نشانه های ترومبوز وریدهای عمقی چیست؟

ترومبوز وریدهای عمقی (Deep venous thrombosis  ) به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. این اختلال که به DVT معروف است، بیشتر سیاهرگ های اندام تحتانی را درگیر می کند.

ایجاد لخته های خونی در مسیر عروق خونی اندام ها، باعث اختلال جریان خون شده و درنتیجه منجربه انسداد نسبی یا کامل عروق خونی می گردد. اگرچه ترومبوز وریدهای عمقی بیشتر در سیاهرگ های اندام تحتانی اتفاق می افتد، ولی به علت استفاده از کاتترهای ساب کلاوین، وقوع آن در اندام فوقانی نیز در حال افزایش است.

آمبولی، عارضه مهم ترومبوز وریدهای عمقی

یکی از مهمترین عوارض احتمالی ترومبوز سیاهرگی عمقی ، آمبولی ریوی است که به علت انتقال لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی ایجاد می گردد. پیشگیری از آمبولی ریه مهمترین دلیل جهت درمان بیماران مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی است، چون ترومبوز وریدهای عمقی در مراحل اولیه ممکن است سست و شکننده بوده و به خوبی به دیواره عروق متصل نباشد. آمبولی ریوی ممکن است منجربه مرگ بیمار گردد. از علایم آمبولی ریه، کوتاه شدن تنفس و درد قفسه سینه است که با تنفس عمیق شدت درد افزایش می یابد.

علائم و نشانه های بیماری ترومبوز وریدهای عمقی

بسیاری افراد با وجود داشتن ترومبوز وریدهای عمقی هیچگونه علامتی ندارند، اما سایرین ممکن است علایم و نشانه های زیر را بروز دهند:

– تغییر دما به صورت گرمی و تغییر رنگ پوست به صورت قرمزی در ناحیه

– احتمال ادم محیطی

– درد اندام درگیر که ممکن است مبهم یا شدید باشد

– حساسیت در مسیر سیاهرگ درگیر به هنگام لمس عمیق

– احتمال سیانوز که کمتر دیده می شود

– اتساع سیاهرگی سطحی که نادر است

– احتمال داشتن علایم مربوط به آمبولی ریه

– خستگی و احساس ناخوشی

– تب خفیف

تشخیص و درمان بیماری

جهت تشخیص ترومبوز ورید عمقی ، پزشک شما باید سابقه پزشکی تان را به دست آورد و به این منظور شما را معاینه فیزیکی می کند و همچنین ممکن است برخی آزمایش های تشخیصی را نیز تجویز کند. برخی از این آزمایش های رایج تشخیص DVT عبارتند از:

– سونوگرافی دوبلکس

– ونوگرافی

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید