۱۵ خاصیت شگفت انگیز گیلاس و مضرات آن

گیلاس میوه ایست کوچک، قرمز رنگ که طمع و بوی دلپذیر دارد. این میوه سرشار از مواد مغذی نظیر آنتی اکسیدان و آنتی سیانین است.

نبض ما – گیلاس برای سلامتی بدن بسیار مفید و موثر شناخته شده است که اثرات بسیار مفیدی بر روی درمان بی خوابی، نقرس، آرتروز، سلامت قلبی عروقی، بهبود عضلات، تنظیم قند خون، پوست و زنان باردار دارد.

خواص گیلاس بر روی پوست

به گزارش نبض ما، طبق تحقیقاتی که محققان دانشگاه میشیگان انجام داده اند، روزانه نوشیدن یک لیوان آب میوه گیلاس منجربه کاهش سرعت پیری می شود.

این میوه شامل ۱۷ آنتی اکسیدان مختلف است که با عوامل پیری زودرس مقابله می کند. مهمترین آنتی اکسیدان موجود در گیلاس آنتی سیانین بوده که بافت پوستی را محکم تر و از بروز شکاف های پوستی (خطوط روی پست) بوسیله ی از بین بردن آنزیم های مخرب جلوگیری می کند.

آنتی سیانین موجود در این میوه شامل ترکیباتی است که در برابر عوامل و ریسک فاکتورهای سرطان پوست مثل رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند.

گیلاس

آبمیوه گیلاس به عنوان یک درمان جایگزین برای مشکلات پوستی نظیر آکنه و روزاشیا (Rosacea) کاربرد دارد. خاصیت ضد باکتری موجود در این میوه در برابر آکنه بوسیله ی پاک سازی مواد سمی از خون و با باکتری هایی که زیر پوست به دام افتاده اند مقابله می کند.

افشره ی گیلاس ترکیبی طبیعی است که در چندین محصول زیبایی به علت روشن تر کردن پوست کاربرد زیادی دارد. بنابراین نوشیدن آبمیوه ی گیلاس آسیب های پوستی را کاهش داده و به بهبود و ارتقای سلامت پوست و روشن تر کردن آن با توجه به ویتامین C بالا کمک کننده است.

خواص گیلاس برای زنان باردار

این میوه ها برای سلامت زنان باردار بسیار مفید هستند. در حقیقت زنان باردار نیازمند مقدار مناسبی از مواد معدنی و ویتامین ها دارد و این مقدار از حد معمول به علت تغذیه جنین بیشتر می شود و سطح سلامتی بهبود می یابد.

این میوه منبع بسیار مناسبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، آنتی سیانین و همچنین فیبر، است. حال به تفصیل به فواید گیلاس برای زنان باردار می پردازیم:

بهبود سلامتی مغز جنین

با توجه به اینکه گیلاس منبع مناسبی از آنتی سیانین است برای محافظت از سلول های عصبی و بهبود سلامت مغذی جنین، منبعی ارزشمند محسوب می شود.

نوزاد و پدر

منبع ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین هایی است که نقش مهمی را در سلامتی بدن ایفا می کند. ویتامین C از بدن در برابر آسیب های محیطی حفاظت و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. در واقع نقش ویتامین C حفاظت در برابر باکتری ها و ویروس ها است.

دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی

ویتامین C موجود در گیلاس به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری ها، عمل می کند. همچنین از اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. پس می توان گفت یک زن باردار با مصرف این میوه می تواند منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن خویش و جنینش را فراهم می کند.

میوه ای کم کالری

این میوه انتخاب بسیار مناسبی برای زنان بارداری است که تمایل به داشتن اندامی متناسب در طول زمان بارداری دارند. به همین علت این میوه بهترین منبع برای مدیریت وزن، به علت عدم داشتن کالری بالاست و درحالیکه شما با مصرف گیلاس مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کرده و اضافه وزن هم پیدا نخواهید کرد.

درمان یبوست

یکی از مسائل مهم در دوران بارداری مسائل گوارشی نظیر یبوست است. به همین علت خوردن گیلاس به علت داشتن فیبر بالا بسیار مناسب می باشد. ما بدان آگاه هستیم که فیبر نقش حداکثری در ارتقای سطح سلامت سیستم گوارشی ایفا می کند. به همین علت فیبر موجود در گیلاس برای تنظیم حرکت های روده و بهبود سلامتی روده مفید است.

مشکل یبوست

درمان سردرد

یکی از فواید بسیار مهم این میوه اثر بخشی آن در درمان سردرد است به علت وجود آنتی سیانین و بیوفلاونوئید ها که در درمان سردرد بسیار مفید است. چون معمولا زنان باردار به علت نوسان هورمون استروژن در طی بارداری دچار سردرد های متعددی می شوند خوردن گیلاس بسیار مفید واقع خواهد شد. پس در کل بهترین راه درمان سردرد داشتن استراحت کافی و انتخاب این میوه است.

درمان تورم

در خیلی از موارد زنان باردار دچار ورم و درد در مفاصل می شوند. گیلاس برای کاهش تورم به علت داشتن آنتی سیانین در رنگ دانه های قرمز بسیار مفید خواهد بود.

کاهش التهاب

زنان باردار اغلب با التهاب در دوران بارداری مواجه می شوند. به علت وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در گیلاس که خواص ضد التهابی دارند، خوردن گیلاس چاره ای مناسب خواهد بود.

آرام کردن خستگی و کوفتگی بدن

در حقیقت هنگامی که شما باردار هستید، بدن شما احساس خستگی و کوفتگی بیشتری پیدا می کند. حال برای رفع این مشکل انتخاب گیلاس به علت وجود مقدار مناسبی آب در این میوه بسیار مفید است.

در نهایت می توان گفت که با مصرف این میوه شما می توانید از کوفتگی مزمن رهایی یابید. نه تنها برای وجود آب بلکه به علت همراه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مناسب به شما انرژی بسیاری می دهد.

بالا رفتن سطح انرژی

این میوه منبع پتاسیم است که به زنان باردار انرژی بیشتری می دهد. در نتیجه اگر شما تمایل به داشتن بدنی قوی تر و سالم تر در طی دوران بارداری دارید می توانید با مصرف گیلاس به شکل های مختلف و دلپذیرتر به عنوان مثال به همراه ماست از فواید بی نظیر گیلاس بهره ببرید.

کنترل فشار خون

به علت وجود پتاسیم در گیلاس این میوه می تواند در کنترل فشار خون مفید باشد. این مزیت بسیار عالی است بدین علت که زن باردار می تواند با مصرف گیلاس هم فشار خون خود را مدیریت کند. همچنین از بیماری های قلبی نظیر سکته و حمله قلبی جلوگیری کند. همچنین چون زنان باردار دچار استرس بالایی هستند می توانند با تنظیم فشار خون از استرس خود بکاهند.

فشار خون بالا

تقویت رگ های خونی

گیلاس به علت داشتن ویتامین C برای پمپاژ خون به درون رگ های خونی بسیار مفید است درحین اینکه با مصرف این میوه قرمز مواد مغذی بیشتری به مادر و جنین انتقال پیدا می کند.

مفید برای دیابت

نه تنها برای زنان باردار بلکه برای افرادی که دچار دیابت هستند مفید است چون این میوه به علت کنترل قند خون برای دیابت بسیار مفید است.

خلط آور

یکی از فواید مهم گیلاس خلط آور بودن آن است. زنان بارداری که دچار سرفه و سرماخوردگی و حتی آسم هستند، مصرف این میوه قرمز که نوعی درمان طبیعی است می تواند مناسب باشد.

ارتقای سطح کیفی خواب

خیلی از زنان باردار با توجه به مسائل و ناراحتی های مختلف دچار اختلالات خواب هستند. به علت وجود آنتی اکسیدان مهمی به نام ملاتونین در این میوه اثر مفیدی بر روی کیفیت خواب می گذارد.

در حقیقت آنتی اکسیدان های موجود در این میوه نه تنها برای محافظت بدن انسان در برابر ریسک ابتلا به بیماری های مختلف مفید است بلکه با اختلالات خواب مقابله می کند.

داشتن خواب کافی

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

با توجه به اینکه زنان باردار می بایستی نه تنها از خود بلکه از جنین خود محافظت کنند، ملزم به استفاده از تغذیه ی مناسب هستند.

حال با توجه به اینکه این میوه سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین ها و آنتی اکسیدان است می تواند برای از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کننده باشد و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و عفونت ها با توجه به اینکه زنان باردار سطح ایمنی پایینی دارند می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

دم گیلاس به دلیل داشتن فلاونوئید ها یکی از معروف ترین روش های درمان برای تکرر ادرار است.

خواص دم گیلاس

همانطور که گفته شد این میوه ای بسیار مغذی و مفید است حال قابل توجه است که نه تنها خود این میوه بلکه دم گیلاس هم مفید است. دم گیلاس به دلیل داشتن فلاونوئید ها یکی از معروف ترین روش های درمان برای تکرر ادرار است.

یکی دیگر از اثرات این فلاونوئید ها خاصیت ضد التهابی برای دستگاه و مجاری ادراری است. همچنین می توان در موارد زیر از دم گیلاس استفاده کرد: نارسایی کلیه، سنگ های کلیوی و مثانه، ادما، نفریت، سیستیت و…

دم گیلاس امروزه در بازار با توجه به اثرات آن هم بشکل کپسول و هم به شکل قرص برای مصرف آسان تر بفروش می رسد اما بهترین روش مصرف دم گیلاس بصورت دمنوش است.

مضرات گیلاس

به طور کلی این میوه هیچگونه ضرری ندارد مگر در صورتیکه شما به این میوه آلرژی داشته و یا در صورت مصرف بیش از حد آن بدلیل وجود فیبر بالا ممکن است شما را با اثرات ناخوشایندی مواجه کند که می بایستی به مقدار کافی و مورد نیاز در کنار دیگر میوه ها و مواد مغذی مصرف شود.

عواقب خوردن بیش از حد گیلاس

حال اگر شما گیلاس(Prunus avium)  را به عنوان جایگزین مواد مغذی دیگر قرار دهید، موجب می شود تا با کمبود برخی دیگر از ویتامین ها و مواد مغذی همانند چربی های مفید، مواجه شوید.

به گزارش نبض ما، با توجه به تحقیقات انجام شده توسط موسسه ی آلرژی آسم و ایمونولوژی آمریکا، اگر شما به گیلاس آلرژی دارید و در این مورد اطمینان ندارید، ممکن است در صورت مصرف گیلاس با مشکلات زیر روبه رو شوید:

  • احساس فشار و بسته شدن گلو
  • تنفس نامنظم و کوتاه

حال اگر با هر گونه از علائم بالا مواجه شدید سریع به پزشک خود مراجعه کنید. به این نکته توجه کنید که اگر به این میوه قرمز آلرژی داشته باشید ، ممکن است به انواع دیگر میوه ها هم آلرژی داشته باشید.

 خواص گیلاس زرد

یک فنجان گیلاس زرد (Rainier cherry) به شما انرژی معادل با ۹۱ کالری می دهد در صورتی که تنها ۳ کالری آن از چربی است. چون مجموع چربی ذخیره شده در این فنجان تنها برابر با ۰٫۲۹ گرم است و مقدار ناچیزی است در برابر تقریبا ۶۵ گرم مورد نیاز روزانه است و علاوه بر این هیچ گونه چربی کلسترلی ندارد.

این مقدار گیلاس زرد تنها ۱ گرم پروتئین دارد. با مصرف ۳۲۲ میلی گرم گیلاس زرد، منبع بسیار خوبی از پتاسیم را جذب خواهید کرد که با توجه به تحقیقات محققان این مقدار منجربه کاهش ریسک ابتلا به فشار خون و سکته می شود و با توجه به اینکه سدیم ندارد، منجر به افزایش فشار خون نمی شود.

تصویر گیلاس زرد

ارزش غذایی گیلاس زرد

گیلاس زرد منبع غنی از ویتامین A است (۸۸٫۳ IU) بطوری که نزدیک به ۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

و غنی از ویتامین C است (۹٫۷ میلی گرم ویتامین C در یک فنجان گیلاس زرد) که ۱۶ % نیاز روزانه را رفع می کند. گیلاس زرد دارای آنتی سیانین زیست فعالی است که شامل آنتی اکسیدان بوده که خواص بسیاری نظیر ضد سرطان، ضد التهاب، ضد چاقی دارد.

به گزارش نبض ما، طبق مطالعات چاپ شده در مجله ی شیمی مواد غذایی کشاورزی، گزارش می دهد که بتا-کاروتین و اسیدهای زیست فعال دیگر موجود در متانول و اتیل استات گرفته شده از گیلاس زرد می تواند به ترتیب ۷۸ و ۷۹ درصد از خطر پراکسیداسیون چربی جلوگیری کند.

این بدین معنی است که گیلاس زرد منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که به بهبودی سلول های آسیب دیده در بدن کمک می کند و بدن را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

گیلاس زرد غنی از آهن بوده بطوریکه ۳ % از نیاز روزانه بدن را رفع می کند و ملینی بسیار عالی و کمک کننده برای پاکسازی خون است.

طبیعت قلیایی بودن گیلاس زرد برای دفع و از بین بردن مواد سمی موثر است. گیلاس زرد غنی از کورستین است که فلاونوئیدی ضد سرطان قوی بوده و ملاتونین که هورمونی است با ویژگی های آنتی اکسیدانی که منجربه بهبود الگوی خواب می شود.

اگر ماده سمی داخل هسته کاملا وارد بدن شود، می تواند حتی منجر به مرگ شود!

خواص هسته گیلاس

در درون هسته گیلاس ماده ای سمی به نام آمیگدالین وجود دارد که این ماده منبع طبیعی از سیانید است. حال اگر شما یک هسته این میوه قرمز و زرد را بخورید چه اتفاقی می افتد؟!

طبیعتا کسانی که بالاتر از ۴ سال سن دارند با توجه کامل شدن و رشد سیستم گوارشی، در صورت بلعیدن هسته گیلاس معده شما و روده کوچک نمی تواند هضم کند، و معمولا اتفاقی نمی افتد و در طی فرایند هضم و گوارش از بدن دفع می شود و باید برای سنین زیر ۴ سال و افراد سالخورده که دچار مشکلات بلعیدن و هضم غذا هستند دقت بیشتری نمود.

در بعضی موارد نادر هسته این میوه یا هسته های دیگر میوه جات بلعیده شده می تواند موجب مسدود شدن آپاندیس و تورم آن بشود.

با توجه به اینکه ماده سمی در درون هسته ی گیلاس قرار دارد در صورت شکسته شدن هسته و بلعیدن آن می تواند منجربه علائمی نظیر سردرد، گیجی و استفراغ بشود.

در شرایط بدتر در صورت له شدن هسته بطوریکه ماده سمی داخل هسته کاملا وارد بدن گردد می تواند حتی منجربه مرگ شود به این علت که سیانید از جذب اکسیژن توسط سلول ها جلوگیری می کند که در نهایت منجربه مرگ سلول ها می شود.

نبض ما– مترجم: محمد مهدی مغازه ای

منابع:

momjunction،livestrong، stylecraze،vivre-femme،toutvert،livestrong، healthguideinf

4.4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محسنی می‌نویسد

    عالی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید