برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟

زمانی که فردی پلاکت خون پایینی دارد لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان وی باشد. با این وجود راه های طبیعی هم در کنار این امر وجود دارد که باعث افزایش پلاکت خون می شود. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چه غذاهایی پلاکت خون را بالا میبرد و توضیح می‌دهیم که بهترین راه برای افزایش پلاکت خون چیست.

10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون

زمانی که قسمتی از بدن زخم می شود، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده منتقل شده و با لخته نمودن خون، رگ های پاره شده را متصل می کنند.  کاهش پلاکت خون باعث خونریزی می شود. لذا بهترین کار این است که پیش از این که دچار خونریزی شوید، کمبود پلاکت خون را درمان کنید. چرا که در مواردی که خونریزی کنترل نشده باشد، خطر مرگ یا شوک یا نارسایی در ارگان های بدن وجود دارد.

در زمان هایی که مقدار کاهش پلاکت خون بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر نسبت به حالت نرمال باشد، بایستی از روش هایی مانند تزریق پلاکت استفاده نمود. اما در مواردی که این مقدار کاهش کمتر از حد فوق باشد، می توان به کمک رژیم غذایی مناسب در پی جبران پلاکت خون پایین برآمد. لذا در ادامه برای درمان پلاکت پایین به معرفی 10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون می‌پردازیم:

۱- انار برای افزایش پلاکت خون

انار برای افزایش پلاکت خون

انار یک میوه پرخاصیت پلاکت ساز است که در درمان کمبود پلاکت می تواند موثر واقع شود. رنگ قرمز آن نشان دهنده غنی بودن آن از آهن است. در صورت مصرف منظم انار می تواند به شکلی مناسب با کاهش پلاکت خون مبارزه کنید. همچنین ویتامین های موجود در انار به شما کمک می کند تا در زمانی که با سطح پایینی از پلاکت روبرو هستید، سطح انرژی بدن خود را پایدار نگه دارید. . انار را می توانید به شکل میوه یا آبمیوه آن مصرف نمایید. مصرف ۱۵۰ میلی لیتر آب انار برای دو هفته توصیه می شود.

۲- شیر

شیر برای افزایش پلاکت خون

شیر منبعی سرشار از کلسیم است که به بدن شما کمک می کند تا پلاکت های مورد نیاز خود را بازسازی نماید. کلسیم موجود در شیر به همراه ویتامین K و فیبرینوژن پروتئین های آن پلاکت ساز است و و توان ساخت لخته خون را افزایش می دهند.

کمبود کلسیم در بدن منجر به این می شود که زمان بیشتری برای ایجاد لخته خون صرف شود به خصوص زمانی که دچار خونریزی شدید شده باشید. علاوه بر شیر می توانید کلسیم لازم را با مصرف پنیر و ماست و لبنیات ارگانیک تامین نمایید.

۳- مصرف غذاهای سرشار از فولات

آب پرتقال برای افزایش پلاکت خون

کمبود فولات در بدن می تواند باعث کمبود پلاکت شود. به همین منظور لازم است که در رژیم غذایی خود غذاهایی که سرشار از فولات و یا ویتامین B9 هستند جای دهید.

این دو ماده نقش مهمی در سالم ماندن فرآیند تقسیم سلولی در بدن دارند لذا می توانند فاکتور مهمی در درمان کمبود پلاکت خون باشند. یک فرد سالم بزرگسال بایستی در روز ۴۰۰ میلی گر م فولات مصرف کند.

از منابع غذایی سرشار از فولات می توان به مواد غذایی پلاکت ساز مانند مارچوبه، آب پرتقال، اسفناج و غلات غنی شده اشاره کرد.

۴- پروتئین های بدون چربی

پروتئین های بدون چربی برای افزایش پلاکت

پروتئین های بدون چربی منابع بسیار خوبی از زینک و ویتامین B12 می باشند. این مواد مغذی نقش مهمی در معکوس کردن اثرات بیماری ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت خون) دارند.

در صورتی که دچار کاهش پلاکت خون شده اید بایستی روی به رژیم های غذایی با دوز کافی از پروتئین های پلاکت ساز مانند بوقلمون، ماهی و مرغ نمایید.

۵- روغن کبد ماهی و روغن کتان

روغن تخم کتان برای افزایش پلاکت

مصرف همزمان روغن کتان و روغن کبد ماهی می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. این روش، یک رویکرد قابل توجه در درمان کمبود پلاکت خون است. چرا که یکی از دلایل بروز بیماری ترومبوسیتوپنی، زمانی است که به دلیل ضعف قوای ایمنی، بدن به اشتباه به ارگان های خود حمله می کند که در نتیجه منجر به نابود شدن پلاکت ها می شود. این روغن های پلاکت ساز همچنین باعث کاهش التهابات بدن شده و به جریان خون در سراسر بدن کمک می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از این روغن های ممکن است موجب رقیق شدن خون شود.

۶- مواد غذایی حاوی ویتامین A

ویتامین آ برای افزایش پلاکت خون

ویتامین A یکی از مواد غذایی ضروری برای تولید سالم پلاکت هاست. این ماده پلاکت ساز نقش مهمی در ساخت پروتئین ها در بدن دارد. پروئین سازی سالم در بدن، به تقسیم سلولی و رشد بدن کمک می کند لذا از این طریق استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین A می تواند عملکرد طبیعی بدن را تامین نماید. از این دسته مواد غذایی می توان به هویج، کلم پیچ، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین اشاره نمود.

۷- آب سبزه گندم

آب سبزه گندم برای افزایش پلاکت

کلروفیل گندم دارای ساختار مولکولی شبیه به هموگلوبین خون است. همچنین از آن به عنوان خون گیاهان هم یاد می شود. این ماده مغذی تاثیر قابل توجهی در فرآیند کلی خون سازی دارد و می تواند سطح پلاکت خون را افزایش دهد. آب سبزه گندم دارای بیش از ۷۰ درصد کلروفیل است. می توانید از این ماده پلاکت ساز در روز نصف فنجان مصرف نمایید.

۸- غذاهای حاوی ویتامین K

به طور کلی وعده های غذایی با کالری بالا برای تولید پلاکت خون توصیه شده است. ویتامین K یکی از عناصر ضروری است که رشد سلول را در سطح مطلوبی نگه می دارد. پلاکت های خون می توانند تا ۱۰ روز زنده بمانند. مقدار پلاکت کافی برای بدن نیاز دارد تا به طور منظم با پلاکت های جدید جایگزین شوند تا مقادیر از دست رفته جبران شود. غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، کلم پیچ از جمله مواد غذایی هستند که می توانند ویتامین K بدن را تامین کنند.

 

۹- رژیم غذایی ماکروبیوتیک

بر اساس تحقیقات انجام شده، انجمن پشتیبانی از اختلال پلاکت رژیم غذایی ضدالتهابی را معرفی کرده است که مصرف آن برای کمک به خون سازی مطلوب است. همچنین نشانه هایی از مقابله با بیماری ترومبوسیتوپنی در بیماران نیز مشاهده شده است. این رژیم حاوی غلات سبوس دار، سبزیجات و حبوبات ارگانیک است. همچنین توصیه شده است که پروتئین های حیوانی را کاهش دهند. البته به جز ماهی و پنیر طبیعی با کیفیت بالا.

۱۰- جوانه شبدر

این گیاه پلاکت ساز یکی از بهترین راه ها برای افزایش پلاکت های خون است. این گیاه که در گذشته یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی بوده و امروزه نیز یکی از بهترین گیاه هایی است که مقابل مکمل های غذایی مصنوعی و غیر طبیعی برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرند. از خواص جوانه شبدر می توان به درمان کم خونی و پلاکت پایین، تصفیه خون و تنظیم فعالیت های کبدی، درمان گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از یائسگی اشاره نمود.

چه غذاهایی پلاکت خون را بالا میبرد

در ویدیو زیر می توانید لیست غذاهای پلاکت ساز را مشاهده کنید. این ویدیو فوق العاده را از دست ندهید!

بهترین راه برای افزایش پلاکت خون

پلاکت ها یکی از ریزترین سلول های موجود در جریان خون هستند که زمانی که قسمتی از بدن دچار جراحت می شود، از بدن در برابر از دست رفتن بیش از اندازه خون محافظت می کنند.

چه کار کنیم پلاکت خون بالا رود

در ادامه توصیه هایی داده می‌شود تا بتوانید سطح کلی سلامت خود را ارتقا دهید و از این طریق باعث بهبود روند افزایش پلاکت خون خود شوید.

۱- از رژیم غذایی سالم، تازه و متنوع استفاده نمایید

رژیم ها برای افزایش پلاکت خون از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و مشخصه های خاص خود را ممکن است داشته باشند اما به طور کلی می توان گفت خوردن غذای سالم تر می تواند فاکتور مهمی برای افزایش پلاکت خون باشد.

شما احتمالا این توصیه ها را شنیده اید: میوه و سبزی تازه تر، غلات و پروتئین های بدون چربی بیشتر، قند و نشاسته تصفیه شده کمتر، چربی اشباع و ترانس کمتر و غذاهای فرآوری شده کمتر.

شما می خواهید که بیشترین سود را از غذایی که می خورید ببرید، بنابراین این کار را با خوردن مواد با ارزش غذایی بالا مانند سبزیجات تازه می توان انجام داد و نه با یک بسته کلوچه. به همین منظور به بدن خود بیشترین مزیت ممکن از غذاهایی که می خورید بدهید.

کیوی بخورید چرا که باعث تولید سریع تر پلاکت می شود.

۲- تمرکز بر روی برخی مواد غذایی

با توجه به سطح پلاکت فرد، مواد غذایی کلیدی برای هر فرد نسبت به دیگری می تواند متفاوت باشد. بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. اما فارغ از سطح پلاکت فرد، دسته از مواد مغذی هستند که می توانند به عموم افراد برای افزایش پلاکت خون کمک کنند. این موارد عبارتند از:

ویتامین K: این ویتامین در لخته کردن خون موثر است و خواص ضد التهابی دارد. ( التهاب می تواند یکی از دلایل کاهش پلاکت باشد) ویتامین K در سبزیجاتی مانند کلم پیچ، برگ کلم، کلم بروکلی، اسفناج و جلبک دریای یافت می شود. برای این که ارزش غذایی آن ها حفظ شود سعی کنید آن ها را ملایم طبخ نمایید. همین طور تخم مرغ و جگر نیز سرشار از ویتامین K هستند.

فولات (ویتامین B9): این ویتامین در تقسیم سلولی نقش دارد (در نظر داشته باشید که پلاکت ها هم سلول هستند.) لذا کمبود فولات می تواند منجر به کمبود پلاکت شود. منابع غذایی سرشار از فولات را می توان شامل: مارچوبه، پرتقال، اسفناج و غلات غنی شده دانست که باید جزئی از رژیم غذایی افراد باشند. همچنین مکمل های ویتامین هم می توانند مورد مصرف قرار گیرند که لازم است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید.

مراقب میزان مصرف خود از اسیدهای چرب امگا ۳ باشید. امگا ۳ به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همین طور خاصیت ضد التهابی دارد و به وفور در ماهی، گردو، روغن کتان و تخم مرغ های غنی شده یافت می شود. کسانی که مشکلات قلبی و عروثی دارند می توانند از امگا ۳ استفاده کنند ولی در زمانی که فرد مبتلا به ترومبوسیتوپنی باشد، به دلیل این که اسید چرب امگا۳ باعث کاهش فعالیت های پلاکت ها می شود، توصیه به عدم مصرف می شود.

مواد غذایی پلاکت ساز

۳- غذاهای مشکل ساز را کنار بگذارید

مواد با ارزش غذایی کم و غذاهای پر کالری مانند غلات تصفیه شده (مثلا نان سفید) و یا شکر (کیک و کلوچه) فایده کمی برای بدن شما دارند و همین طور ممکن است باعث بروز التهاب شوند.

اعتیاد به الکل موجب صدمه دیدن مغز استخوان می شود که این باعث کاهش تولید پلاکت می شود. بنابراین بهتر است هرچه زودتر الکل را ترک کنید اگر به فکر افزایش پلاکت خون خود هستید.

حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک از جمله اختلالات خودایمنی است که تاثیر منفی بر تعداد پلاکت ها دارد. بهتر است که آزمایش این بیماری ها را بدهید تا در صورت ابتلا، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

زیاد شدن پلاکت خون

۴- ورزش منظم اما با دقت!

تمرینات قلبی عروقی مانند شنا و پیاده روی و تمرینات قدرتی می تواند باعث افزایش جریان خون در بدن شود که می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک نماید. در صورت پایین بودن سطح پلاکت هردو مدل تمرین می تواند برای افزایش پلاکت خون موثر باشد.

باید هوشیار و مراقب باشید چرا که در صورتی که ترومبوسیتوپنی داشته باشید خیلی سریع تر خسته می شوید و خستگی بیش از حد باعث می شود نسبت به صدمات آسیب پذیرتر شوید.

مراقب باشید که فعالیت هایی نکنید که باعث خونریزی شود. چه خونریزی خارجی و چه خونریزی داخلی (کبودی). به یاد داشته باشید که پلاکت پایین خون باعث دیر لخته شدن خون می شود.

ورزش کردن

۵- به اندازه کافی استراحت کنید

هفت تا نه ساعت خواب برای یک فرد سالم بدون در نظر گرفتن سطح پلاکت ها ضروری است. لذا کسانی که می خواهند روند تولید پلاکت های خود را افزایش دهند باید به بدن خود اجازه بدهند تا به میزان مورد نیازش استراحت کند. زمانی که دچار کمبود پلاکت می شوید ممکن است احساس خستگی به شما دست دهد. برای همین برای افزایش پلاکت خون لازم است تعادلی بین استراحت و زمان فعالیت خود داشته باشید. برای این امر می توانید با فیزیوتراپ خود صحبت کنید.

استراحت کافی

۶- برای افزایش پلاکت خون هیدراته بمانید

تمام افراد به آب نیاز دارند و فقط عده کمی از ما به میزان کافی آب می نوشد. بدن هیدراته بدنی است است که عملکرد بهتری خواهد داشت برای همین می تواند منجر به شکل گیری بهتر و افزایش پلاکت خون شود.

هیدراته کردن

در بزرگسالان باید دو تا سه لیتر آب به صورت روزانه مصرف شود. یا به قول یک مثال قدیمی باید ۸ لیوان آب در روز نوشید. برخی افراد نوشیدنی های گرم و یا آب گرم  می نوشند به این دلیل که آب سرد روند گوارش را کند می کند و مانع جذب مواد غذایی می شود. با این وجود نوشیدن آب در هر دمایی هیچ ضرری برای بدن ندارد لذا هرطور که مایل باشید می توانید آب بنوشید.

متخصصان برای درمان پلاکت خون بالا چه دارویی تجویز می کنند؟

درمان پلاکت خون بالا با دارو

4.1/5 - (131 امتیاز)
منبع wikihow

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. هاجر می‌نویسد

    سلام
    بره موم یکی از فراورده های زنبور عسل هست و خاصیت ضد التهابی قوی دارد..میتواند برای کنترل و درمان سرطان موثر باشد…؟
    هم چنین برای درمان افت شدید پلاکت خون که ناشی از شیمی درمانی هست.موثر باشد؟

    1. homa می‌نویسد

      ژله رویال موثر تر است

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام وقت تون بخیر؛دخترم ۱۱ساله است پلاکت خونش ۱۹۷میباشدلطفن راهنمایی فرمایید

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام من پلاک خونم پاین هس باید برم دکتر

    1. ام البنین می‌نویسد

      منم حامله هستم درماه ۵پلاکت ۶۹بوده شده ۵۷ باز۳۷ چی مصرف کنم چی بخورم ۷روز دربیمارستان بود۵ملییون ازم گرفتند وهیچ فرقی نکرده پلاکتم بخدا راهنمایی کنید۶۶

  4. جمال می‌نویسد

    سلام حدوددوماه پیش پسرم رای زدم بهداشت گفتندازمایش خون بگیری ازش بیارید مشکلی نداشت بعددوروز ازازمایش دست راستش راخم کردنتوانست راست کندپنج روزبیمارستان خوابوندیم ازپشت دستش اب گرفتندبااین حال دستش یک خورده نرم شدولی امپول انتی بیوتیک دادنددستش خوب شدولی بعدچهل روزکه ازبیمارستان مرخص کردم ازمایش گرفتم پلاکت امده ۹۶وقتی بیمارستان خوابوندم مشکلی نداش خونش ولی بعدکلبول امده پایین خیلی قبلا توبیمارستان ۳۴۰هزاربود ولی حالاه۹۶است اون موقع گفتندویروس است لطفا راهنمایی کنیدخیلی ممنون میشم ایا خطرناک است حالاه میخوام ببرم دکترتبریز

  5. جمال می‌نویسد

    سلام حدوددوماه پیش پسرم رای زدم بهداشت گفتندازمایش خون بگیری ازش بیارید مشکلی نداشت بعددوروز ازازمایش دست راستش راخم کردنتوانست راست کندپنج روزبیمارستان خوابوندیم ازپشت دستش اب گرفتندبااین حال دستش یک خورده نرم شدولی امپول انتی بیوتیک دادنددستش خوب شدولی بعدچهل روزکه ازبیمارستان مرخص کردم ازمایش گرفتم پلاکت امده ۹۶وقتی بیمارستان خوابوندم مشکلی نداش خونش ولی بعدکلبول امده پایین خیلی قبلا توبیمارستان ۳۴۰هزاربود ولی حالاه۹۶است اون موقع گفتندویروس است لطفا راهنمایی کنیدخیلی ممنون میشم ایا خطرناک است حالاه میخوام ببرم دکترتبریزخیلی فوری است ممنونم

  6. ناشناس می‌نویسد

    با سلام خسته نباشید پلاک خون من کمی پایین است باتوجه به اینکه ویتیلیگوهم دارم چه چیزهایی روبخورم برام خوبه

    1. زهرا می‌نویسد

      باسلام خسته نباشی پسرم پلاکت خونش پایین هست روی ۳۰۰۰ است آیا این نرمال است یا نه ولی هنوتحت درمان است چکارکنم که پلاکت خونش بالا بره ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  7. ستاره می‌نویسد

    سلام در ازمایش من پلاکت خون ۱۳۶۰۰۰ بوده ایا من دچار مشکل هستم

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      میزان طبیعی پلاکت خون یک فرد بالغ بطور میانگین بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ CC است

  8. مهسا می‌نویسد

    سلام من حامله ام چند روز دیگه بچم به دنیا میاد آزمایش داده بودم دکتر گفت پلاکتت پایینه ۱۳۶وگفت هموگلوبینت لبه مرزه به نظرتون خطرناکه چیکار باید بکنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید