مصرف افراطی مکمل‌ های غذایی و انرژی زا ممنوع

به گفته یک متخص تغذیه و رژیم درمانی،مصرف بیش از اندازه از مکمل‌ های غذایی و به ویژه پروتئینی منجر به تولید اوره در بدن و به خطر افتادن سلامتی می‌شود.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، دکتر عزت‌الله فاضلی‌مقدم اظهار کرد: مکمل‌ های غذایی در کنار مواد غذایی در شرایط خاصی با نظر متخصصین تغذیه در یک دوره زمانی برای بدن افرادی که نیازمند هستند، تجویز می‌شود.

استفاده جوانان از مکمل های غذایی

بخشی از جامعه بویژه جوانان ورزشکار از مکمل‌ های غذایی که تنوع زیادی دارند، استفاده می‌کنند که این مکمل‌ ها یا انرژی‌زا و پروتئینی بوده یا تأمین کننده املاح و ویتامین‌ های مورد نیاز بدن فرد هستند.

فاضلی‌مقدم با بیان اینکه ورزش مسیری است که فرد به سلامت می‌رسد یا سلامتش حفظ می‌شود، بیان کرد: متاسفانه در برخی موارد در این مسیر ورزشکاران بدون آگاهی، چشم بسته و بدون تجویز متخصصین، خود سرانه و در دُزهای غیر معمول از مکمل‌های پروتئینی و انرژی‌ زا استفاده کرده و البته آن را از مراکز غیرمجاز تهیه می‌کنند که این نه تنها سلامت را تضمین نمی‌کند، بلکه فرد دچار آسیب می‌شود.

مصرف  بیش از حد مکمل های پروتئینی

مصرف مکمل‌های پروتئینی بیش از حد نیاز منجر به تولید سمی در بدن با عنوان اوره می‌شود و قطعا دریافت مازاد مکمل های غذایی و پروتئینی برای بدن مضر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مصرف بیش از نیاز بدن از مکمل‌ های غذایی به کلیه‌ها و کبد آسیب می‌رساند و ضرورت دارد ورزشکاران نیاز تغذیه‌ ای را از راه درست و با مصرف غذاها برطرف کنند.

فاضلی‌مقدم گفت: بسیاری از مکمل‌ های غذایی و پروتئینی برای افزایش عضله،  آلوده به هورمون‌ ها هستند که مصرف آنها منجر به بروز فشار خون، آکنه و بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود.

وی یادآور شد: مکمل‌ های غذایی باید دارای مجوز بهداشت و درمان و در بسته‌ بندی مناسب باشند و افراد روی زمان تولید و مصرف‌ شان دقت لازم را داشته و تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند و از داروخانه‌ها آن را تهیه کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: چنانچه همه گروه‌ های سنی به ویژه ورزشکاران می‌خواهند رژیم غذایی داشته باشند، باید تحت نظر پزشک در دوره‌ای خاص از این مکمل‌ها استفاده کنند.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید