درمان سرفه های کودک با دستگاه بخور

دستگاه بخور وسیله ای است که با دادن بخار هوا به بیرون، محیط خانه را مرطوب می کند. دستگاه های بخور ابزار های مفیدی برای راحتی بیشتر در خانه، تسکین دستگاه تنفسی حساس کودک شما هستند.

نبض ما _ حانیه ایران خواه

آیا می دانید که دستگاه های بخور هدف دیگری را نیز دنبال می کنند. دستگاه های بخور به شما کمک می کنند تا در فصل سرماخوردگی کمتر سرما بخورید.

انواع دستگاه های بخور

  • دستگاه های بخور مرکزی که برای مرطوب کردن و تهویه هوا ساخته شده اند و به منظور مرطوب کردن کل خانه استفاده می شوند.
  • دستگاه های بخور آلتراسونیک که به تولید بخور سرد و ارتعاش آلتراسونیک(مافوق صوت) می پردازند.
  • دستگاه های بخور گردشی که با یک دیسک گردشی به تولید بخور سرد می پردازند.
  • بخارساز ها که از یک فن برای وزش هوا به یک فیتیله یا فیلتر استفاده می کنند.
  • بخارساز هایSteam (بخار آب) در این دستگاه های بخور با استفاده از الکتریسیته بخور سرد تولید می کنند. اگر بچه ی کوچکی در خانه دارید اصلا از این نوع دستگاه های بخور استفاده نکنید چون آب داغ آن می تواند منجر به سوختگی فرزندتان شود.

میزان رطوبت خانه چقدر باشد؟

رطوبت به میزان بخار آب موجود در هوا گفته می شود. مقدار رطوبت هوا به فصل، آب و هوا و محل زندگی شما بستگی دارد. معمولا، میزان رطوبت هوا در فصل های تابستان بیشتر از زمستان است. به گزارش نبض ما رطوبت ایده آل منزل باید بین ۳۰ تا ۵۰% باشد. رطوبت بیش از اندازه و کمتر از حد معمول هم خود مشکل ساز است.

رطوبت کم می تواند باعث خشکی پوست، تحریک بینی و گلو، و خارش چشم شود. رطوبت بیش از حد هم می تواند باعث احساس خفگی و ناراحتی در تنفس و فراهم کردن محیط مناسب برای رشد باکتری ها و میکروب ها شود که منجر به بیماری هایی چون آسم، آلرژی و آنفولانزا می شود.

چگونه رطوبت را اندازه گیری کنیم؟

به گزارش نبض ما با استفاده از یک رطوبت سنج ساده و ارزان این کار امکان پذیر است و این رطوبت سنج مانند یک دما سنج عمل می کند و  میزان رطوبت هوا را اندازه گیری می کند. این وسیله را می توانید از دارو خانه ها تهیه کنید.

چرا باید از دستگاه بخور استفاده کنیم؟

۱- جلوگیری از گسترش میکروب آنفولانزا

مطالعاتی که در سال های گذشته انجام شده است نشان می دهد میکروب های آنفولانزا در محیط های خشک بهتر زنده می مانند و در محیط پخش می شوند. پس با افزایش سطح رطوبت خانه می توانید این میکروب ها را از بین ببرید و از مبتلا شدن به آنفولانزا جلوگیری کنید. پیشنهاد نبض ما این است که رطوبت خانه ی خود را بین ۴۰ تا ۵۰% نگه دارید تا از گسترش میکروب ها جلوگیری کنید. یک رطوبت سنج ارزان قیمت می تواند به شما کمک کند.

۲- به تنفس بهتر شما کمک می کند

علائم معمول آنفلوانزا مانند آبریزش بینی، گرفتگی سینوس، سرفه و گلودرد است که تنفس شما را سخت می کند. دستگاه های بخور به شما کمک می کند تا بینی، گلو و راه های ریه باز شود و هوا گردش داشته باشد. زمانی که این علائم را دارید از یک بخور آب گرم استفاده کنید.

۳- تسریع در بهبودی سرماخوردگی

دستگاه های بخور علاوه بر باز کردن راه های تنفسی، محیط مرطوب و آرامش بخشی برای افراد سرماخورده فراهم می کند تا سریع تر بهبود یابند.

۴-پیشگیری از بیماری های تنفسی

موهای ریزی در بینی شما هستند که وظیفه ی حفاظت از راه های تنفسی و بینی شما رادارند. زمانی که نفس می کشید این موها به عقب و جلو می روند تا از ورود باکتری، میکروب، گرد و غبار، و سایر ذرات خارجی به بینی که باعث بیماری های مختلف می شوند جلوگیری کنند. وقتی راه تنفسی و بینی شما خشک باشد این موها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و اما با گذاشتن دستگاه های بخور مجرای بینی مرطوب می شوند و از ورود این اجزا جلوگیری می شود.

4.5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید