راه کارهایی ساده برای نخوردن شیرینی

با چند راه کار ساده می توانید از خوردن شیرینی تان، هم لذت ببرید و هم پرخوری نکنید. طبیعتاً نخوردن شیرینی و دسر در کل ایده‌ واقع بینانه ای نیست و ممکن است افرادی باشند که نتوانند در برابر وسوسه ی خوردن دسرها مقاومت کنند.

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، یکی از مهم ترین بخش های هر مهمانی قسمت سرو غذا است و جلوگیری و اصطلاحاً کنترل اشتها در مورد انتخاب غذاهای فوق العاده و به احتمال زیاد مقاومت در مقابل تعارف میزبان مشکل و گاهی طاقت فرسا خواهد بود. در کنار خوردن غذا، این دسرها هستند که بیش از همه میزان کالری مصرفی را در یک وعده ی غذایی بالا می برند.

نتایج پژوهشی که در سال 2013 انجام شد، نشان داد چگونه در شرایط پرخوری قند و چربی بر عملکرد بخش هایی از مغز اثر می گذارند و هنگامی که صحبت از انتخاب میان قند و چربی و رژیم است، قطعاً قند اثر بیشتری بر مغز می گذارد.

در مورد مصرف قند و شیرینی هشیار باشید!

با چند راه کار ساده می توانید از خوردن شیرینی تان، هم لذت ببرید و هم پرخوری نکنید. طبیعتاً نخوردن شیرینی و دسر در کل ایده ی واقع بینانه ای نیست و ممکن است افرادی باشند که نتوانند در برابر وسوسه ی خوردن دسرها مقاومت کنند؛ اما با در نظر گرفتن یک استراتژی قندی و برنامه ریزی می توانید عاقلانه هم اشتهایتان را حفظ کنید و به نیاز بدنتان پاسخ دهید و هم آن را تا حدی کنترل کنید. در ادامه چهار راهکار ساده را با هم مرور می کنیم:

از مزه شیرینی لذت ببرید

بیش از آن که به خوردن یک و یا تعداد بیش تری شیرینی یا دسر فکر کنید، مزه ی مورد علاقه تان را به درستی و با آرامش انتخاب کنید، و سعی کنید هر لقمه را حس کنید، با هر لقمه تنها به مزه ی دسر فکر کنید و متمرکز شوید؛ حقیقتاً از مزه ی شیرین آن لذت ببرید؛ با این کار احتمال زیادی دارد که شما با تکه ی کوچک تری شیرینی راضی و سیر شوید و نیازی به خوردن قطعات بیشتر شیرینی نباشد. امتحان کنید!

یک شیرینی ساده انتخاب کنید

دسرهایی که در تعطیلات، مهمانی ها و رستوران ها سرو می شود، معمولاً از مواد فاسد شونده و قندهای ساده تهیه شده اند اما می توانید با تغییری ساده شادابی و تازگی را به دسرتان بازگردانید.

اگر شما میزبان هستید، با فراهم کردن و تهیه ی بشقاب هایی پر از میوه های تازه و فصلی با قطعاتی از شکلات تلخ و سیاه در کنار آن هم مهمان ها را غافلگیر کرده و هم مزه های متنوع میوه ها را که وعده ای سبک تر از شیرینی و دسرهای مصنوعی محسوب می شوند، برایشان به ارمغان آورید. اگر شما مهمان هم باشید می توانید از میز سرو غذا دسر میوه را برگزینید یا حداقل از میوه ها استفاده کنید.

زمانی را برای نوشیدن دمنوش در نظر بگیرید

بعد از خوردن غذا و پیش از آن که بخواهید سراغ دسر بروید؛ برای خودتان دمنوشی معطر آماده کنید؛ اگر در مهمانی بودید؛ بازهم مشکلی نیست چون در اغلب خانه ها و رستوران ها دمنوش پس از غذا سرو می شود؛ آرام آرام چای یا دمنوش را مزه مزه کنید، آرام آرام، دیگر حس نیاز به خوردن یک تکه ی بزرگ شیرینی پر کالری را از دست می دهید و یا حداقل اشتهای شما نسبت به آن کمتر خواهد شد.

این وقفه ی کوتاه پس از اتمام غذا، به مغز شما این اجازه را می دهد که حس کند تا چه حد معده پر شده و نوشیدن یک فنجان دمنوش و وقفه ی ایجاد شده به شما کمک می کند تا حس کنید که برای خوردن دسر چندان گرسنه نیستید.

در مورد منابع قند و شیرینی هشیار باشید

در هنگامی که سرو دسر در مهمانی ها و رستوران ها جزء سنت رایج مردم باشد، لازم است عاقلانه برخورد کنید. نوشیدنی های شیرین شده با شکر را باید از منوی غذایتان حذف کنید، و نیز غذاهای فرآوری شده با شکر را کنار بگذارید.

سعی کنید غذا و دسر پس از آن از نظر میزان کالری متعادل باشد و به یاد داشته باشید که شما می توانید این برنامه ریزی استراتژیک را برای مصرف شیرینی و قندها رعایت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید