این ۷ وسیله را حتما بشویید

درست است که باید آشپزخانه و سرویس بهداشتی را تمیز نگه‌ دارید؛ اما بسیاری از اشیاء در اطرافتان وجود دارند که هرگز آن‌ها را نمی‌ شویید و کاملاً آلوده تر هستند.

به گزارش نبض ما به نقل از جام جم آنلاین، در ادامه به برخی از آن‌ ها اشاره کرده و راه‌ حلی برای تمیز کردن هر کدام ارائه خواهیم کرد.

بالش‌ ها

آیا تاکنون با بینی گرفته یا سردرد خفیف از خواب بیدار شده‌اید؟ یک تحقیق در مورد بالش‌ های نو و بالش‌ های قدیمی نشان داد که حداقل یک یا دو نوع باکتری مربوط به آسم یا بیماری‌ های دیگر در هر دو نوع بالش وجود دارد.

برخی از بالش‌ ها نیز ده‌ها نوع موجود چندش‌ آور داشته اند. سلول‌ های مرده پوست، کرم‌ های ریز، خاک و قارچ نیز در بالش‌ ها پنهان هستند.

همچنین یک موضوع تعجب‌ آور این است که در واقع بالش‌ های مصنوعی نسبت به بالش‌ های طبیعی آلوده تر هستند؛ زیرا فیبرهای مصنوعی محکم بافته نشده‌ اند.

چگونه بالش‌ ها را تمیز کنیم: نحوه تمیز کردن بالش‌ ها به نوع بالش بستگی دارد. اگر بالش از پر پرندگان پر شده است، باید آن را به خشک‌ شویی بدهید.

این کار تمام آلرژی‌ هایی که شما را نگران کرده، از بین خواهد برد. بالش‌ های مصنوعی را نبز می‌توان در ماشین لباسشویی شست. قبل از این کار برچسب راهنمای شستشو را بر روی بالش بخوانید.

ظرف نگه‌دارنده مسواک‌ ها

۲۷ درصد ظروف نگه‌ دارنده‌ مسواک، به باکتری‌ های بیماری‌ زا مانند استافیلوکوک آلوده هستند؛ استافیلوکوک‌ ها بیماری‌ های گوناگونی مانند عفونت‌ های پوستی موضعی مانند گل مژه را در انسان و حیوانات ایجاد می‌کنند.

همچنین این گزارش نوع ناشناخته‌ ای از باکتری‌ های مرتبط با اشریشیا کُلی یا E. coli را شناسایی کرد.

در واقع محققان پس از انجام آزمایش‌ های مختلف به این نتیجه رسیدند ظرفی که مسواک‌ های خود را در آن می‌گذارید، آلوده ترین محل در سرویس بهداشتی است.

چگونه ظرف نگهداری مسواک‌ ها را تمیز کنیم: محققان توصیه می‌کنند ظرف نگه‌ دارنده مسواک را با آب داغ و صابون بشویید یا دو بار در هفته آن را در ماشین ظرف‌ شویی بگذارید تا شسته شود.

مخزن آب دستگاه قهوه‌ ساز

شما تنگ و نگه‌ دارنده فیلتر دستگاه قهوه‌ ساز را تمیز می‌کنید؛ اما آخرین باری که طبق دستور العمل‌ های شرکت سازنده، دستگاه خود را تمیز کردید و مخزن آب را ضد عفونی کردید، چه زمانی بود؟ مدت زیادی از آن زمان می‌گذرد. این موضوع مشکل‌ساز است؛ زیرا یکی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهد که در ۵۰ درصد مخازن آب دستگاه‌ های قهوه‌ ساز، قارچ یا کپک وجود دارد وآلوده هستند.

چگونه مخزن آب آلوده دستگاه قهوه‌ ساز را تمیز کنیم: قبل از هر کاری، دستور العمل شرکت سازنده برای تمیز کردن دستگاه را بخوانید؛ اما بیشتر آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مخزن آب را با سرکه سفید پر کنید و تا زمانی که نیمی از سرکه به تنگ مورد نظر بریزد، منتظر بمانید سپس یک ساعت در همین حالت منتظر بمانید و بعد مرحله آماده‌ سازی قهوه را به اتمام برسانید. در آخر، چند مرتبه آب معمولی را داخل قهوه‌ ساز بریزید تا سرکه را بشوید.

کلید ها

از کیبورد کامپیوتر گرفته تا کلید های در خانه، اگر موضوع کلید است، مطمئناً به میکروب آلوده است. اگر شما هم جزو اکثریت هستید، احتمالاً هیچ‌ گاه کلید های خود را نمی‌ شویید.

طبق یک گزارش، یک کیبورد معمولی ۵ برابر بیشتر از یک توالت فرنگی عمومی باکتری دارد.

چگونه کلیدهای آلوده را تمیز کنیم: برای تمیز کردن کلید ها و کیبورد خود کافی است چند ضربه با دستمال مرطوب به کیبورد یا کلید بزنید. این کار میکروب‌ ها را از بین می‌برد.

گوشی همراه

گوشی همراه در همه جا همراه شما است، بر روی میز ها و پیشخوان‌ های مراکز عمومی گذاشته می‌شود و معمولاً گرم است؛ همین موضوع باعث ایجاد زمینه‌ ای مناسب برای باکتری‌ ها و میکروب‌ ها می‌شود.

گوشی همراه شما آهن‌ ربای میکروب و آلوده است. صفحه شیشه‌ ای صاف و صیقلی آن در واقع انتقال‌ دهنده‌ ی میکروب‌ ها است.

چگونه گوشی همراه آلوده را تمیز کنیم: برای تمیز کردن گوشی همراه نیز دستمال‌ های ضدعفونی‌ کننده بهترین گزینه محسوب می‌شوند. گوشی خود را خاموش کرده و دستمال بکشید. سپس تا زمانی که نم دستمال بر روی آن خشک شود، گوشی را روشن نکنید.

بندهای کفش

بند های کفش‌ ها نزدیک زمین هستند و آلودگی‌ ها و کثیفی‌ های خیابان بر روی آن‌ ها می‌نشیند. طبق یک تحقیق، کفش‌ ها و بند های کفش‌ ها میلیون‌ ها ریزسازواره مانند ویروس‌ها و تک‌ یاخته‌ ها را در خود جای داده‌اند.

چگونه بند کفش آلوده را تمیز کنیم: بند های کفش خود را داخل آب داغ و صابون بگذارید یا زمانی که لباس‌ هایتان را می‌شویید، آن‌ها را نیز در ماشین لباسشویی بگذارید.

به خاطر داشته باشید که بند کفش آلوده ممکن است به دور همزن ماشین لباسشویی بپیچد، این امر در مورد ماشین‌ های نیمه‌خودکار صدق می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، آن‌ها را داخل روبالشی یا جوراب بگذارید.

کیف‌ دستی

کیف‌ دستی شما نیز همه جا همراه شما است و هر روز حداقل چندبار در مکان‌ های عمومی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. طبق یک گزارش از یک شرکت سرویس بهداشتی در بریتانیا، یک کیف‌ دستی معمولی از سرویس بهداشتی یک اداره معمولی کثیف‌ تر و آلوده‌ تر است. بخش‌ های آلوده تر کیف‌ دستی بخش دستگیره و ته کیف است.

چگونه کیف‌ دستی را تمیز کنیم: تمیز کردن کیف‌ دستی به جنس آن بستگی دارد؛ اما بیشتر آن‌ ها را می‌توان با دستمال مرطوب یا آب و صابون تمیز کرد. اگر جنس کیف شما پارچه‌ ای است، بهترین گزینه خشک‌شویی است.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید