ایران میزبانی مناسب برای درمان ناباروری مبتنی بر اصول اسلامی

دومین کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی در روزهای 5، 6 و 7 اسفند ماه سال جاری در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیمای تهران برگزار می گردد.

به گزارش نبض ما، این رویداد که با حمایت دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و با هم کاری مرکز تجارت بین الملل سازمان هم کاری های اسلامی(OIC-IBC) ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  و نیز هم کاری اجرایی هلدینگ بین المللی متاکو – داناک و با حضور برخی از مسئولان ارشد دولتی و خصوصی ایرانی و خارجی از سایر کشورهای اسلامی برگزار می گردد به عنوان یکی از موثرترین رویدادهای در حال رشد ، برای ایجاد فرصت های همکاری در حوزه سلامت بین کشورهای اسلامی ، فرصتی مناسب و ارزش آفرین برای بسط و توسعه ارتباطات بخش های دولتی و خصوصی در کشورهای اسلامی است.

توسعه گردشگری سلامت نیازمند مدیریت یکپارچه

محمد علی ملایی دبیر دومین کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری دبیر اجرایی با اشاره به پراکندگی خدمات در سلامت،‌ گفت: توسعه گردشگری سلامت نیازمند مدیریت یکپارچه است. وقتی گردشگران خارجی برای درمان به ایران می آیند با پراکندگی خدمات مواجه می شوند؛ بنابراین این حوزه باید متولی مشخص و ثابتی داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های ایران در حوزه گردشگری سلامت،‌ گفت:‌ ایران می تواند جزو سه کشور مطرح در حوزه گردشکری سلامت در میان کشورهای اسلامی باشد. بهره گیری از ظرفیت های موجود می تواند ایران را از فروش نفت بی نیاز کند. به گفته ملایی، یکی از مشکلات ایران در این حوزه را به روز نبودن خدمات سلامت است و باید در این حوزه سرمایه گذاری شود.

سرویس دهی به سه هزار بیمار خارجی در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران

دکتر حمید چوبینه، مدیر عامل مجتمع دارویی درمانی هلال احمر هم در این نشست ، سابقه 10 ساله مجتمع دارویی درمانی هلال احمر در درمان بیماران خارجی را یاد آور شد و گفت: این فعالیت را با ایجاد سامانه گردشگری سلامت (تورسیم درمانی) در هلال احمر رنگ و بوی جدی تر گرفته است. هلال احمر به عنوان بخش غیر دولتی در حوزه گردشگری فعالیت مطلوبی داشته است؛ ضمن اینکه مهیا کردن زمینه های ورود بخش خصوصی به گردشگری سلامت به بهبود اقتصاد کشور منجر می شود.

وی به درمان سه هزار بیمار خارجی در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران اشاره کرد و افزود: بخشی از درمان ها مانند چشم پزشکی و درمان ناباروری را در این مجتمع انجام می دهیم و آن دسته از بیماران خارجی که نیازهای دیگر درمانی دارند هم به بیمارستان های مطرح معرفی می شوند.

گردشگری سلامت فرصت استثنایی در حوزه دیپلماسی عمومی

دکتر علی رضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: حوزه سلامت کمترین مناقشه سیاسی در عرصه بین المللی را دارد و گردشگری سلامت فرصت استثنایی در حوزه دیپلماسی عمومی کشورهاست. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اخبار  تحسین برانگیزی در حوزه سلامت در ایران وجود دارد ،کشور در حوزه سلامت در اوج خودکفایی است و از نظر جایگاه علمی و مهارتی در رتبه ممتازی قرار دارد ولی در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که برای توسعه گردشگری سلامت باید آسیب شناسی صحیحی انجام شود.

درمان ناباروری مردم جوامع اسلامی

دکتر زالی با اشاره به این که کشورهای اسلامی در حوزه سلامت و بهداشت نقاط مشترک ممتازی دارند که می توان برای توسعه گردشگری از آن بهره برد،‌ افزود: به عنوان مثال در کشورهای اسلامی در حوزه درمان ناباروری موضوعات شرعی مشترکی وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که  ایران در حوزه درمان ناباروری پیشرفت های زیادی داشته است و می توان با این امکان، میزبان مناسبی برای درمان ناباروری مردم جوامع اسلامی شود.

وی در ادامه، انجام کارهای تیمی برای جلوگیری از شیوع بیماری در منطقه را یکی از فعالیت ها در جوامع اسلامی ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از مردم مسلمان، مثلا به تزریق واکسن های حلال علاقمند هستند و جوامع اسلامی می توانند در این رابطه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

دکتر زالی، تاسیس شرکت های بیمه ای در کشورهای اسلامی را یکی دیگر از امکان ها در کشورهای اسلامی بیان کرد و گفت: کشورهای اسلامی می توانند با تاسیس این شرکت ها در کنار حمایت از بیماران از منظر اقتصادی نیز فعالیت کنند. به گفته دکتر زالی،  توسعه گردشگری سلامت در جوامع اسلامی را نیز راهی برای وحدت و جلوگیری از فرقه گرایی در جوامع اسلامی دانست.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید