خطر دندان‌ های پرکرده برای سلامت

پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بیشتر انسان‌ها آن را تجربه کرده‌اند و دست کم یک دندان پر شده در دهان دارند اما اکنون دانشمندان گفته‌اند نباید بیش از هشت دندان را با آمالگام پر کرد زیرا با خطر افزایش راهیابی جیوه به خون همراه است.

محققان به تازگی دریافته‌اند داشتن بیش از هشت دندان پر شده در دهان می‌تواند به افزایش میزان جیوه در جریان خون بدن انسان منجر شود. به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، این مطالعه روی ۱۵ هزار نفر انجام گرفته است و نتایج آن نشان می دهد میزان جیوه در خون افرادی که دارای هشت دندان پر شده هستند، نسبت به افرادی که هیچ دندان پر شده ای ندارند، ۱۵۰ درصد بیشتر است.

به گفته محققان دانشگاه جورجیا، ماده مورد بررسی محققان آمالگام دندانی نام دارد و نوعی ارزان قیمت و مقاوم از ترکیبات نقره است که ۱۵۰ سال به عنوان ماده پرکننده دندان مورد استفاده قرار گرفته است اما ۵۰ درصد از این ماده را نیز جیوه تشکیل می دهد.

همین موضوع می تواند نگران کننده باشد، زیرا وجود مقادیر زیادی جیوه در بدن انسان می تواند زمینه ساز بروز آسیب هایی در مغز، قلب، کلیه، ریه و سیستم ایمنی بدن شود اما این نکته همواره نادیده گرفته شده است زیرا هر دندان پر شده به تنهایی برای وارد کردن آسیب به بدن کافی نیست.
به گفته محققان، جیوه نوعی سم است اما قدرت آسیب زایی آن به مقدارش بستگی دارد. از این رو اگر تنها یک دندان پر شده داشته باشید مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر این تعداد به بیش از هشت دندان برسد، خطر عوارض این ماده در بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

محققان برای بررسی عوارض جیوه موجود در ماده پر کردن دندان داده های مربوط به نظرسنجی آزمایشی تغذیه و بهداشت ملی آمریکا را مورد بررسی قرار دادند که در آن از ۱۴۷۰۳ فرد نظرسنجی شده بود و تعداد دندان پر شده این افراد را نسبت به میزان جیوه موجود در خون آنها سنجیدند. آنها به صورت ویژه به دنبال جیوه متیل بودند که سمی ترین حالت جیوه به شمار می رود.

نتیجه بررسی ها نشان داد افرادی که هشت دندان پر شده دارند، نسبت به افرادی که دندان پر شده ای ندارند، ۱۵۰ درصد جیوه بیشتری در خونشان وجود دارد. این بررسی ها همچنین نشان داد ۲۵ درصد آمریکایی ها بیش از ۱۱ دندان پر شده دارند اما مشخص نیست چه تعداد از این دندانها با استفاده از مواد فلزی پر شده اند.
جیوه معمولا زمانی خطرناک می شود که گاز آن تنفس شود. در صورتی که مقدار کمی جیوه به صورت خوراکی وارد بدن شود، تهدیدی به شمار نمی رود زیرا معده آن را جذب نمی کند اما خطر واقعی زمانی ایجاد می شود که جیوه تنفس شود و بیشترین آسیب ها نیز متوجه مغز و کلیه است. با این حال، بررسی این که آمالگام چگونه می تواند میزان جیوه را در جریان خون انسان افزایش دهد به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمودحسینی شنبه ۲۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیداقای دکترببخشیدمن دودندون نیشیم نامرتب هستندوکج اگه بخام درستشون کنم چقدرهزینه اش میشه چون هزینه ارتودونسی بالاست دونبال روش دیگم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما شنبه ۲۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.وقت بخیر.ابتداباید حضوری دندونهاتون معاینه بشه.اگر مورد تجویز کامپوزیت یا لامینیت ونیر باشه احتمالا توسط تیم متخصص ترمیمی و زیبایی که داریم بشه نامرتبی دندانهای جلو شما را بدون ارتودنسی درمان کرد

      کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان
      https://drhoseinian.com
درحال دریافت اطلاعات