چگونه اعتماد دیگران را به خود جلب کنیم؟

بیشتر افراد برای ارتباط گیری موثر با دیگران و جلب نظر آن ها دچار مشکلاتی می شوند. ویا از خود رفتار هایی را نشان می دهند یا سخنانی را بیان می کنند که نتیجه ی آن برای دیگران آن چیزی نیست که خود واقعا می پنداشتند.

نبض ما – مصاحبه کننده: سید محمد موسوی جلال

در این جا می خواهیم به شما کمک کنیم تا توانایی های خود را در بروز رفتار های مناسب و جلب اعتماد دیگران افزایش دهید. دکتر هادی صادق روانشناس و مشاور اینگونه پاسخ داده اند.

شخصی که کارگاهی داشت و درون آن تعدادی کارگر مشغول بودند تصمیم گرفت تعدادی از کارگران خود را کم کند تا هزینه برای او کم گردد فکر کرد به جای اینکه تعدادی از کارگران مشغول تعمیر و تعداد دیگر مشغول نصب کار باشند. هر کارگری هم دستگاه ها را نصب کند وهم به تعمیر دستگاه ها بپردازد. بنابراین شروع به مذاکره با کارگران کرد که هر دو کار را می توانستند انجام دهند و به آن ها گفت شما می توانید هر دو عمل را انجام دهید و افراد زبده تری شوید. خلاصه با وعده وعید های فراوان آن ها را راضی کرد و بقیه را اخراج کرد.

چند روز بعد یکی از افراد اخراج شد و دوباره پیش او رفت و اظهار داشت من هم می توانم از عهده ی کار برآیم. مدیر کارخانه جواب داد حالا خیلی دیر شده است چرا همان روز این موضوع را نپذیرفتی؟ کارگر گفت آن روز از خودم مطمئن نبودم که هر دو کار را بتوانم انجام دهم. رئیس تعمیرگاه گفت تو که از خود اطمینان نداری چطور انتظار داری من به تو اعتماد کنم؟

هر روز چنین مواردی بین آدم ها اتفاق می افتد که موقعیت های مناسبی را از دست می دهند. باید هر تصمیمی که می گیریم از تمام توانایی های خود آگاه باشیم و به خود فرصت فکر کردن را بدهیم، تا به پاسخ هایی که می دهیم اطمینان کامل داشته باشیم. همواره باید سعی کنیم خوب گوش کنیم، خوب ببینیم، خوب لمس کنیم، سپس تفکر کنیم و آن گاه حرف بزنیم یا عملی را انجام دهیم.

1 – ارتباط چشمی و جلب اعتماد

همیشه مستقیم در چشم کسی که مقابل شماست و مخاطبتان است نگاه کنید. نگاه دقیق منظور طرف مقابل را برایتان روشن می سازد و به جلب اعتماد دیگران کمک می کند.

2 – آرامش در رفتار

سعی کنید طرز اعمال، گفتار و رفتارتان موقرانه و آرام و هماهنگ باشد. این آرامش در رفتار باعث می شود تا دیگران در دو جهت به شما نزدیک شوند یکی آن که خود نیز در برخورد با شما به آرامش فکری و در نتیجه مطلوبیت پایانی از ارتباط با شما می رسند و دو آن که این آرامش باعث تاثیر در رفتار های کم خطرتر در شما و حس احترام و اعتماد در دیگران خواهد شد.

3 – خوش رویی و آراستگی

همیشه خوش رو بوده تا با اخلاق خوش ظاهری آراسته داشته باشید. آراستگی ظاهر بیان از درون شما دارد. در اولین نگاه ها و اولین ملاقات ها بیشترین تاثیرات بر روی ذهن افراد باقی خواهد ماند پس مراقب باشید که از همان ابتدا تیر خلاص را به سمت هدف روانه کنید و اعتماد دیگران را جلب نمایید. در این حالت کسی که شما را این چنین ببیند و احساس کند سالم  تندرست و با نشاط هستید حتما یقین می کند در ذهن و افکارتان چیزی دارید که به خود اعتماد دارید و بالعکس. اگر شما در حال زار و فلاکت باری باشید مشاهده کننده شما را در مغز خود به تصویر در آورده و روی آن قضاوت می کند. لباس های زرق و برق دار نپوشید که با آن تجلی کنید آن ها به لباس هایتان اهمیت نمی دهند، بلکه به رفتار و اعمالتان توجه دارند و صورت ظاهر شما که تمیز و مطبوع است. لباس هایتان تمیز و معمولی باشد تا اعتماد و بینش طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهد.‌

4 – ارتباط دو طرفه داشته باشید

به افراد دیگر هم فرصت دهید که گاهی ضمن محاوره خود را برنده و جالب تشخیص دهند و شما را مجاب کنند. در ارتباط های یک طرفه تنها متکلم بودن هم خالی از ادب است و هم خطر خراب کاری شما را افزایش خواهد داد همیشه دو برابر آن چه می گویید بشنوید تا آن جا که باید مختصر و مفید تاثیر گذار باشید.

5 – ارزش آفرین بودن

سعی کنید هر کالای مادی یا معنوی را که به افراد معرفی یا عرضه می کنید همیشه ارزش های مادی و معنوی آن را شناخته باشید. هیچکس دوست ندارد بفهمد که در معامله ای یا در کاری مغبون شده است. اما اگر کسی بخواهد برای خود سابقه ی درخشان یا نیکو ببار آورد حتما باید کوشا و پرتلاش باشد تا آنچه را که فکر می کند و نقشه و طرح خوبی ارائه می دهد و یا شئ مادی به کسی عرضه می کند بیش از قیمت خود ارزش داشته باشد.

6 – پیشگام و بهترین بودن

برهر کار و حرفه ای که ارائه می دهید مسلط باشید، زیرا تسلط شما بر کاری که می کنید برایتان اعتماد جلب می کند. یک شخص در هر کاری می کند تا در اثر تلاش خود را آماده سازد. توفیق ارائه آن را به دست نخواهد یافت. سعی کنید برای جلب اعتماد در مقدمه و موخره کارتان پخته و پرتلاش باشید.

7 – صداقت داشته باشید

همیشه در همه اموری که انجام می دهید راستگو و صادق باشید زیرا صداقت در شما اعتماد به نفس ایجاد کرده و دیگران شما را معتمد خود خواهند یافت یکی از بزرگان بازار می گفت عالی ترین خصلت یک فروشنده (بدانید که شما فروشنده هستید) این است که پاکدامن، صدیق و خوش کردار باشد و با نگاه سالم خریدار خود را بنگرد و از فریب خریدار خودداری نماید. خلاصه آن که به هر کسی که چیزی می گوییم او باور کند.

8 – میل و انگیزه ی بالا داشته باشید

طوری خدمت خود را ارائه دهید که میل و رغبت شما را در انجام آن به درستی نشان دهد چون موقعیت شما مرهون معرفی و سفارش افراد که هر کدام شما را پاکدامن و صدیق بشناسند شک نکنید هر کاری که انجام می دهید احساس می کنید برای خودتان انجام داده اید نه برای دیگران. ینی تصور این که مال دیگران است از شیرینی کارتان می کاهد.

9 – قانون مندی

به مرام و اخلاق و دین و مذهبی که دارید پایبند باشید. به راستی هیچ کس نمی تواند روحیات و اخلاقیت ما را تغییر دهد. زیرا هر کدام از ما برای خود شخصیتی قائل هستیم و به آن معتقدیم. اگر سعی کنیم که همان آرزو ها و روحیات خود را دنبال کنیم بیشتر اعتماد دیگران قرار خواهیم گرفت. مردم خواهی نخواهی با روحیات و اخلاقیات شما به مرور زمان آشنا می شوند و از شما آن را می خواهند که هستید زیرا اعمال شما آینه درون شماست نه گفتارتان چون گفتار از تجربیات ما حرف می زند و دیگران تجربه ما را ندارند.

10 – خوش قول و خوش حسابی

همواره سعی کنید به کسی بدهی نداشته باشید. قرض هایی را که از دیگران می گیرید زود پرداخت کنید تا اعتماد آن ها را جلب کنید. وقتی که چنین باشید آن ها در یاری کردن شما از دیگران پیشی می گیرند چون مورد احترام و اعتماد شان قرار گرفته اید. غالبا افرادی که می خواهند بدانند وضع حساب و کتابتان چگونه است ناچارند از شرکت ها و بانک ها درباره ی شما سوال کنند و بدانید اطلاعات درباره شما را به دیگران سفارش می کنند. اگر سالم باشید برای شما تبلیغ خوبی خواهد شد وگرنه بر علیه شما تبلیغ خواهند کرد.

لازم است که به شما سفارش کنم که همیشه مبلغی را به صورت پس انداز در یکی از بانک های مشهور داشته باشید که اگر روزی بیکار شدید اعتبار خود را از حیث پرداخت و دریافت بطور صحیحی داشته باشید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید