آترواسکلروز یا رسوب چربی در دیواره رگ

آترواسکلروز یکی  از علل  عمده  سکته  مغزی  و قلبی  است  که علاوه بر این می تواند باعث  آسیب  کلیوی ، کاهش  خون رسانی  به  مغز و اندام ها، و بیماری  رگ های  قلبی  شود.

هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ های بدن شما تجمع یابد، موجب تنگی آنها می شود و عبور جریان خون دشوار می گردد که به این حالت “تصلب شریان” یا همان “آترواسکلروز” می گویند. در این حالت رسوباتی  به  نام  پلاک  در دیواره  رگ هایی  که  خون  حاوی  اکسیژن  و سایر مواد مغذی  را از قلب  به  سایر بخش های  بدن  می برند، تشکیل  می شوند که نهایتا به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ ها) و در نتیجه بروز حمله قلبی یا درد قفسه سینه منجر می شود.

علائم و نشانه های تصلب شریان

معمولا فرد مبتلا به تصلب شرایین از مشکل خود بی اطلاع است، چون این عارضه هیچ علائمی ندارد. علائم بارز این عارضه زمانی آشکار می شوند که بیماری به شدت پیشرفت کرده و جریان خون به قلب، محدود می شود. در این وضعیت به دلیل آنکه قلب بر اثر مسدود شدن جریان خون، اکسیژن کافی دریافت نمی کند، مشکلاتی چون درد قفسه سینه یا حمله قلبی بروز می کند. از نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– گرفتگی  عضله ، وقتی که رگ های پا درگیر شده باشد.

– آنژین صدری یا حمله قلبی، وقتی رگ های قلبی درگیر شده باشند.

– سکته مغزی، یا کاهش ناگهانی و موقت خون رسانی به مغز اما بدون بروز سکته، در صورتی که رگ هایی که به گردن و سپس  مغز می روند، درگیر شده باشند.

در برخی افراد ممکن است علائم ابتدایی نظیر تنگی نفس، نامنظم شدن ضربان قلب، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع یا تعریق زیاد بروز کند.

درمان و پیشگیری

در حال حاضر درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. لذا بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری است. توصیه هایی که در این زمینه صورت می گیرند عبارتند از:

– ترک  سیگار

– رعایت نکاتی که در مورد رژیم های غذایی آمده است و استفاده از رژیم های کم چرب

– ورزش به طور منظم

– کاهش استرس و رساندن آن به سطح قابل کنترل

– اجرای دقیق برنامه های درمانی در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون

برای آشنایی بیشتر با این بیماری، با این ویدیوی آموزشی همراه نبض ما باشید.

 

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Farhad می‌نویسد

    سلام و خسته نباشید.. من چند سال که دچار گرفتگی شدید عضلانی مخصوصا در ناحیه شکم و کمر و پا میشم.. چند بار هم آزمایش کلی دادم و بجز تری‌گلیسیرید بالا مشکل دیگی نداشتم.. آیا میتونه دلیلش تصلب شرایین باشه؟ ممنون.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید