آلاینده های هوا با ما چه می کنند؟

هنگامی که در هوای آلوده نفس می کشیم، آلاینده های هوا را به اعماق ریه می فرستیم. بنابراین جای تعجب نیست که آلودگی هوا دستگاه تنفسی ما را تحت تاثیر قرار دهد. حال ببینیم آلودگی هوا با ما چه می کند؟

به گزارش نبض ما، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال ابتلا به آسم،  تشدید (بدتر شدن) بیماری های تنفسی و تحریک و تشدید بیماری های مزمن مانند سرطان ریه، بیماری انسدادی مزمن ریوی، و آمفیزم  ریوی را بیشتر می کند. همچنین آلاینده های هوا آسیب به ریه و احتمال ابتلا به بیماری های ریوی در آینده را بیشتر می کند.

آسم

بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده، از جمله شش میلیون کودک در حال حاضر به علت آسم در نفس کشیدن مشکل دارند. آسم، یک بیماری مزمن ریوی عبارت است از التهاب و تنگی راه های هوایی که باعث احساس تنگی در قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می شود. در صورت عدم درمان آسم، این بیماری می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

آسم در حال حاضر قابل درمان نیست، و خسارت ناشی از حمله های آسم به بافت ریه به آسیب دائمی ریه منجر می شود. حدود ۱٫۸ میلیون مراجعه به اورژانس در سال ۲۰۰۵ به علت آسم بوده است. محرک های مختلفی  از جمله گرد و غبار، دود، گرده، و ترکیبات آلی فرار حملات آسم را تشدید می کند. معمولا  آلاینده های هوا عبارتند از ازن، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن که آسم را تشدید می کنند.

ارتباط آسم و ازن

به گزارش نبض ما، ازن، یکی از گازهای موجود در آلاینده های هوا است که از واکنش ترکیبات آلی فرار با اکسیدهای نیتروژن در حضور نور خورشید، تشکیل شده است. پخش شدن گاز ازن در مناطق شهری که آلاینده های هوا زیاد است، به خصوص در ماه های تابستان موجب تحریک ریه ها می شود. سطح ازن بالا می تواند مشکلات قلبی ، مانند آنژین صدری را تشدید کند.

کودکان آسیب پذیرترند

کودکان در برابر آلودگی های هوا حساس ترند. کودکان از طریق دهان نفس می کشند در نتیجه آلودگی ها از طریق حفره های بینی فیلتر نمی شوند و آلاینده های هوا به عمق ریه نفوذ می کنند.

 

کودکان سطح ریه بزرگتری نسبت به وزن خود دارند و در نتیجه هوای بیشتری در مقایسه با بزرگسالان استنشاق می کنند. کودکان در بعد از ظهر ها و ماه های تابستان زمان بیشتری در بیرون از منزل هستند که سطح ازن بیشتر است.

معمولا در کودکان اثرات آلودگی هوا جدی گرفته نمی شود که این می تواند منجر به تشدید آسم و حملات آن شود. علاوه بر این فاکتور ها، تاثیر منفی برخی از آلاینده های هوا بر ریه و عدم بلوغ آنزیم کودکان و سیستم ایمنی بدن از عواملی است که سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

بیماری انسدادی مزمن ریوی ، برونشیت مزمن و آمفیزم

به گزارش نبض ما، بیماری مزمن ریوی (COPD)، بیماری دیگری است که با تنگی راه های هوایی و تنفسی همراه است، و این تغییرات دائمی هستند. بیماری مزمن ریوی با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا که باعث التهاب، که پاسخ ایمنی بدن است، ایجاد می شود. در راه های تنفسی بزرگتر، واکنش التهابی همان برونشیت مزمن است.

در راه های هوایی کوچک تر واکنش التهابی در پایان گذرگاه ریه، به تخریب بافت ریه، یا آمفیزم منجر می شود.

با وجود اینکه در حال حاضر افرادی که قبلا سیگاری بوده اند به بیماری مزمن ریوی مبتلا می شوند اما آلودگی هوا نیز یکی از فاکتورهای مهم در تشدید بیماری های ریوی و حملات حاد بیماری های ریوی محسوب می شود.

سرطان ریه

اکنون در ایالات متحده سرطان ریه، در مرگ ناشی از سرطان هم در مردان و زنان پیشرو است، که اغلب به علت استعمال دخانیات است. چندین عامل در ابتلا به سرطان ریه موثر است، که آلودگی هوا یکی از آن هاست. ذرات معلق و ازن به طور خاص مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تشدید می کند.

مترجم: حانیه ایرانخواه

نبض ما، این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی دارای بورد تخصصی بیهوشی و درد از دانشگاه شهید بهشتی بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید