به تبریز امن ترین شهر ایران سفر کنید

تبریز یکی از شهر های بزرگ ایران است که در مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته است. تبریز به عنوان شهر اولین ها، شهر بدون گدا، شهر زیر گذر و رو گذرها، امن ترین شهر ایران، دومین شهر صنعتی ایران است.

به گزارش نبض ما به نقل از همگردی، مساحت این کلان‌شهر (تبریز) 1400 کیلومتر مربعه و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد محسوب می‌شه. با کشفیات اخیر در محوطه مسجد کبود نیز قدمت این شهر تا 4500 سال برآورد میشه.

از نظر آب و هوایی، چون در منطقه کوهستانی قرار گرفته، تابستونای معتدل و ملایم و زمستونای خیلی سردی داره. نکته جالب در مورد شهر تبریز اینه که، اولین پایتخت ایران، در زمان صفویان و شهر ولیعهد نشین قاجار بوده. نزدیکی تبریز به مرز ایران و عثمانی موجب شد که این شهر در برابر تهدیدات عثمانی آسیب پذیر بشه به طوریکه جندین بار به تصرف عثمانیان درآمد تا اینکه شاه طهماسب صفوی تصمیم به انتقال پایتخت به قزوین گرفت.

تبریز در دوره قاجار لقب تاریخی دارالسلطنه را گرفت و ولیعهد های متعدد سلسله قاجار در این شهر اقامت می‌ کردند. تبریز به عنوان شهر اولین ها، شهر بدون گدا، شهر زیر گذر و رو گذرها، امن ترین شهر ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، شهر شکلاتی، قطب خودرو سازی ایران و یکی از مهم ترین شهر های مهاجر پذیر ایران شناخته می شه.

چی بخورم؟

اگه مسافر شهر تبریز هستین، باید بدونین وقتی گرسنه‌ تون می‌شه، باید سراغ خورش هویج، کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، کباب تابه‌ای، آش دوغ یا آش گوجه‌ فرنگی رو بگیرین که غذا های سنتی این شهر هستن.

خوشبختانه شهر تبریز جزو شهرهائی است که از نظر تعداد رستوران های مدرن و سنتی جزو بهترین ها در کشوره، چرا که توی  تبریز بالای چند صد رستوران بزرگ مدرن وجود داره که علاوه بر کیفیت عالی، خیلی هم لوکس هستن.

چی بخرم؟

علاوه بر سفالگری، سوزن‌ دوزی، قالی‌ بافی، قلم‌ زنی روی مس، کفش‌ دوزی، کنده‌ کاری، گلدوزی، گلیم‌ بافی، معرق‌ کاری، منبت‌ کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌ کاری و نگار گری که از صنایع دستی شهر تبریز به حساب میان، خوراکی های خوشمزه مثل قرابیه، لوزی، باقلوا ترک تبریز، نوقا، راحت القوم و باسلوق و البته آجیل مخصوص تبریز که از قدیما مرغوبیت جهانی داشته و از بهترین محصولات ایران تولید میشه،

تبریز

از سوغات خوراکی این شهر هستن. که می‌تونین از بازار های شهر مثل بازار کبود  تهیه کنین. اگه به آثار تاریخی علاقه مندین، یادتون نره که از بازار شیشه گرخانه که از مهم ترین و ثروتمندترین بازار های تبریزه و بازار بزرگ تبریز که بزرگ ترین بازار سرپوشیده آجری جهان و یکی از شاهکار های معماری ایرانی حتما بازدید کنین.

برنامه سفر به تبریز

بعد از سفر کردن به تبریز در عید و بازدید از دیدنی های تبریز برای غذا خوردن و یا رفتن به بازار ما مجموعه ای از بهترین ها رو برای شما آورده ایم:

  • چلوکبابی باختر: دروازه تهران پشت هتل مرمر کوچه باختر (زیر زمین)
  • خانه کباب مظفریه: ولی عصر فلکه همافر انواع کبابهای بدون برنج
  • فست فود 2000: ولی عصر فلکه بازار به سمت فلکه بارنج
  • کله پاچه پزی رامسر: چهار راه آبرسان به سمت چهار راه مرالان بعد از پمپ بنزین
  • قنادی کریمی ولی عصر فلکه اصلی
  • قنادی پاک: ولی عصر فلکه پروین اعتصامی
  • آبگوشت: جاده تبریز به سردری آبگوشتی های مختلف سمت چپ جاده باغچه سبز
  • عرقیات: چهار راه عباسی ایستگاه علی آباد مغازه شریفی
  • باقلوا: سردروو باقلوای جلالی و غذاخوری جلالی
  • مجتمع تجاری اطلس: ولی عصر فلکه همافر نبش فرهنگ شهر
  • پاساژ میلاد نور: ولی عصر فلکه بزرگ زیرزمین
  • بازار قدیمی تبریز: بازار مظفریه (مرکز تابلو فرش و فرش دست بافت)

دیدنی های تبریز

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است. این شهر علاوه بر بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی اش در ایام تابستان و بهار سرسبزی و طبیعت دلچسبی هم دارد.

تبریز

در فصل هایی که هوا در تبریز آنچنان سرد نیست، احتمالا این شهر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در نظر خانواده ها باشد. بدین منظور در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری این شهر می پردازیم.

بازار تبریز

بازار تبریز یکی از دیدنی ترین مناطقی است که قدم زدن در آن مانند قدم زدن در دل تاریخ تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان مشهور شده است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. در بازار تبریز هر بخشی به کسب و کار خاصی تخصیص داده شده است به خصوص بازار فرش آن که بسیار پررونق است.

تبریز

علاوه بر آن بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان نیز از جمله جاهای دیدنی در بازار تبریز است. حتما یادتان باشد هنگام بازدید از بازار، سری به تیمچه مظفریه هم بزنید و از سقف های بلند و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش دیدن کنید.

باغ الی گلی

باغ الی گلی یا استخر شاه یکی از محبوب ترین مکان ها در تبریز است، مخصوصا شب ها که علاقمندان زیادی را به خود جلب می‌کند. این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. قدمت این کاخ و استخر به زمان آقاقویونلوها برمی گردد که به مرور در طول زمان کامل تر شده و به شکل زیبای کنونی درآمده است.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است. در این جنگل می توانید انواع گونه های گیاهی و جانوری مختلف را مشاهده نمایید. این جنگل از جمله مناطق گردشگری تبریز است که علاقمندان زیادی دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر اشاره کرد.

خانه مشروطه

خانه مشروطه در در غرب بازار تبریز و در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه واقع شده است.

تبریز

این بنا به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده.

کندوان

یکی از مهم ترین مکان هایی که در تبریز باید به دیدن آن بروید، روستای صخره ای کندوان می باشد. خانه های این روستا شبیه کندوی عسل در دل صخره ها تعبیه شده است و نکته جالب تر اینجاست که یکی از مهمترین محصول های این روستا هم عسل می باشد.

تبریز

معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که در دیگر جاهای مشابه این روستا در ترکیه و آمریکا دیگر شخصی زندگی نمی کند.

مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهان شاه یکی از زیباترین مساجد تبریز است. این مسجد به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام هم مشهور است. بارزترین ویژگی مسجد کبود که هم در داخل و هم خارج از مسجد قابل مشاهده است و منجر به شهرت زیاد آن هم شده است، کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار در طراحی آن است.

تله کابین

اگر در سفر به تبریز خواستید یک روز پرهیجان داشته باشید، می توانید از تله کابین کوه عون استفاده کنید. در حال حاضر می‌توان سوار بر کابین های فاز یک این تله کابین شد و از بین کوه های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را مشاهده کرد.
در ایستگاه دوم تله کابین، کافه ها و رستوران های مجموعه قرار دارند و از دیگر جاذبه های اطرافش می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرده. در صورتی که فاز دوم و سوم این تله کابین تکمیل شود، این خط تله کابین، طولانی ترین در کشور نام خواهد گرفت.

4.7/5 - (17 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ساناز می‌نویسد

    من اومدم تبریز از خود شهر خوشم اومد تر و تمیز بود اما داخل شهرتون اصلا احساس شادابی ، لذت و سرزندگی وجود نداره کلا آدمای شادی نیستید و آدم میاد حس خوبی نداره به نظر میاد بیشتر سعی کردین ظاهر رو خوب کنید و در داخل مردم لطافت اصلا وجود نداره خیلی خشکین البته ببخشید اینارو میگم چون میخوام همه جوره کشور خوبی داشته باشیم نظراتم رو میگم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سسسس

از پزشکان نبض‌ما بپرسید