علل و خطرات تلخی و خشکی دهان چیست؟

بیماران مبتلا به خشکی دهان ، احساس ناراحتی در بافت نرم حفره دهان خود می کنند و گاهی اوقات صحبت کردن و بلعیدن برایشان دشوار می شود.

خشکی دهان همچنین باعث می شود غذاها، طعم های متفاوتی داشته باشند، زبان زخمی شده و منجر به افزایش وقوع حفره ها شود. بزاق هضم غذا را آغاز می کند، فعالیت ضد میکروبی در دهان را تنظیم می کند، دهان را تمیز می کند، PH دهان را تنظیم می کند، باعث روانی دهان شده و حتی دندان ها را دوباره ترمیم می کند. گلودرد، سوزش دهان و خشکی مجراهای بینی، برای آن ها رایج است.

گلودرد استرپتوکوکی

علت خشکی و تلخی دهان چیست؟

خشکی دهان می تواند باعث بزرگ شدن یا عفونت غدد، تورم لب، بوی بد دهان و ترک خوردگی بافت های دهانی شود که ممکن است منجر به عفونت شود. افرادی که دچار خشکی هستند، اغلب تمایل زیاد به نوشیدن آب دارند، حتی در طول شب.

طعم بد دهان نیز، می تواند به دلیل طیف گسترده ای از شرایط پزشکی و یا حتی شرایط روزمره باشد. این تلخی ممکن است پس از خوردن، بعد از سرفه یا به طور مداوم، بسته به علت آن، رخ دهد.

داروهای تجویز شده

بسیاری از انواع داروهای تجویز شده یا بدون نسخه می توانند با احساس طعم بد در دهان همراه باشند و ممکن است باعث احساس ناخوشایند مزه ای شود.

مصرف غذاهای خاص

احساس طعم بد در دهان معمولا موقت است و زمانی که علت اصلی آن درمان شود، بهبود می یابد. مصرف غذاهای خاص یا استفاده از محصولات تنباکو می تواند منجر به طعم ناخوشایند یا بد در دهان شود.

خراب بودن دندان‌ها

ضعف سلامت دندان و بهداشت ضعیف از دیگر علل احتمالی طعم بد در دهان است.

سایر علل تلخی و خشکی دهان

از دیگر علل خشکی و تلخی دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلخی دهان خطرناک است!

تولید ضعیف بزاق باعث بروز مشکلات دندانی شود و سلامتی را به خطر بیندازد. از آنجایی که بزاق، دهان را تمیز می کند و دندان ها را بازسازی می کند، فقدان بزاق کافی باعث ایجاد حفره و فرسایش اسیدی می شود.

آیا دهانتان بوی بدی می دهد؟این مقاله به شما کمک خواهد کرد:

چند درمان خانگی برای رفع بوی بد دهان

بیماری لثه و از دست رفتن دندان نیز نتایج این سندرم است. برفک، یک عفونت مخمر دهانی (کاندیدیاز خوراکی)، ممکن است همراه با خشکی دهان باشد. علاوه بر این، هضم غذا را نیز می تواند دچار مشکل کند.

علت خشکی و تلخی دهان در خواب

تنفس از طریق دهان دلیل اصلی خشکی دهان در شب است. برای مثال خروپفی که می تواند به دلیل حساسیت یا بیماری آنفولانزا باشد، باعث می شود بافت های بینی متورم شود، بنابراین احتمال دارد که در شب از طریق دهان نفس بکشند.

یا مثلا دشواری تنفس، که می تواند به خاطر مسدود شدن مجراهای بینی به علت سینوزیت مزمن یا جدایی تیغه بینی باشد.  البته لازم به ذکر است که برخی از این مشکلات را می توان با مرطوب کردن فضای اتاق با بخور مرتفع کرد.

درمان خشکی دهان با استفاده از روش های خانگی

  • از دهان شویه های الکلی اجتناب کنید، زیرا الکل باعث خشکی دهان می شود.
  • از خمیر دندان با لوریل سولفات سدیم اجتناب کنید زیرا باعث خشکی می شود.
  • از کافئین اجتناب کنید.
  • از تنباکو و نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
  • از آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق استفاده کنید.
  • هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب خالص بنوشید.
  • از یک بخور مرطوب کننده در اتاق، در زمان خواب استفاده کنید.
  • اگر دهان شما دچار درد باشد، از غذاهای تند و یا شور استفاده نکنید.

اگر موارد بالا جواب نداد، ممکن است به بزاق مصنوعی نیاز داشته باشید که در داروخانه ها موجود است. تغییر داروها نیز ممکن است یک گزینه خوب باشد، بنابراین باید با پزشک خود در مورد خشکی دهانتان مشورت کنید. داروهایی نیز برای کمک به بیماران برای تولید بزاق بیشتر در دسترس است.

3.9/5 - (17 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. شهده دهقتنپور می‌نویسد

    علت اینکه مدتی اس ت گه بعد از غذا یا بیشتر بعد از ظهر دهان خشک وتلخ مزه می شود واب هم زیاد می خورم وداروی قلب مصرف می کنم ومدتی است که بدنم خود به خود کبود مشود

  2. mobina می‌نویسد

    سلام چند وقته که دهانم تلخ میشود و وقتی در حال خواندن درسی هستم به سختی میتوانم بخونم و بزاق دهانم را قورت دهم واقعا خیلی نگران هستم لطفا کمکم کنید

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      دوست عزیز مزاجت رو بررسی و غذای دم ساز با مزاجت مصرف کن

  3. راضیه می‌نویسد

    زبانم به شدت خشک شده و هر چه آب میخورم فایده نداره ممکنه از مصرف زیاد لیمو ترش باشه

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام من دهانم تلخ میشه خلی زیاد وقتی از خواب بیدار شدم باید آب بخورم

  5. ابوالقاسم شبخوان می‌نویسد

    سلام خسته نباشید عالی و مثمر ثمر موفق باشید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید