توصیه هایی برای فصل پاییز

از دیدگاه طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و حتما باید سبک زندگی و غذا ها نیز متناسب با فصل تغییر کند تا فرد سالم بماند و دچار بیماری‌های روحی و جسمی مرتبط با فصل نشود .

به گزارش نبض ما، دکتر سید مهدی میر غضنفری، پزشک و متخصص فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این خصوص به جام‌ جم می‌گوید چون در فصل پاییز از حرارت هوا کاسته می‌شود و رطوبت هم مانند زمستان زیاد نیست، مزاج فصل پاییز، سرد و خشک است. به گفته وی در دو زمان از سال تغییر آب و هوا خیلی زیاد است. فواصل میان آخر تابستان و اول فصل پاییز که هوای گرم به هوای سرد تبدیل می شود و آخر زمستان و اول بهار که هوای سرد به هوای گرم تبدیل می شود که بیشترین مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مانند آلرژی ها، برخی از مشکلات روحی و روانی، مشکلات گوارشی، مفصلی، تنفسی و … در این زمان ها رخ می دهد.

برای آن که در فصل پاییز دچار سرما خوردگی نشویم…

از آنجا که هوای فصل پاییز رو به خنکی می رود و افراد از فصل تابستان عادت به پوشیدن لباس‌ های کم دارند به دنبال قرار گرفتن در معرض بادهای پاییزی دچار سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت های سیستم تنفسی می شوند. دکتر میر غضنفری ضمن اشاره به این موضوع می گوید در فصل پاییز میانه روز، هوا گرم و اول و آخر روز، هوا خنک است. بنابراین به طرز لباس پوشیدن خود توجه کنید و لباس های گرم همراه خود داشته باشید. افراد توجه داشته باشند که در مکان‌های سرد و در مجاورت با سوز سرما توقف نکنند و زیر انداز و رو اندازشان کافی باشد.

غذا های با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه فرنگی، میوه های ترش و آب یخ پرهیز کنید و بر عکس تابستان، از غذا هایی که مزاج گرم دارند و خونساز هستند استفاده کنید. آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم مرغ، حبوبات، غذا های ادویه‌ دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌ های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌ شود .

دکتر میرغضنفری می‌ افزاید از قدیم رسم بوده که در زمان مدارس و شروع فصل پاییز از خوردنی‌هایی مانند نخود چی، کشمش و توت خشک که مزاج‌ رو به گرم دارند در جیب دانش‌‌آموزان می‌ ریختند تا بچه‌ ها انرژی بگیرند و یادگیری آنها افزایش یابد.

برای افزایش رطوبت بدن در فصل پاییز غذا های آب پز بخورید

سیده زهرا حسینی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه و پژوهشگر طب سنتی می‌ گوید با توجه به کاهش بارش‌ ها در برخی شهر ها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک به افزایش تری و رطوبت بدن، غذاهای آبپز و رقیق مثل انواع سوپ‌ ها و آش‌ ها را جایگزین مواد سرخ‌ کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌ هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید.

به توصیه حسینی در فصل پاییز نباید از مصرف حبوبات بخصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد ضمن این‌که برای کاهش نفخ آن می‌توان علاوه بر خیساندن و تعویض آب آن، از دارچین نیز استفاده کرد و بهتر است در فصل پاییز مصرف خیار و خربزه کاهش یابد .

بهترین میان وعده ها در فصل پاییز

سیده زهرا حسینی مصرف مغز بادام و پسته بخصوص به صورت حریره را از مقوی‌ ترین و بهترین میان‌ وعده‌ ها در فصل پاییز به خصوص برای کودکان عنوان می‌ کند و می‌ افزاید برای وعده صبحانه یا میان‌ وعده‌ ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسید های چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌ شود. اما باید توجه داشت که باید از زیاده روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد .

کاهش مشکلات عصبی و روحی

برای کاهش مشکلات عصبی همچون افسردگی، غم، بی‌خوابی و عصبی شدن در فصل پاییز، دکتر میرغضنفری توصیه می‌ کند، افراد از روغن بادام شیرین در بینی خود بچکانند زیرا در این فصل رطوبت مغز مقداری کم می‌ شود و چکاندن این روغن در بینی یا ماساژ روغن روی صورت و پیشانی به تعدیل مزاج مغز و سر و اختلالات روحی کمک می‌ کند ضمن این‌که استفاده از بوهای خوش مانند بوی عنبر، گلاب و استشمام گل‌هایی مانند نرگس برای ایجاد حالت فرح و شادی و پیشگیری از بروز مشکلات روحی و روانی مناسب است. پرهیز از غم و غصه شدید و تماشای فیلم‌های غمگین و درمقابل دیدن تصاویر زیبا توصیه می‌شود پ.

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

دکتر میرغضنفری پاسخ می‌ دهد در فصل پاییز استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌ هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ ها و لطیف و حالت‌ پذیر ماندن پوست کمک می‌ کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌ یابد.

با شیوع یبوست در فصل پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌ شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌ های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آنها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌ تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند. در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس کرد و صبح ناشتا استفاده کرد. روغن زیتون را هم می‌ توانید یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری صبح ناشتا میل کنید یا آن را در یک فنجان آب داغ ریخته و همراه با کمی نبات یا عسل شیرین بنوشید که این روش برای درمان یبوست بسیار مفید است. روغن‌ مالی روی شکم با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه‌ های ساعت نیز می‌ تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند . از روغن بادام شیرین خوراکی نیز می‌ توان در روز با فاصله هر هشت ساعت به میزان یک قاشق مربا خوری میل کرد.

توصیه هایی برای فصل پاییز

امتیاز شما :


ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر فریبا هندسی

متخصص فشارخون

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی

ممکن است شما دوست داشته باشید