نگاهی آماری به خطرات تهدیدکننده پرستاران

طبق مقاله ای که در سال ۲۰۰۴ در کنفرانس بین المللی زنان و بیماری های عفونی منتشر شده است، آمار قابل توجهی از مقابله پرستاران و کارکنان مراکز خدمات بهداشتی و درمانی با بیماری ها و مصدومیت ها ارائه شده است.

نبض ما– تمام کارکنان بهداشتی و درمانی از جمله پرستاران در طول کار خود با طیف گسترده ای از خطرات روبرو هستند. خطراتی که شامل خونریزی ها، قرار گرفتن در برابر مایعات عفونی بدن، آسیب های عضلانی مرتبط با خطرات ارگونومیک ناشی از بلند کردن وسایل و کارهای تکراری می شود. پرستاران معمولا این خطرات را به طور متناوب در طول کار خود تجربه می کنند.

پرستار

پرستاری شغلی پر خطر

در سال ۲۰۰۱ بیمارستان های آمریکا ۲۹۳۶۰۰ مورد آسیب غیرکشنده و بیماری را در میان پرسنل خود گزارش کرده است. در میان ۸ صنعت خصوصی در آمریکا که بیش از ۱۰۰۰۰۰ صدمه و بیماری در طول سال دارند، تعداد آسیب ها و بیماری های غیرکشنده در بیمارستان ها در رتبه دوم این رده بندی قرار دارد.

میزان بروز جراحات و بیماری ها در هر ۱۰۰ کارمند تمام وقت که در شغل های پرستاری و مراکز مراقبت های شخصی مشغول به کار هستند، ۱۳٫۵ نفر است. در حالی که میزان متوسط ملی آن در آمریکا عدد ۱٫۸ می باشد. در سال ۲۰۰۱ دستیاری پرستاری و پرستاری بیشترین گزارش در تعداد مصدومیت های منجر به دوری از کار را در بین صنایع خدماتی داشته است.

بیماری های عفونی

مواجهه با بیماری های عفونی در محل کار، از جمله ریسک هایی است که تقریبا تمام کارکنان مراکز خدمات بهداشتی با آن ها روبرو هستند و همچنین عوامل بیماری زای خونی در این بین دارای نقش مهمی هستند.

مواجهه با خون و مایعات عفونی بدن به مقدار قابل توجهی در بین کارکنان بهداشتی و درمانی ثبت شده است. این تعداد از کمتر از ۱۰ درصد تا ۴۴ درصد، به تناسب زیرگروه کاری پرستاران متفاوت بوده است. هر ساله تقریبا ۶۰۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰ آسیب از طریق سوزن در آمریکا به وقوع می پیوندد.

تماس با خون آلوده و مایعات عفونی

در مطالعه ای که بر روی ۶۰ بیمارستان در طول ۴ سال در ایالات متحده انجام شد، پرستاران بیشتر از سایرین در معرض آسیب از طریق خون و مایعات عفونی بدن قرار گرفته اند.

بیشتر این مواجهه ها از طریق آسیب های پوستی بوده است ( به عنوان مثال سوزن آلوده) هرچند مواجهه از طریق راه های مخاطی ( مانند اسپری از طریق دهان و چشم ) و تماس مستقیم با خون آلوده نیز از راه های آسیب پذیر برای پرستاران بوده است.

جالب این جاست که این آمار با شرایط کاری پرستاران در بیمارستان رابطه داشته است به طوری که در یک مطالعه موازی که بر روی بیش از ۱۵۰۰ پرستار از ۴۰ واحد پرستاری در ۲۰ بیمارستان انجام گرفت، نشان داده شد در بیمارستان هایی که شرایط سازمانی ضعیفی بر محیط حاکم است، ۵۰ درصد تا ۲۰۰ درصد افزایش در جراحات ناشی از آسیب های سوزنی دیده شده است.

اپیدمی ها و بیماری های عفونی

علاوه بر موارد فوق، در زمان هایی که بیماری های عفونی شایع می شوند، بیمارستان ها و کارکنان بهداشتی و درمانی به طور قابل توجهی در معرض این بیماری ها قرار می گیرند.

به طور مثال در زمان شیوع سندروم حاد تنفسی سارس در سراسر جهان، تعداد زیادی از مبتلایان و افراد در معرض خطر را کارکنان بیمارستان ها و پرستاران تشکیل می دادند به طوری که این آمار بین ۳۷ تا ۶۴ درصد از موارد مشکوک در کشورهای تحت تاثیر را شامل می شد.

همچنین در صورتی که آنفلوآنزا اپیدمی شود، کارکنان بیمارستان و پرستاران نسبت به این بیماری حساس خواهند بود. به طور مثال در طول شیوع بیماری پارآنفلوآنزا در قسمت مراقبت های پرستاری در بیمارستان، در ۱۶ نفر از ۶۵ کارمند (۲۵ درصد)  آن قسمت علائم بیماری تنفسی گزارش داده شد.

نگرانی های پرستاران

بیش از ۷۰ درصد پرستاران پاسخ دهنده در این مطالعه در رابطه با اثرات حاد و مزمن استرس کاری و فشار کار زیاد بر خود دچار نگرانی بودند، حدود ۶۰ درصد از آن ها راجع به آسیب هایی که موجب از کارافتادگی می شد نگرانی داشته و ۴۵ درصد از آن ها از ابتلا به بیماری های خطرناکی چون HIV  و هپاتیت می ترسیدند.

پرستاری را جدی بگیریم

با توجه به موارد گفته شده، پرستاری بایستی به عنوانی شغلی شریف در جامعه معرفی گردد چرا که در کنار کمک هایی که به ارتقای سطح سلامت جامعه می نماید، با خطرات قابل توجهی هم همراه است.

خطرات ابتلا به بیماری های خطرناکی همچون ایدز، هپاتیت، آنفلوآنزا و همین طور آسیب های جسمی و صدمات مزمن ناشی از استرس و فشار کار شبانه روزی از جمله مواردی است که پرستاران بایستی با آن ها دست و پنجه نرم کنند.

لذا مقتضی است که برنامه جامعی برای حفظ سلامت پرستاران و بهبود شرایط کاری آن ها تدوین گردد تا هم باعث ارتقای سطح سلامت در میان پرستاران شده و هم کیفیت خدمات ارائه شده از جانب آن ها نسبت به بیماران را بهبود بخشد.

تیم نبض ما روز پرستار را به تمامی پرستاران فداکار و دلسوز تبریک می گوید. امید است گام های بزرگی برای سلامت پرستاران برداشته شود.

نبض ما – مترجم: حسین مقدس زاده

3/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید