رنگ لثه و دندان ها از سلامت شما چه می گوید؟

وضع دندان ها و لثه ها ممکن است نشان دهنده کم خونی، پوکی استخوان، کمبود ویتامین، دیابت و… باشد.

به گزارش نبض ما به نقل از جام جم، دندان های زرد، خاکستری، دندان هایی که زود از جا کنده می شود و لثه هایی که مدام خونریزی می کنند و…. همه اینها اسرار زیادی از سلامت انسان را فاش می کند.

خونریزی لثه ها؛ از کمبود ویتامین C تا مسواک زدن نادرست

خونریزی مداوم لثه ها هنگام مسواک زدن و التهاب آنها شاید ناشی از مشکل ورم لثه باشد که نباید دست کم گرفته شود. چون این مشکل ممکن است پیش درآمدی برای افتادن دندان ها باشد. معمولا ورم لثه منشأ باکتریایی دارد و بر اثر مسواک زدن نادرست یا مسواک نزدن و کمبود ویتامین های C و B بروز می کند. برای مقابله با این مشکل بهتر است بعد از هر وعده غذا مسواک بزنید و از مسواک های خیلی سفت استفاده نکنید. در صورت مشاهده هر نوع التهابی در لثه حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

افتادن دندان ها ؛ شاید پای پوکی استخوان در میان باشد

پوکی استخوان از آن دست بیماری هایی است که تمام استخوان های بدن را درگیر می کند و استخوان های فک نیز از این قاعده مستثنا نیست. زمانی که پوکی استخوان به فک می رسد، دندان ها آسیب می بیند و می افتد. حتما می دانید پوکی استخوان در اثر کاهش تراکم استخوان ها بروز می کند. در ژانویه2007، پروفسور کین هورنر و دکتر دولاین از دانشگاه منچستر به این نتیجه رسیدند که با بررسی و اندازه گیری ضخامت بخشی از استخوان فک پایینی با اشعه ایکس می توان وخامت پوکی استخوان را تشخیص داد.

برای پیشگیری از این مشکل لازم است هر سال دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید و به بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه ای بدهید. داروهای حاوی بیفوسفونات که برای درمان یا پیشگیری از شکستگی ناشی از پوکی استخوان تجویز می شود، ممکن است در صورت استئونکروز یا مرگ استخوانی فک نیز موثر باشد. اگر بدون دلیل خاصی دندان تان لق شده و در شرف افتادن است، حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و علت را بررسی کنید.

قرص های تیروئید

لثه های سفید، نشان دهنده کم خونی

لثه های سفید ممکن است علامت کم خونی باشد. رنگ قرمز خون و رنگ صورتی در ناحیه پوست و غشاهای مخاطی ناشی از وجود هموگلوبین است. در صورت وجود کم خونی سطح هموگلوبین خون بشدت کاهش پیدا می کند و در نتیجه رنگ لثه ها به سفیدی می زند. اگر تصور می کنید لثه هایتان سفید و علاوه بر آن لب ها و صورت تان رنگ پریده است و با انجام هر فعالیتی احساس خستگی می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

پارادونتیت؛ باکتری هایی که سلامت قلب تان را به خطر می اندازد

پارادونتیت یا التهاب لثه حدود 10 تا 20 درصد افراد جامعه را درگیر می کند. این مشکل به دلیل وجود باکتری ها بروز می کند و تا تخریب استخوان نگهدارنده دندان پیش می رود. باید بدانید نادیده گرفتن پارادونتیت عوارض جدی خواهد داشت. زیرا محققان در لخته های خونی مسئول سکته قلبی یا مغزی، میکروب هایی شناسایی کرده اند که ناشی از پارادونتیت بوده است.

بیماری حاد عروق قلبی

علاوه بر این، پارادونتیت ممکن است ناشی از بیماری هایی مانند دیابت یا برعکس نشان دهنده ابتلا به این مشکل باشد؛ زیرا میزان بالای قند در خون باعث حساسیت لثه ها می شود. پارادونتیت در اغلب موارد بدون درد است. بنابراین بهتر است هر سال دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان ها و لثه ها مطمئن شوید.

رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و…) و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم ( مصرف نکردن دخانیات، کاهش استرس، تغذیه سالم و…) در پیشگیری از این بیماری نقش موثری دارد.

مینای دندان فرسوده؛ آیا به دلیل تغذیه نامناسب است؟

اختلالات غذایی مانند بولیمی (پرخوری روانی) و آنورکسی (بی اشتهایی روانی) شاید باعث آسیب های دندانی شود و مینای دندان را فرسوده کند. باید بدانید اسیدیته ناشی از استفراغ های مکرر باعث فرسوده شدن مینای دندان شده و دندان ها زرد می شود و نسبت به گرما و سرما حساسیت زیادی پیدا می کند.

پر اشتهایی عصبی

توصیه می کنیم بعد از استفراغ دندان هایتان را مسواک نزنید. فقط کافی است دهان را با آب شست وشو دهید. حتما با پزشک، دندانپزشک و روانپزشک مشورت کنید و مشکل تان را ریشه ای حل کنید. مشکل بولیمی و آنورکسی در بین نوجوانان و جوانان رایج تر است.

دندان های خاکستری؛ حواس تان به داروهایتان باشد

خاکستری بودن دندان ها همانند زردی آنها ارتباطی با تجمع جرم روی مینای دندان ندارد. مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین باعث خاکستری شدن رنگ دندان ها می شود. این مشکل همچنین ممکن است در اثر وجود دندانی درمان نشده بروز کند. در برخی موارد نیز رنگ تیره دندان ها جنبه ژنتیکی دارد.

باید بدانید با گذر زمان، مینای دندان فرسوده و نازک تر می شود و در نتیجه دندان ها به رنگ خاکستری درمی آید. برای مقابله با این مشکل بهترین کار این است که از مسواک های سفت استفاده نکنید. با دندانپزشک مشورت کنید و بدون نظر پزشک داروهایتان را قطع نکنید.

دندان های زرد؛ خمیردندان تان را عوض کنید

زردشدن دندان ها با تشکیل جرم روی سطح دندان ها بروز می کند. دلایل متعددی برای مشکل زردی دندان ها وجود دارد مانند مصرف دخانیات، استفاده از ضدعفونی کننده های موضعی حاوی کلروهگزیدین مانند دهانشویه ها، اسپری ها و خمیردندان ها.

توجه داشته باشید نوشیدن زیاد چای و قهوه نیز عاملی برای زردی دندان ها است. برای مقابله با این مشکل تا حد امکان از استفاده کلروهگزیدین بپرهیزید. کافی است برچسب روی محصولات و ترکیبات آن را با دقت بیشتری بررسی کنید. نوشیدنی چای پررنگ و قهوه را محدود کنید و از همین امروز به فکر ترک سیگار باشید.

رگه های روی دندان ها؛  مسواک تان را عوض کنید

روی دندان های بیشتر افراد رگه های ترک مانندی تشکیل می شود که ممکن است ناشی از مسواک های بسیار سفت و خشن باشد. مسواک تان را عوض و از مسواک های نرم تر استفاده کنید. روزانه دو بار مسواک بزنید و حتما هر سال دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید