شایع ترین علل مرگ و میر بین ورزشکاران فوتبالیست

علل مرگ و میر ناگهانی ناشی از بیماریهای قلبی  متفاوت است. حدود دو سوم از این موارد، مرگ به دلیل ناهنجاری قلبی است. آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در کشورمان بالاتر از کشورهای پیشرفته است.

آمار و ارقام نشان می دهد، سالانه بسیاری از ایرانیان به دلیل بیماری قلب و عروق جان خود را از دست می دهند و در این میان ورزشکاران هم دچار حوادث قلبی می شوند.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی، مدیر گروه قلب ایفمارک، درباره علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران و اکثریت افراد جامعه به «نبض ما» گفت: شایع ترین علل مرگ و میر بین ورزشکاران زیر ۳۵ سال در میادین ورزشی بیماری ژنتیکی هایپرتروفیک کاردیومیوپاتی است، همچنین شایع ترین علل مرگ و میر بین ورزشکاران بالای ۳۵ سال در میادین ورزشی بیماری های عروق قلبی  و حوادث قلبی است.

 

پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی

دکتر نجفی با اشاره به اینکه اغلب بیماری های قلبی ناشی از گرفتگی رگهای قلبی است، گفت: برای درمان و پیشگیری از وقوع بیماری های قلبی و راههای درمان آن برای ورزشکاران ، تمهیداتی در نظر گرفته شده است که تشخیص می دهیم فرد مبتلا به بیماری ژنتیکی است یا خیر؟ این تمهیدات شامل گرفتن شرح حال از بیمار، انجام معاینات فیزیکی و در صورت اشکال در نوار قلب و در صورت نیاز باید از بیمار اکوکاردیوگرافی گرفته شود.

علائم ابتلا به بیماری قلبی

دکتر نجفی درباره پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی توصیه می کند: اگر شخصی به هنگام راه رفتن دچار درد قفسه سینه و سرگیجه شد و یا سابقه ای از بیماری های قلبی خانوادگی، فشار خون، قند بالا، چربی و یا دخانیات مصرف می کند، حتما باید به پزشک مراجعه کند و در هر سنی باید مورد معاینه قلب و عروق قرار بگیرد.

به گفته دکتر نجفی، اگر فردی در راه رفتن با فعالیت فیزیکی دچار درد سینه و یا تنگی نفس شد، لازم است، در اولین فرصت به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده  و از نظر قلب و عروق چک شوند. معاینه فیزیکی یکی از بهترین راه هایی هست که قابلیت تشخیص بیماری قلبی را امکان پذیر می سازد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید