راهکارهای خانگی برای درمان پوست چرب + ۱ ترفند

پوست چرب ظاهری براق، کدر و زمخت دارد. چرب شدن پوست یعنی جوش زدن و از بین رفتن جوانی و زیبایی پوست صورت و بدن. به طبع کاهش تحریکات و کارکرد غدد چربی صورت رابطه ای مستقیم به نحوه مراقبت و شستشوی پوست دارد که باید رعایت شوند.

به گزارش نبض ما، چند راهکار خانگی برای درمان پوست چرب به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. روی پوست‌تان سرکه‌ی سیب بمالید تا پوست چرب را خنثی کند

بهترین سرکه‌ ای که می‌توانید برای پوست صورت‌تان از آن استفاده کنید، سرکه‌ی سیب تصفیه نشده و خام است که حاوی آنزیم‌های مفید و مواد مغذی بوده که در سرکه‌ی سیب پاستوریزه و تصفیه شده وجود ندارد. البته بهتر است آن را با آب ترکیب کنید چون به تنهایی خیلی غلیظ بوده و برای پوست ها از جمله پوست چرب، سنگین است.

سرکه سیب

پس قبل از استفاده، کمی سرکه‌ی سیب را با یک یا دو برابر همین مقدار آب ترکیب کرده و با یک پنبه‌ی تمیز به صورت‌تان بمالید. این کار را روزی یکبار و بعد از شستن صورت و قبل از استفاده از کرم مرطوب‌کننده انجام دهید تا پوست چرب خود را درمان کنید.

۲. سیگار نکشید؛ چون خونرسانی به پوست‌تان را کاهش داده و باعث پیر شدن آن می‌شود

به گزارش نبض ما، سیگار کشیدن، رگ‌های خونی را منقبض کرده و مانع خونرسانی مناسب به لایه‌ی بیرونی پوست‌تان می‌شود، در نتیجه رنگ پریده و بیحال به نظر خواهید رسید و چروک‌های زودرس در پوست‌تان ظاهر خواهد شد. به خاطر سلامت عمومی و حفظ زیبایی و طراوت‌تان، سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن

۳. پوست‌ چرب را ماساژ بدهید و بُرس بکشید تا جریان خون بهتری داشته و شاداب شود

با دست‌های تمیز و با حرکت‌ها دورانی کوچک، چانه، گونه‌ها و پیشانی را ماساژ بدهید. در زیر چشم‌ها، از داخل به سمت گوشه‌های بیرونی صورت، آرام آرام ضربه بزنید.

۴. برای درمان پوست چرب مکمل عصاره‌ی گل مغربی (evening primrose) مصرف کنید

گل مغربی یا علف خر، دارای اسید گاما- لینولنیک یا GLA است که پوست را تقویت کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. اگر سطح پوست رطوبتش را از دست بدهد، معمولا شروع به تولید چربی اضافی می‌کند.

گل مغربی

همچنین گفته می‌شود عصاره‌ی گل مغربی برای علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز مفید است، پس اگر پوست‌ تان خیلی چرب است و هر ماه هم پیش از شروع قاعدگی، دچار حالت‌های ناخوشایندی می‌شوید، به امتحان کردن این مکمل می‌ارزد.

۵. به طور مرتب ورزش کنید تا گردش خون بهتری داشته باشید

ورزش کردن سبب تغذیه‌ی پوست از درون شده، التهابات بدن را کاهش داده و به تنظیمات هورمونی کمک می‌کند، و همه‌ی این اتفاق‌ها در پوست‌ تان جلوه خواهد کرد. اگر ورزش کردید و حسابی عرق ریختید، حتما بعد از آن صورت‌تان را بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

ورزش

۶. حتما خوب بخوابید

با داشتن خواب کافی و با کیفیت، این امکان را به پوست‌تان می‌دهید تا فرصت ترمیم خودش را داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابیم. اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، تاثیرات آن به طور مضاعف در صورت‌تان ظاهر خواهد شد.

مترجم: هدی بانکی

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید