زنان باردار مراقب دیابت باشید

طبق یافته محققان موسسه ملی سلامت کودک و رشد انسان در آمریکا، زنان تحت مطالعه که احساس افسردگی در اوایل بارداری را گزارش کرده بودند بیش از زنانی که افسردگی را تجربه نکرده بودند مبتلا به دیابت در اواخر بارداری شدند.

استفانی هینکل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته ها بیانگر این موضوع است که افسردگی و دیابت بارداری همراه باهم اتفاق می افتند.»

همچنین محققان دریافتند ابتلا به دیابت بارداری موجب بروز ریسک ابتلا به افسردگی بعد از بارداری می شود.

دیابت دوره بارداری می تواند سلامت مادر و نوزاد را در معرض خطر قرار دهد؛ زنان مبتلا به نوعی فشارخون بالا موسوم به پری کلامسیا می شوند که جان مادر را به خطر می اندازد، و نوزاد با سر بسیار بزرگ در رحم رشد می کند که می تواند زایمان را دشوار سازد.

در این مطالعه، محققان داده های حدود ۲۸۰۰ زن را بررسی کردند و در مطالعه ای طولانی مدت وضعیت سلامت مادر و نوزادشان را در طول بارداری و بعد از آن تحت نظر داشتند.

زنان در این مطالعه، پرسشنامه ای را در اولین و دومین سه ماهه بارداری و شش هفته بعد از زایمان تکمیل کردند. براساس پاسخ ها، محققان نمره افسردگی هر زن را محاسبه کردند.

نتایج نشان داد زنان دارای بالاترین میزان نمره افسردگی در اولین و دومین سه ماهه بارداری سه برابر زنان دارای پایین ترین نمره افسردگی مبتلا به دیابت بارداری شدند.

به علاوه زنان مبتلا به دیابت بارداری چهار برابر زنان فاقد این شرایط بعد از زایمان مبتلا به افسردگی شده بودند.

به گفته محققان، افسردگی بر نحوه تجزیه قند بدن تاثیر می گذارد که می تواند منجر به میزان بالاتر قندخون شود.

منبع : مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید