با چه قاشقی غذا بخوریم؟

زمان‌های قدیم، قاشق و چنگال را از طلا و نقره تهیه می‌کردند، اما با بالا رفتن قیمت این فلزات، این وسایل را از آهن و مس و اغلب استیل تهیه می‌کنند. 

استیل همان فولاد ضدزنگ است و چون آن را روکش یا رنگ‌آمیزی نمی‌کنند، براحتی تمیز و بهداشتی می‌شود و اگر از جنس مرغوب باشد، در تماس با بزاق دهان و مواد غذایی ترش و اسیدی،‌ وارد فعل و انفعالات شیمیایی نمی‌شود.

دلیل زنگ زدن استیل چیست؟

میان انواع استیل تفاوت‌هایی وجود دارد و مواد تشکیل‌دهنده هر کدام با دیگری فرق می‌کند. به همین دلیل، قیمت برخی قاشق و چنگال‌ها گران‌تر است که در عوض، کیفیت و استحکام و درخشندگی بیشتری دارند و در مقابل برخی انواع آن مات و انعطاف‌پذیر هستند و در طولانی مدت زنگ می‌زنند و غیربهداشتی می‌شوند.بد نیست بدانید، عنصر پایه تشکیل‌دهنده همه استیل‌ها آهن است. در استیل ضد‌زنگ، آهن با عناصری از قبیل کروم و نیکل آلیاژ می‌شود تا ضدزنگ شود و از وانادیوم و تیتانیوم برای قوی‌تر کردن و ایجاد استحکام استیل استفاده می‌شود. حال اگر قاشق و چنگال را با فلزاتی غیر از آنچه گفته شد، تهیه کنند یا برای کاهش قیمت تمام شده این گونه وسایل آلیاژهای بی‌کیفیتی همچون سرب خشک به کار ببرند، این وسایل نه‌تنها غیربهداشتی و تهدیدکننده سلامت می‌شوند بلکه عمر کوتاهی دارند و بسرعت زنگ می‌زنند. در نتیجه از خرید قاشق و چنگال‌هایی که در بازار با قیمت‌های ارزان ارائه می‌شوند و معلوم نیست از چه ترکیباتی تهیه شده‌اند، اجتناب کنید.

استیل نامرغوب با آهن ربا شناسایی نمی‌شود؟

برخی افراد هنگام خرید جهیزیه یا تعویض سرویس کارد و قاشق و چنگال با خود یک آهن ربا به همراه می‌برند و قاشق و چنگالی را که جذب آهن ربا می‌شود، نامرغوب و غیراستیل تشخیص می‌دهند در حالی که همان طور که گفته شد، اکثر قاشق و چنگال‌های امروزی از جنس آهن است و آلیاژ نیکل آن براحتی جذب آهنربا می‌شود. در نتیجه این ملاک معتبری برای شناسایی بی‌کیفیتی و غیربهداشتی بودن استیل نیست.

قاشق‌های چوبی بهداشتی‌اند؟

قاشق‌های چوبی که بدون روکش روغنی مخصوص باشند، می‌‌توانند بسرعت ذرات مواد غذایی را لابه‌لای خود جای دهند و شستن و پاک شدن این ذرات از سطح چوب تقریبا غیرممکن است و به مرور سبب رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌های فراوانی می‌شود که می‌تواند بیماری‌زا باشد.

قاشق های مسی خواص درمانی دارند؟

این روزها تبلیغات زیادی در خصوص خواص درمانی قاشق های مسی وجود دارد و این فواید را به طب سنتی نسبت می‌دهند، اما باید بدانید اگر سطح قاشق های مسی با فلز قلع پوشیده نشده باشد، مس موجود در قاشق های مسی پس از ورود به غذا، وارد بدن و در طولانی مدت در کبد انباشته می‌شود و اثرات نامطلوبی به دنبال دارد.

تحقیقات نشان داده است، استفاده از قاشق های مسی با رنگ قرمز برای برداشتن روغن به دلیل تسریع در اکسیداسیون می‎تواند مدت ماندگاری روغن را تا هشتاد برابر کاهش دهد.

منبع: جام‌جم

3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید