راه هایی برای تسکین گوش درد

گوش درد از جمله دردهایی است که فرد را ناتوان و کلافه می‌کند اما در تمام موارد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای تسکین درد ضرورت ندارد و می‌توان از روش‌ها و داروهای جایگزین برای این منظور سود برد.

گردآوری – نبض ما

برای گوش درد دلایل متعددی وجود دارد که عفونت سینوس‌ها، جرم گوش و التهاب لوزه از جمله مهمترین عوامل آن به حساب می‌آیند. اما شایع‌ترین دلیل عفونت گوش، عفونت گوش میانی است. این نوع عفونت موجب ورم و آلودگی بخش‌هایی از گوش میانی می‌شود. درد مربوط به عفونت گوش میانی از گیر افتادن ترشحات در پشت پرده گوش ناشی می‌شود.

علل شایع گوش درد

– آرتریت فک

– عفونت حاد گوش

– عفونت مزمن گوش

– صدمات گوش ناشی از تغییرات فشار (ارتفاع بالا و علل دیگر)

– وارد کردن چیزی در گوش

– پاره شدن و یا سوراخ شدن پرده گوش

– عفونت سینوسی

– گلودرد

– سندرم مفصل گیجگاهی فکی

– عفونت دندان

همچنین در نوزادان ممکن است به دلیل موارد زیر این مشکل رخ دهد.

– سوزش مجرای گوش به علت پنبه گوش پاک کن

– باقی ماندن صابون و یا شامپو در گوش کودک

گوش

راه های تشخیص عفونت گوش

– هنگامی که پزشک مشکوک به عفونت گوش باشد، از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ” برای معاینه گوش استفاده می کند. پرده گوش سالم، به رنگ صورتی مایل به خاکستری و شفاف می باشد. اگر گوش دچار عفونت باشد، پرده گوش ممکن است ملتهب، متورم و یا قرمز گردد.

– همچنین پزشک مایع درون گوش میانی را با استفاده از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ پنوماتیک” بررسی می کند. این وسیله موجب به جریان انداختن مقداری هوا در پرده گوش می شود و باعث می شود که پرده گوش به محل اولیه خود برگردد. اگر مایع داخل گوش باشد، پرده گوش به راحتی حرکت نخواهد کرد.

– یکی دیگر از ابزار تشخیصی برای عفوت گوش، “تمپانومتر” می باشد. این ابزار با استفاده از فشار هوا و صدا، مایع گوش میانی را بررسی می کند.

عدم درمان به موقع عفونت گوش

اگر عفونت گوش به موقع درمان نشود، عوارض زیر را در پی خواهد داشت:

– عفونت گوش داخلی

– زخم شدن پرده گوش

– کاهش شنوایی

– عفونت جمجمه در پشت گوش

– مننژیت (عفونت در بافتهای اطراف مغز و نخاع)

– در کودکان، مشکلات گفتاری

– فلج صورت

گوش درد کودک

در شرایط زیر بلافاصله با پزشک کودک تماس بگیرید

– فرزند شما دچار سفتی گردن است.

– فعالیت کودک شما همراه با خستگی است و کودک، پاسخ های ضعیف به فعالیت ها می دهد.

– کودک سرگیجه دارد.

– التهاب و تورم در اطراف گوش وجود دارد.

– کودک دچار ضعف عضلات صورت گردد.

– گوش درد شدیدی که ناگهان متوقف شود که ممکن است علامتی از پاره شدن پرده گوش باشد.

– تب و یا درد کودک شما ۴۸ ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفته باشد.

گوش درد کودک

راه هایی برای درمان گوش درد

مصرف مسکن‌ها

اکثر مردم هنگام گوش درد ناشی از عفونت گوشی میانی بسیار نگران رفع آن هستند. استامینوفن، آ اس آب (آسپیرین) یا بروفن به کاهش درد کمک می‌کند.

اگر بهبودی در درد یا تغییری در وضعیت طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت اتفاق نیفتاد اغلب نیاز به یک دوره آنتی‌بیوتیک وجود دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها به سرعت درد را از بین می‌برند.  آکادمی پزشکان اطفال آمریکا مصرف مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن و استامینوفن را برای کنترل درد مرتبط با عفونت گوش میانی توصیه می‌کند. مصرف این داروها همراه آنتی بیوتیک‌ها یا بدون آنها باید طبق دستورالعمل باشد. برای دریافت آنتی‌بیوتیک به پزشک مراجعه کنید.

قطره گوش برای درد گوش

اگر علت گوش درد شما عفونت گوش خارجی باشد، قطره سیپروفلوکساسین برای درد گوش استفاده می شود. اما اگر عفونت گوش داخلی به همراه گلو درد چرکی باشد، آنتی بیوتیک خوراکی مانند سفکسیم مصرف می شود.

در اکثر موارد ، گوش درد با  داروهای تجویزی مانند قطره گوش درمان می شوند که مدت زمان درمان هم تقریبا 7-10 روز است. این قطره ها حاوی نوعی آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت بوده و اغلب به صورت قطره های استروئیدی برای کاهش تورم و  التهاب هستند.

برای مصرف این قطره ها باید دراز بکشید و طبق تجویز پزشک میزان قطره لازم در گوش چکانده شود. بهتر است 5 دقیقه به همین حالت باقی بمانید تا  قطره ها از گوش خارج نشوند. اگر کانال گوش متورم شده باشد، دقت کنید که قطره حتما به گوش ریخته و به محل مناسب  و متورم برسد.

گاهی اوقات ممکن است پزشک متخصص، در کنار قطره گوش، برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک خوراکی و قرص تجویز کند. این داروهای چرک خشک کن را در کنار قطره گوش مصرف کنید تا عفونت تحت کنترل باشد.

در طول درمان، کانال گوش باید خشک باشد. هنگام حمام کردن بهتر است مراقب باشید تا داخل گوش شما مرطوب نشود و آن را با وازلین چرب کنید. در بعضی موارد و در گوش درد شدید، لازم است تا عفونت به طور کامل برطرف شود. در هر صورت زمانی که به گوش درد دچار می شوید، مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی ، لازم است.

کمپرس آب گرم یا سرد

افراد اغلب از کیسه آب یخ یا گرم برای تسکین درد در تمام نقاط بدن استفاده می‌کنند که این روش برای گوش درد هم موثر است. همچنین حوله‌ای گرم را چندین بار به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش بگذارید. این کار اغلب به رفع درد کمک می‌کند.

چکاندن قطره‌های روغن داخل گوش

استفاده از روغن گرم درون مجرای گوش می‌تواند تا حی باعث رفع درد شود، می‌توان از روغن های مخصوص که در داروخانه وجود دارد با راهنمایی دکتر داروساز استفاده کرد. قبل از آن که روغن را به درون مجرای گوش بریزید با نوک انگشتتان دمای آن را امتحان کنید. باور عمومی وجود دارد که روغن موجب تسکین گوش درد می‌شود هرچند شواهد علمی تایید کننده آن نیست اما ریختن قطره‌های روغن گرم داخل گوش خطرزا نیست و تا حدودی می‌تواند موثر باشد.

پرت کردن حواس کودک

در صورتی که کودک دچار گوش درد باشد می‌توان با مشغول ساختن او به کارهای دیگر از جمله تماشای فیلم مورد علاقه یا خواندن کتاب ذهن او را از درد گوش دور کرد تا دارو تاثیر درمانی خود را بگذارد.

استفاده از قطره‌های درمانی طبیعی

این قطره‌ها حاوی عصاره‌های گیاهی زیتون است و به عنوان شیوه سنتی درمانی قابل استفاده است.

روشن کایروپرکتیک

در این روش که طب فیزیکی به حساب می‌آید از دست‌ها برای تسکین درد کمک گرفته می‌شود و می‌توان از آن در درمان گوش درد و کمردرد بهره برد.

آدامس جویدن

آدامس بجوید. آدامس جویدن باعث می شود درد و فشار ناشی از عفونت گوش کم شود. می توانید درد شدید گوش ناشی از پایین آمدن و یا بالا رفتن از ارتفاع (مثل نشستن و بلند شدن هواپیما) را با جویدن آدامس کمتر کنید.

 

3.8/5 - (21 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید