معلم با تجربه چه می کند؟

همه ما سال هایی را به عنوان دانش آموز یا معلم کلاس درس را تجربه کرده‌ایم. خاطرات خوب و بدی را هم در کلاس درس کنار معلمان مان داشته ایم، خاطراتی که سالهای سال در ذهن مان ثبت شده است.

نبض ما- محمد موسوی جلال

چندین سال پیش گروهی از استادان دانشگاه اوکلاهاما همدیگر را در روز اول کلاس شان ملاقات کردند و کارهایی را که هر کدام شان در آن روز انجام می دادند، بررسی کردند؛ اما خیلی زود بحث آن ها از آن چه مشاهده کرده بودند به آن چه که امکان انجامش بود، تغییر یافت. سرانجام آن ها ۹ روش عملی جالب را شناسایی کردند که در این جا به آن ها اشاره می شود؛ البته معلم با تجربه نباید احساس کند که ملزم به اجرای همه ی این موارد است؛ اما به نظر می رسد اجرای حداقل یک یا چندین مورد از آن ها در روز اول یا در هفته ی اول کمک می کند تا کلاس به روش صحیحی شروع شود.

یکی از موضوعات مهم در اداره کلاس برای معلم‌ها، جلسه اول و برخورد آغازین معلم در کلاس درس و در آغاز سال تحصیلی است. معلم با تجربه و اقتدارگرا به نوعی سال را آغاز می‌کنند و معلمان رفاقت ‌طلب به نحوی دیگر. معلمان درس نگر به نوعی و معلمان فراگیرنگر به نوعی دیگر. اما به طور کلی چگونه می توان معلم با تجربه و خوبی بود؟

۱- درگیر کردن دانش آموزان در کلاس

– از دانش آموزان بخواهیم خودشان را معرفی کنند.

– اجازه دهیم درباره ی موضوعی بی سر و صدا فکر کنند و بنویسند.

– به همه کلاس یا گروه کوچکی از آن ها اجازه بحث کردن و مذاکره بدهیم. به نظر می رسد که اجازه دادن به دانش آموزان از همان ابتدا برای اینکه بدانند آن ها اعضای فعالی در کلاس خواهند شد، روش خوبی خواهد بود.

۲- شناسایی ارزش و اهمیت موضوع درسی

معمولا دانش آموزان با این ذهنیت که چرا این موضوع درسی مهم است، وارد کلاس نمی شوند، شاید لازم باشد معلم با تجربه به آن ها کمک کند تا اهمیت درس را درک کنند. هر چه زودتر این اتفاق بیافتد دانش آموزان زودتر آمادگی پیدا می کنند تا دقت و انرژی شان را صرف یادگیری موضوع درسی کنند.

۳- تنظیم و ارائه توقعات

آنچه که معلم با تجربه به عنوان زمان مناسب برای مطالعه و تکالیف کلاس در نظر می گیرد، اهمیت تحویل به موقع تکالیف، انتظارات از رفتار کلاسی، روشی که معلم می خواهد با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و اینکه تا چه اندازه ارتباط بین دانش آموزان مطلوب است. همچنین نخستین روز فرصتی ایجاد می کند تا معلم پی به انتظارات دانش آموزان ببرد.

۴- ایجاد تفاهم

تقریبا هر کلاسی، هم برای معلم با تجربه و هم برای دانش آموزان لذت بخش تر خواهد بود؛ اگر آن ها کمی همدیگر را بفهمند. این تبادل و تفاهم می تواند با معرفی همدیگر در ارائه اطلاعات قبلی شروع شود.

۵- آشکار کردن چیزی در مورد خودتان

گاهی اوقات، معلم با تجربه  اگر دانش آموزان را مثل یک انسان معمولی (یعنی فردی جدا از یک موضع قدرت و کارشناس درسی) تصور کند، خیلی راحت تر می تواند با او ارتباط برقرار کند. ارائه خاطرات شخصی و سخت گیری کم می تواند به این فرایند کمک کند.

۶- تصدیق اعتبار خود

گاهی اوقات این اتفاق خود به خود روی می دهد، اما در برخی مواقع دانش آموزان هم نیاز دارند تا در مورد تجربه کاری معلم ،تجربه مسافرت یا تحقیقات و انتشارات معلم در یک ناحیه باخبر شوند. این شناخت باعث می شود تا دانش آموز اطمینان یابد که معلم به آنچه درباره اش صحبت می کند اشراف دارد.

۷- تعیین چگونگی جو حاکم بر کلاس

هر معلم با تجربه ای یک نوع جو کلاسی را می پسندد، سخت گیرانه، آرام، رسمی، خصوصی، طنز آمیز و جدی و غیره. باید سعی کنید هر نوع جوی را که می پسندید خیلی زود آن را ایجاد کنید و برای ما بقی سال نهادینه کنید.

۸- تهیه اطلاعات اجرائی

سعی کنید به دانش آموزان اطلاعاتی در مورد نحوه برگزاری کلاس تان بدهید. با فرض این که شما برنامه ی درسی با این اطلاعات دارید، دانش آموز به چه صورتی مطالب خواندنی نیاز خواهند داشت تکالیف منزل به چه صورتی خواهد بود محل کار شما کجاست، ساعات کاری تان چه قدر خواهد بود، سیاست شما در رابطه با حاضرین، ورقه های تاخیر داشته، امتحانات جبرانی و…چگونه است.

۹- معرفی موضوع درسی

  • موضوع چیست؟
  • به چه صورت با بخش های علمی ارتباط پیدا می کند؟

چند نکته باید به خاطر داشته باشید آن چه را که می خواهید کلاس در مابقی سال آن را انجام دهد، باید در روز اول آن را انجام دهید؛ اگر می خواهید آنها بحث و بررسی کنند،در روز اول بحث و بررسی یک موضوع را داشته باشید. اگر می خواهید آن ها همواره در گروه های کوچک کار کنند، در روز اول کاری را آماده کنید تا آن ها در گروه های کوچک انجام دهند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید