عفونت های گوش را جدی بگیرید

حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به بیماری های عفونی گوش بر اثر این بیماری، مبتلا به ناشنوایی می شوند.

دکتر سید مهدی طباطبایی ، بیشترین دلایل ناشنوایی در کشور را اوتیت سروز گوش میانی  یا التهاب گوش میانی دانست و گفت : کودک در گوش میانی به این التهاب مبتلا می شود که بعد از مدتی، ایجاد اختلال در گوش داخلی و گوش خارجی می کند .

وی در مورد ارثی بودن ناشنوایی نیز افزود : این امر بسته به نوع بیماری دارد. بیشتر نوع ناشنوایی ارثی در ایران اتواسکلروز (رشد غیرطبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی)  و سندروم منیر است که البته آمار دقیقی از آن نمی توان ارائه داد، چرا که این نوع ناشنوایی ها پراکنده هستند و جایی نیست که آماری در مورد آن بگیرند.

طباطبایی در مورد راه های پیشگیری خانواده ها از ابتلای کودکان به ناشنوایی اظهار داشت: متاسفانه برای اشکال ژنتیک راهی وجود ندارد. تنها با آگاهی دادن و مشاوره قبل از ازدواج می‌توان از افزایش بیماران مبتلا به ناشنواییِ  جلوگیری کرد، اما در اشکال اکتسابی، رعایت مواردی در کودکی از جمله سلامت لوزه ها، بخصوص در بچه ها، عامل مهمی است که در این رابطه، والدین باید به متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند . همچنین مراجعه به موقع به پزشک در مورد عفونت های حاد و قرار نگرفتن در محیط های پر سر وصدا می تواند از جمله این روش های پیشگیرانه باشد.

وی در مورد اینکه چه افرادی در معرض خطر ناشنوایی قرار دارند نیز اظهار داشت: کسانی که توجه کلی از نظر بهداشت ندارند، کسانی که به علت عدم توجه به علایم اولیه بیماری به پزشک مراجعه نمی کنند و یا زمانی به پزشک مراجعه می کنند که دیگر مشکل حاد شده است، از جمله افرادی هستند که در معرض خطر ناشنوایی قرار دارند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در مورد درمان های نوینی که برای درمان ناشنوایی وجود دارد نیز خاطر نشان کرد : این درمان ها بستگی به علایم بیماری، نوع بیماری و مشاهده علایم پاراکلینیکی و «اودیومتری» گوش دارد. به همین خاطر، روشی که شاید برای یک بیمار مفید باشد، احتمال دارد برای بیمار دیگر، مفید واقع نشود.

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید