با سرطان مری آشنا شوید

شیوع سرطان مری در مردان حدود سه برابر بیشتر از زنان است. سرطان مری در بافت های داخلی مری ایجاد می شود.

مری لوله ای است که غذا را از دهان به معده منتقل می کند. دو نوع سرطان مری وجود دارد که عبارتند از سرطان سلولی سنگ فرشی (سرطانی که در سلول های سنگ فرشی مری ایجاد می شود) و آدنوکارسینوم (سرطانی که در سلول ها شروع شده و باعث ترشح ماده های مخاطی و سایر مایع های احتمالی می شود) می باشد. سرطان نوع آدنوکارسینوم رایج ترین سرطان مری در بین افراد مبتلا است.

انواع سرطان مری

1- سرطان سلول های سنگفرشی: سرطانی است که در سلول های سنگفرشی دیده می شود. این سلول ها، پهن و نازک هستند و مری را می پوشانند. این سرطان بیشتر در بخش های فوقانی و میانی مری ایجاد می شود، اما می تواند در هر جایی از مری نیز ایجاد شود. این سرطان همچنین سرطان اپیدرموئید نیز نامیده می شود.

2- آدنوکارسینوما: سرطانی که در سلول های ترشحی (غده ای) ایجاد می شود. سلول های ترشحی موجود در دیواره مری، مایعاتی هم چون موکوس را تولید و ترشح می کنند. این سرطان بیشتر در بخش تحتانی مری، نزدیک معده ایجاد می شود.

علائم بروز سرطان مری

سرطان مری در مراحل اولیه معمولاً علائمی از خود نشان نمی دهد، اما با رشد بیش‌تر سرطان، شایع ترین علائمی که بروز می  ‌کنند عبارت اند از:

– غذا در مری گیر می کند و یا گاهی برمی گردد.

– درد هنگام بلع غذا

– درد در قفسۀ سینه و ناحیۀ پشت

– کاهش وزن

– سوزش سر دل (یا ترش کردن)

– صدای گرفته و یا سرفه ای که طی دو هفته رفع نمی ‌شود.

علل ابتلا به سرطان مری

در بسیاری از افراد این نوع سرطان بدون هیچ دلیل مشخص ایجاد می شود. به هر حال، عوامل ریسک خاص می تواند احتمال ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهند که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

– بالا رفتن سن

– تغذیه

– سیگار کشیدن

– بازگشت اسید معده (رفلکس معده)

برای آشنایی بیشتر با سرطان مری، با ویدیوی آموزشی نبض ما همراه باشید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید