حسگری هوشمند برای خوابی خوب

خواب مانند هوا، آب و غذا، یکی از ضرورت های حیات است و دانشمندان با آزمایش هایی که روی برخی حیوانات کوچک انجام داده‌ اند آن را به اثبات رسانده ‌اند.

در صورت کم خوابی مشاهده کرده‌اند محروم کردن این حیوانات از خواب، آنها را به سوی مرگ پیش می ‌برد و در نهایت مرگ آنها را درپی دارد. بنابراین باید خواب را به‌عنوان یک نیاز حیاتی درنظر گرفت و به کیفیت و کمیت آن توجه کرد. خواب یک اتفاق ساده نیست و نمی ‌توان گفت که بدن در این هنگام وارد مرحله آرامش محض شده است. فعالیت مغز ما حین خواب نه‌ تنها کاهش نمی‌ یابد بلکه منظم و پیچیده می ‌شود. مغز انسان طی چند ساعت خوابی که هر شب تجربه می‌ کنیم فعالیتش را به چهار یا پنج مرحله 5/1 تا دو ساعته تقسیم می ‌کند و در هر سیکل خواب سه مرحله مهم را می ‌گذراند؛ خواب سبک، خواب سنگین و مرحله دیدن ‌رؤیا؛ یعنی در هر 5/1 تا دو ساعت خواب شبانه، ما یک بار ‌رؤیا می ‌بینیم. ما با بررسی این مراحل می‌ توانیم مشکلات و اختلالات خواب و علت آنها را تشخیص دهیم و آن را درمان کنیم. به هم خوردن ریتم خواب یا مراحل آن باعث نارضایتی از خواب می‌ شود.

اختلال خواب در میان بسیاری از افراد شایع است اما به تازگی حسگری هوشمند ساخته است که گفته شده می‌ تواند با کنترل نور، حرارت و مانند آن، این اختلالات را در افراد کاهش دهد.

جیمز پراد، محقق جوان و ۲۵ ساله، حسگری هوشمند ساخته است که با خاموش کردن چراغ‌ ها، کنترل دما و به صدا درآوردن نواهایی آرام بخش می ‌تواند استراحت و خواب شبانه مناسبی را برای کسانی فراهم آورد که دچار کم خوابی، بی خوابی، و یا بدخوابی هستند.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، حسگری هوشمند که از آن با عنوان Sense with Voice نام برده شده، با ارزیابی کیفیت نور، حرارت و صداهای محیطی، موارد مزاحم خواب راحت، همچون نور زیاد، نامناسب بودن دما یا رطوبت محیط را حذف یا کنترل می‌ کند و خوابی آرام را برای کاربر آن به همراه می‌ آورد.

این دستگاه قابلیت‌ های دیگری همچون بیدار کردن فرد در زمان مناسب را دارد و با ارسال داده‌ هایی به گوشی هوشمند فرد می‌ تواند اطلاعات لازم و توصیه‌های مفیدی را در اختیار استفاده‌ کننده از آن بگذارد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید