اصول رژیم مدیترانه ای مناسب برای قلب و عروق

اصول رژیم مدیترانه ای استفاده از میوه ها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید است و به همین دلیل هم این رژیم غذایی را به محبوب‌ترین رژیم غذایی تبدیل کرده است.

گردآوری:سید محمد موسوی جلال

مواد اصلی تشکیل‌دهنده رژیم مدیترانه ای میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک است. گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم کمی در رژیم مدیترانه ای دارند و اغلب فقط در مقادیر کم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند و شاید این مسئله هم در کنار استفاده زیاد از سبزی‌ها جزو رازهای سلامت رژیم مدیترانه ای باشد.

مدیترانه‌ای‌ های سالم

در چند دهه گذشته تحقیقات زیادی در مورد تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت انجام شده است و تقریبا همه آن‌ها بر این موضوع تاکید داشته‌اند که این نوع برنامه غذایی کاملا در خدمت سلامت سیستم قلبی وعروقی بدن است ، چون بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها ، کلسترول و تری‌ گلیسیرید و فشار خون کاهش پیدا می‌کند و اثرات مثبت دیگر بر سلامت بدن باعث می‌شود تا وضعیت کلی سلامت فرد احتمال بیماری‌های قلبی را به‌طور غیرمستقیم کاهش دهد.
رژیم غذایی5 روزه ی مدیترانه ای بسیار جالب توجه است .منویی که رژیم مدیترانه ای فراهم می کند 1000 کالری دارد.

– سعی کنید در روزهای ابتدای رژیم مدیترانه ای در روز حداقل ۱۰ وعده میوه و سبزی بخورید و با میوه سیستم گوارش‌تان را که به غذاهای پرحجم عادت کرده است پر کنید.

– علاوه بر این سعی کنید، بخشی از وعده‌ های غذایی‌ تان را با کاهو، سالاد و ماهی پر کنید ، بهتر است از ماهی‌ هایی مانند سالمون و قزل‌آلا که چربی بیشتری دارند استفاده کنید و برای میان وعده‌ ها هم غلات و مغزدانه‌هایی مثل آجیل مصرف کنید.

– گوشت و شیرینی‌ها (کمتر مصرف شود) ، مرغ ، تخم‌ مرغ ، پنیر و لبنیات (وعده‌های متوسط روزانه یا هفتگی) ، ماهی و غذاهای دریایی ( زیاد مصرف شود حداقل ۲بار در هفته) ، میوه‌ها ، سبزی‌ها ، حبوبات و غلات ، روغن زیتون ، لوبیا ، مغزدانه‌ها ، کاهو و چاشنی‌ها (‌هر روز به‌عنوان پایه اصلی وعده‌ها مصرف شود)

– در رژیم مدیترانه ای فعالیت بدنی روزانه و منظم برای هضم بهتر غذاها داشته باشید ، حتما برای سلامت بدن و دفع چربی ها و سموم بدن روزی ۸ – ۱۲ لیوان آب بنوشید ، از سرکه‌های خانگی و تازه در غذاها استفاده کنید ، از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون حدود ۱-۲ قاشق غذاخوری در روز استفاده کنید.

روز اول – استفاده از مواد طبیعی

روز اول روز به چالش کشیدن بدن شما میباشد. مخصوصا اگر رژیم غذایی شما پر حجم و پر کالری بوده باشد.

صبحانه

غلات گرانولا با میوه ها
1 کیوی و نصف موز و چند توت فرنگی را با هم مخلوط کنید. 3 قاشق غذاخوری شیرینی گرانولا (دستور پخت ساده ی این شیرینی در پایان ذکر میشود) 1 فنجان شیر. (260 کالری)

میان وعده

ماست موز
نصف موز خلال شده مخلوط با ½ فنجان ماست. (100 کالری)

ناهار

سبزیجات پخته
3 فنجان از سبزیجات مورد علاقه خود را، مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، پیاز قرمز، کدو و … را برش دهید ، با روغن زیتون و رزماری تازه به مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سس متشکل از 2 قاشق غذاخوری ماست ساده، آب لیمو تازه و سبزی های تازه را روی آن بریزید و میل کنید (280 کالری)

میان وعده

1 فنجان سالاد میوه (100 کالری)

شام

سالاد Capres

چند لایه متناوب از 2 گوجه فرنگی و 60 گرم پنیر موتزارلا تازه، اضافه کردن یک برگ ریحان بین هر یک از لایه ها و اضافه کردن روغن زیتون بکر و نمک و فلفل به سلیقه خود (270 کالری)

روز دوم رژیم مدیترانه ای – به نمک بگو نه!

صبحانه

نان توست با سس Tzatziki
½ فنجان خیاردرشت خرد شده همراه با ½ فنجان ماست ساده، شوید، جعفری و سیر تازه. سس فوق را روی دو عدد تست گندم بمالید و میل کنید (260 کالری)

میان وعده

ساندویچ گوجه فرنگی با پنیر موتزارلا
خلال گوجه فرنگی و 30 گرم پنیر موتزارلا، کمی روغن زیتون، نمک، فلفل و ریحان تازه. یک ساندویچ با 2 تست کوچک گندم کامل. (100 کالری)

ناهار

بره کباب
کباب با استفاده از 120 گرم از گوشت بره، 1 فنجان گوجه فرنگی، ، فلفل زرد ، پیاز قرمز و کدو سبز آماده. با آویشن تازه و روغن زیتون . گریل شده به مدت حدود 10 دقیقه با 1/2 فنجان برنج پخته و1 قاشق غذاخوری ماست ساده. (310 کالری)

میان وعده

گریپ فروت با برنج
1 گریپ فروت آب گرفته شده با 60 گرم برنج، و اضافه کردن یک قاشق چای خوری عسل. (100 کالری)

شام

انبه پر شده
نصف یک انبه را مکعبی خرد کنید. 60 گرم پنیر نرم به آن اضافه کنید. مقداری گردو خرد شده روی آن بریزید. و با یک تست گندم میل نمائید. (240 کالری)

روز سوم – روغن زیتون فراوان

صبحانه

2 فنجان سالاد میوه با 1 فنجان چای گیاهی و 1 قاشق غذاخوری عسل. (230 کالری)

میان وعده

ساندویچ ژامبون ایتالیایی
چند برش گوجه فرنگی و 30 گرم ژامبون ایتالیایی با 1 نان تست گندم کامل (120 کالری)

ناهار

راگو سبزیجات ایتالیایی
2 فنجان از هر گونه سبزیجات پخته شده به مدت 5 دقیقه، سپس سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در مقداری روغن زیتون سرخ کنید و به ترکیب بالا 30 گرم پنیر موتزارلا تازه قطعه قطعه اضافه کرده و پس از ذوب شدن آن خوراک را میل فرمائید (310 کالری)

میان وعده

اسموتی عسل
ترکیب 1 فنجان آب هویج تازه با 2 قاشق غذاخوری آب کنگر فرنگی. اضافه کردن 1 قاشق چای خوری عسل، چند قطره آب لیمو و یک و نیم قاشق چای خوری روغن زیتون (80 کالری)

شام

میگو و پنیر پانینی
1 تخم مرغ کاملا آب پز قطعه قطعه شده با 30 گرم پنیر موتزارلا قطعه قطعه و 1 میگو بزرگ بر روی 1 نان تست گندم کامل و پخت در فر به مدت 5-10 دقیقه. با مقدار کمی سالاد. (270 کالری)

روز چهارم – مصرف کمتر چربی!

صبحانه

ساندویچ گوشت ران ساخته شده با 30 گرم ژامبون، 1 نان تست دانه کامل. ½ فنجان ماست ساده با چند توت فرنگی و 1 فنجان آب میوه یا سبزی (260 کالری).

میان وعده

آناناس پنیر و مشتقات پنیر
½ فنجان آب آناناس تازه مخلوط با یک فنجان و نیم پنیر ساده و 1 قاشق چای خوری عسل. (100 کالری)

ناهار

پاستا
30 گرم ماکارونی. 100 گرم گوشت بره مکعب برش داده شده و تفت داده شده تا طلایی قهوه ای شود. کمی روغن زیتون. و اضافه کردن یک فنجان و نیم گوجه فرنگی، ، ½ فنجان کدو سبز و 1/3 فنجان سبزیجات تازه که 10 دقیقه آنها را پخته اید. و اضافه کردن ماکارونی و آویشن تازه (290 کالری)

میان وعده

ساندویچ گوشت گاو
آماده کردن یک ساندویچ با استفاده از 2 برش کوچک کل گندم نان، 3 تکه گوشت گاو، کاهو و فلفل قرمز. (70 کالری)

شام

سالاد سبزیجات اسپانیایی
1گوجه فرنگی، 1/3 فنجان پیاز ورقه ای، ½ کمی فلفل قرمز درشت خرد شده ،یک فنجان و نیم خیار ، 1عدد خیارشور قطعه قطعه شده و 5 زیتون بزرگ ، چند برگ ریحان تازه.. ترکیب سبزیجات، با کمی روغن زیتون. به همراه یک برش نان. (260 کالری)

روز پنجم – ماهی قزل آلا برای امگا 3

صبحانه

ساندویچ با پنیر
2 عدد تست غلات کامل با 2 قاشق غذاخوری پنیر خامه ای. علاوه بر این 1 فنجان آب هویج تازه و 1 فنجان خربزه. (220 کالری)

میان وعده

سالاد Caprese

ناهار

ماهی قزل آلا با برنج
1/3 فنجان برنج . 120 گرم ماهی قزل آلا، با آب لیمو تازه و روغن زیتون و پخت در فر به مدت حدود 15 – 20 دقیقه. 1 قاشق خامه ترش و سبزی های تازه. (310 کالری)

میان وعده

سالاد میوه
میکس ½ فنجان از میوه های مورد علاقه خود با 1 قاشق چای خوری عسل و 1 قاشق چای خوری آب لیمو. (100 کالری)

شام

سوپ گوجه فرنگی مدیترانه
2 عددگوجه فرنگی بزرگ برش داده شده طبخ آن در ¾ فنجان سبزیجات تازه. اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری خامه و 1 تکه نان سیر. (250 کالری)

فواید رژیم مدیترانه ای

1 – مبارزه با آلزایمر

میزان کلی ابتلا به سرطان در بین کسانی که کاملا به رژیم مدیترانه ای پایبند هستند بسیار کمتر است ، تحقیق دیگری نشان داد که استفاده از این نوع مواد‌غذایی باعث می‌شود سرعت تحلیل مغزی در اثر بالا رفتن سن کمتر شود و میزان شناخت و ادراک فرد حتی در سنین بالاتر هم طبیعی بماند و کاهش کمتری داشته باشد.

2 – مبارزه با افسردگی

نتیجه جالب یک تحقیق اسپانیایی اخیر هم نشان داده است به کار گرفتن رژیم مدیترانه ای می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افسردگی داشته باشد. پژوهش دیگری در دانشگاه هاروارد از جنبه دیگری رژیم مدیترانه ای را رژیم موفقی معرفی کرد آن‌ها اینطور نتیجه گرفتند که استفاده از رژیم مدیترانه ای باعث تناسب اندام و حفظ وزن بدن می‌شود.

دستور پخت گرانولا

این شیرینی خوشمزه را به عنوان صبحانه با شیر هم می‌توانید میل کنید. بسته میل‌تان این شیرینی را می‌توانید با چای، قهوه، نسکافه یا هر نوشیدنی داغ دیگری سرو کنید. این شیرینی به صورت خرد شده در بعضی کشورها به همراه ماست و میوه به عنوان دسر سبک سرو می‌شود. زمان آماده سازی مواد این گرانولا 10 دقیقه و مراحل پخت تا سرو آن 45 دقیقه به طول می‌انجامد. با این مقدار مواد می‌توانید 12 تا 16 شیرینی درست کنید.

مواد لازم:

سفیده تخم‌مرغ
1 عدد
عسل
½ پیمانه
کره بادام زمینی
½ پیمانه
جو دوسر
3 پیمانه
دارچین
¼ قاشق چای خوری
کره آب شده
½ پیمانه
کشمش زرد
½ پیمانه

طرز تهیه:

1. ظرف مخصوص فر به اندازه 9×13 سانتیمتر را با کاغذ روغنی شیرینی پزی بپوشانید. قفسه فر را در قسمت میانی بگذارید و فر را از قبل با 176 درجه سانتیگراد گرم کنید.
2. ½ پیمانه جو دو سر را داخل غذا‌ساز (خرد کن) بریزید تا کاملاً ریز شود. سپس جو خورد شده را به همراه باقیمانده جو که خرد نشده، داخل یک کاسه بریزید و دارچین را اضافه کرده، به هم بزنید تا ترکیب شوند.
3. با کمک هم‌زن برقی یا دستی، سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند. عسل را اضافه کرده و بزنید. کره بادام زمینی را نیز افزوده و بزنید. در ادامه مخلوط جو و دارچین را به ترکیب خود بیافزایید. پس از آن کره آب شده را بر روی مواد بریزید و به هم بزنید تا کاملاً ترکیب شوند. در آخر کشمش را اضافه کنید.
4. مخلوط ‌را به صورت لایه‌ای یکنواخت بر روی ظرف فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده، بریزید.
5. ظرف را به مدت 25 دقیقه درون فر قرار دهید تا قسمت رویی خوب قهوه‌ای شود. بعد از آن ظرف را از فر خارج کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. با یک چاقوی آشپزخانه تیز لایه شکل گرفته را به 12 تا 16 تکه برش دهید. ظرف را به داخل فر برگردانید، حرارت را تا 148 درجه سانتیگراد کم کنید و 15دقیقه دیگر صبر کنید. سپس از فر خارج کنید تا سرد شود.
6. قبل از میل کردن اجازه دهید تا کاملاً خنک شود، سرد شدن آنها به این خاطر اهمیت دارد که آجیل‌ها خود را بگیرند، در غیر این صورت ممکن است کمی شکننده و ترد شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید