فیبریلاسیون دهلیزی

در شرایط طبیعی قلب با ضربان منظمی دچار انقباض شده و سپس شل می شود . برخی از سلولهای قلب، پیامهایی الکتریکی ایجاد می کنند که سبب انقباض قلب و پمپ خون می شود .

این سیگنال های الکتریکی در نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) یا ECG نشان داده می شوند . پزشک شما ECG شما را خوانده و مشخص می کند که آیا پیامهای الکتریکی قلب شماطبیعی هستند یا خیر؟
در فیبرلاسیون دهلیزی دو حفره فوقانی قلب یعنی دهلیزهای قلب، فاقد ضربان مطلوب می باشند . بجای ضربان منظم و الگوی طبیعی ، دهلیزها به شکل غیر منظم و تند منقبض می شوند . پمپ کردن مناسب خون توسط قلب مهم است چرا که با پمپ مناسب خون توسط قلب ،نیازهای اکسیژن و تغذیه ای بدن تامین می شوند . شما می توانید با فیبریلاسیون دهلیزی زندگی کنید ، اما این مشکل منجر به سایر مشکلات ریتم قلبی ، خستگی مزمن ، نارسایی قلبی و بدتر از همه افزایش احتمال سکته مغزی می شود . جهت کنترل این مشکل مراجعه منظم به پزشک ضروری می باشد .
قلب شما دارای یک ضربانساز طبیعی است که گره سینوسی نامیده می شود و پیامهای الکتریکی را ایجاد می کند . این پیامها سبب انقباض قلب و پمپ کردن خون می شوند .
 

من چگونه بفهمم که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستم ؟

دراین قسمت برخی از علایمی که ممکن است شماتجربه کنیدذکر میشود :
• ضربان سریع و نامنظم.
• تپش قلب یا احساس ضربه سریع درداخل قفسه سینه.
• سرگیجه ، تعریق و درد یا فشار در قفسه سینه.
• تنگی نفس ، اضطراب.
• خسته شدن زودرس به هنگام ورزش .
• غش کردن (سنکوپ).
 

چه چیزی می تواندفیبریلاسیون دهلیزی رااصلاح نماید ؟

برخی مواقع فیبریلاسیون دهلیزی را با شوک الکتریکی می توان درمان نمود . ممکن است این شوک ضربان قلب را به شکل طبیعی در آورد .
•ممکن است شماازداروهایی مانندمهارکننده های بتایا داروهای ضدآریتمی جهت کمک به برگشت ریتم قلبتان به حالت طبیعی، یاازداروهای دیژیتال، مهارکننده های کانال کلسیم یاآمیودارون جهت کمک به آهسته نمودن ضربان قلبتان استفاده کنید.
• ممکن است شما نیاز به جراحی ، ضربان ساز یا سایر اعمال پزشکی داشته باشید . این امر بستگی به علت زمینه ای و سطح ناتوانی شما دارد .
 

چگونه می توان خطر سکته مغزی را کاهش داد؟

ممکن است پزشک شما داروهایی را جهت پیشگیری از ایجاد لخته خون برای شما تجویز نماید . 2 نمونه از این داروها ، داروهای ضدانعقادی و ضدپلاکتی مانند وارفارین وآسپرین می باشند .
• همواره به پزشک ، دندانپزشک و داروساز خود بگویید که از  وارفارین یاآسپرین  استفاده می کنید .
اگر دچار هر گونه خونریزی یا کبودشدگی غیر طبیعی یا سایر مشکلات شدید، فورا با پزشک خود مشورت کنید .
 اگر قرص وارفارین مصرف می نمایید در فواصلی که پزشکتان ان را تعیین می نماید ازمایش خون
(PT و  INR)بدهید.این فواصل نباید بیشتر از یک ماه باشد.
 

آموزش بیشتر

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.
 

  منبع: مرکز قلب تهران

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید