است که افراد دچار فشار خون بالا، در صورت تمایل به مصرف آجیل، تا حد ممکن از آجیل‌های خام استفاده کنند و دور آجیل‌های بوداده و نمکی را یک خط قرمز پررنگ بکشند.

دیابتی ها

دیابتی‌ها هم که دیگر تکلیف خود را می‌دانند. این بیماران باید میزان تقریبی انرژی و کربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالری و کربوهیدرات دریافتی روزانه خود کم کنند.

سالمندان

توصیه آخر این‌که بهتر است سالمندان از آجیل‌های تا حد ممکن کم‌رنگ استفاده کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید