علل شکنندگی ناخن ها و پیشگیری از آن

لاک زدن باعث شکنندگی ناخن شما نمی شود ولی خانم هایی که مدام رنگ لاک خود را عوض کرده و بی رویه از این محصول استفاده می کنند اغلب محصولات غیراستاندارد را به کار می برند، درنتیجه سلامت ناخن های خود را به خطر می اندازند.

گرد آوری- نبض ما: مهدی آذری

درست است که امروزه بازار ناخن مصنوعی و کاشت ناخن داغ است و بسیاری از خانم ها در برخی مواقع به صورت موقت برای زیبا کردن جلوه دستان شان ناخن می کارند اما زیبایی طبیعی ناخن ها هم جذابیت خودش را دارد. شما می توانید انتخاب کنید که سراغ روش های مصنوعی بروید یا با کمی وقت به زیبا شدن طبیعی دستان خود کمک کنید.

ناخن ها را تقویت کنید

برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها روش های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها تهیه مخلوطی از پوست تخم مرغ و آبلیمو است. برای تهیه این ترکیب کافی است پوست چند تخم مرغ را آسیاب کنید و هر بار، یکی دو قاشق از آن را با یک استکان آبلیموی تازه مخلوط کنید به حدی که بتوانید ناخن های تان را در این مخلوط قرار دهید.

بهترین و مفید ترین مدت زمان برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها و سرانگشتان دست در این مخلوط 15 تا 20 دقیقه است. پس از آن دست ها را بشویید و این کار را هر شب پیش از خواب تکرار کنید. علاوه براین، استفاده از ترکیب دانه های بلال و شیر نیز برای درمان شکنندگی ناخن ها و پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است. برای این منظور دانه های بلال را در دستگاه مخلوط کن ریخته و آن ها را له کنید. سپس یک استکان شیر اضافه کرده و پس از خمیر کردن آن ها این خمیر را روی ناخن های خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

رنگ را به ناخن ها بازگردانید

برای درمان تغییر رنگ ناخن ها که عمدتا به دلیل نرسیدن میزان کافی مواد مغذی، اکسیژن و هوای تازه به سطح ناخن است، راه حلی ساده وجود دارد و آن استفاده از جوشانده گل سرخ برای درمان این مسئله است. برای تهیه این ماسک ناخن کافی است مقداری گل سرخ خشک شده را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و آن را با نصف استکان آبلیموی تازه ترکیب کنید. سپس ناخن ها را با کمک این ترکیب ماساژ داده و اجازه دهید که این مخلوط به مدت 20 تا 30 دقیقه روی ناخن شما باقی بماند. استفاده مکرر از این ماسک گیاهی به روی ناخن ها چند بار در طول هفته به درمان تغییر رنگ ناخن در کمتر از یک ماه کمک می کند.

جلوگیری از شکنندگی ناخن

 

علت شکنندگی ناخن ها

لاک زدن باعث شکنندگی ناخن شما نمی شود ولی خانم هایی که مدام رنگ لاک خود را عوض کرده و بی رویه از این محصول استفاده می کنند اغلب محصولات غیراستاندارد را به کار می برند، درنتیجه سلامت ناخن های خود را به خطر می اندازند. استفاده از استون و لاک پاک کن ها باعث شکنندگی ناخن ها می شود. با پاک کردن لاک شما چربی موردنیاز ناخن های خود را نیز از بین می برید. بهتر است این نکته را هم بدانید که سن و سال هم در میزان شکنندگی ناخن های شما تاثیر دارد و با بالا رفتن سن، شکنندگی ناخن های شما هم بیشتر می شود. اگر دوست ندارید ناخن های تان بشکند، بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید، ناخن های بلند، بیشتر در خطر شکنندگی قرار دارند.

اگر اهل بشوی و بساب هستید…

استقامت ناخن ها تاثیر زیادی در جلوه و زیبایی دست دارد. به این دلیل تقویت ناخن ها و افزایش استحکام آن ها یکی از مهم ترین نکاتی است که هر خانم جوان باید به آن توجه کند. برای افزایش استقامت ناخن ها به ویژه ناخن هایی که زیاد در معرض شست و شو و آب قرار می گیرند بهترین چاره استفاده از مخلوطی از روغن زیتون، روغن بادام، روغن کنجد و روغن کرچک است. برای تهیه این مخلوط کافی است به میزان مساوی 4 روغن را با هم ترکیب کرده و آن را به روی ناخن های خود ماساژ دهید.

چربی را به ناخن های خود بازگردانید

برای حفظ سلامت ناخن های خود همیشه آنها را چرب نگه دارید تا دچار شکنندگی ناخن نشوید. از کرم های نرم کننده برای سلامت ناخن های خود استفاده کنید، می توانید روزی چند بار ناخن های خود را چرب کنید. روغن زیتون هم برای برگرداندن چربی مناسب به پوست شما موثر است. می توانید ناخن های خود را روزی دو تا سه بار با روغن زیتون ماساژ دهید و به استحکام آنها کمک کنید. اگر هم اهل لاک زدن هستید، حتما به تاریخ انقضای لاک دقت کنید و زیاد از استون استفاده نکنید. بهتر است بعد از پاک کردن لاک خود، ناخن ها را حتما چرب کنید تا آسیب ناشی از استفاده از مواد پاک کننده لاک کمتر شود.

شکنندگی ناخن ها

دستورالعمل نگهداری از ناخن ها

۱. از ناخن هایتان بعنوان ابزار استفاده نکنید! نگه داشتن، باز کردن و خراشیدن چیزها توسط آن ها باعث می شود تا کم کم ناخن هایتان بشکنند یا پوسته بیندازند.

۲. زمانی که گردگیری میکنید یا در حال رسیدگی به گل و گیاه تان هستید، دستکش دست کنید. اکثر مواد شیمیایی خانگی برای ناخن های شما ضرر دارند، و هر چیز مضری ناخن شما را به سمت شکستن هدایت می کند.

۳. ناخن های خود را نجوید و لاک ناخن های قدیمی خودتان را نتراشید. با این کارها ناخن های شما ضعیف می شوند که شانس شکنندگی ناخن ها را افزایش خواهد داد.

۴. لاک ناخن رنگی یا بی رنگ بزنید. یک لاک ساده به حفظ رطوبت ناخن هایتان کمک میکند. حتی انواع لاکی هم وجود دارد که مخصوص قوی تر کردن ناخن های شما طراحی شده اند. لاک خود را پس از یک هفته پاک کرده و دوباره یک لاک تازه به آن بزنید. از پاک کردن لاک ناخنتان با استون دوری کنید، استون ناخن هایتان را خشک می کند.

۵. دستانتان را دو بار در روز، مرطوب کنید، و لوسیون یا کرم مرطوب کننده ی خود را به ناخن ها و پوست اطراف ناخن تان نیز بمالید. ناخن ها به اندازه ی پوست به مرطوب کننده احتیاج دارند. پس از شستن دست ها و یا پاک کردن لاک ناخن هایتان دوباره به آن مرطوب کننده بمالید.

۶. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. به مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید و غلات سبوس دار و سبزیجات را نیز برای آهنی که دارند فراموش نکنید. شیر و تخم مرغ هم علاوه بر پروتئین دارای زینک نیز هستند. بیوتین و ویتامین ب-کمپلکس  هم بعنوان مکمل غذایی علاوه بر ناخن هایتان برای موی شما نیز مفید است.

نکات

  • اگر از محصولات سفت کننده ی ناخن استفاده می کنید، از آن هایی که دارای تولوئن سولفونامید یا فرمالدئید هستند دوری کنید. این مواد می توانند پوست شما را ملتهب کنند.
  • اگر ناخن های شما با این مراقبت ها هنوز شکننده هستند و درمان نمی شوند، احتمال وجود یک مشکل پزشکی می رود. اگر ضعیف بودن ناخن هایتان، لکه یا خط های سفید رنگ، زرد شدن ناخن یا مشکلات دیگری شما را نگران کرده حتما به پزشک خود رجوع کنید.
  • استفاده از ترکیب دانه های بلال و شیر نیز برای درمان شکنندگی ناخن ها و پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.
4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید