چرا دهان بوی بد می دهد؟

برای بسیاری از مردم، جویدن یک آدامس نعنایی راه حلی سریع برای درمان بوی بد دهان است. اما این رویکرد اغلب موجب کشف ریشه اصلی بوی بد دهان نمی شود.

نبض ما– برای بسیاری از مردم، بوی بد دهان به خاطر مشکلاتی در رژیم غذایی است. اما بوی بد دهان ممکن است ناشی از برخی از مشکلات سلامتی، غذاها و یا حتی عادات باشد.

علت بوی بد دهان اول صبح و بعد از خواب

بوی بد دهان بعد از خواب شب، می تواند ناخوشایند باشد و احتمالا وضعیتی دوست داشتنی برای صبح بخیر گفتن به خانواده و دوستانتان نیست.

بوی دهان در صبح دلیل ساده ای دارد: هنگامی که شما می خوابید، به خشکی دهان دچار می شوید. هنگامی که دهان شما خشک می شود، باکتری های تولید کننده بو تکثیر می شوند. وقتی می خوابید، جریان طبیعی آب دهان شما کاهش می یابد، به همین دلیل وضعیت دهان شما می تواند در صبح بدتر هم شود.

خروپف

اگر شب ها خروپف می کنید یا این که از طریق دهانتان نفس می کشید، صبح احتمالا احساس بوی بد بیشتری در دهانتان می کنید. چرا که دهان شما بدین صورت بیشتر تمایل به خشک شدن دارد و رشد باکتری ها سریع تر خواهد بود.

علاوه بر این برخی از داروها هم ممکن است باعث خشکی دهان در شب شود که بوی بد دهان شما را بیشتر خواهد کرد. همچنین افراد سیگاری هم اغلب صبح ها این مشکل را دارند.

سیگار کشیدن نه تنها باعث می شود که بزاق دهان شما خشک شود، بلکه می تواند دمای دهانتان را هم بالا ببرد، و این باعث می شود که زمینه بهتری برای رشد باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند، فراهم شود.

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

بوی بدی که مربوط به سینوس ها یا مجراهای بینی می شود، زمانی اتفاق می افتد که سینوس های شما مسدود می شوند. علائم آن ممکن است شامل کاهش توانایی بوییدن و مزه، درد دندان ها و فک ها، سرفه، دشواری تنفس، تغییر رنگ دادن خلط بینی و گلو، درد و حساسیت در ناحیه صورت و گلودرد باشد.

سینوس های سالم فقط شامل هوا است. سینوس های شما در صورتی که دچار عفونت شوند موادی را از خود دفع می کنند، همان ترشحات بینی، که وارد مجراهای بینی و یا پشت گلو شوند. این شرایط موجب بو شدن ناگهانی دهان شما می شود زیرا باعث می شود که باکتری ها رشد کند.

سینوزیت مزمن بعد از جراحی بینی

از بین بردن سینوزیت حاد معمولا نیاز به تجویز یا مصرف داروهای دکونژستانت یا احتمالا آنتی بیوتیک در موارد شدید دارد. کاهش سینوزیت مزمن ممکن است شامل اجتناب از عوامل تحریک کننده و عوامل آلرژی زا، استفاده از قطره بینی یا اسپری بینی برای مدیریت علائم و استفاده از یک مرطوب کننده و کمپرس گرم برای کاهش درد و رطوبت هوا باشد.

راههای خانگی درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در این مقاله بخوانید

آیا بوی بد دهان از معده است؟

در برخی موارد، زخم های معده ناشی از باکتری می تواند منجر به بوی بد دهان شود. باکتری شناخته شده ای به عنوان هلیکوباکتر پیلوری که موجب زخم معده می شود، می تواند بوی بدی در دهان ایجاد کند. خوشبختانه، آنتی بیوتیک درمان موثری برای از بین بردن باکتری هایی است که باعث زخم معده می شوند.

علت دیگر بوی دهان ناشی از معده، بیماری رفلاکس معده و دستگاه گوارشی است. این بیماری به خاطر بازگشت اسید به  مری ایجاد می شود که باعث سوزش در قفسه سینه یا گلو می گردد. رفلاکس همچنین می تواند موجب فرسایش دندان به علت بازگشت اسید از معده به دهان شود. آسیب به گلو و ساختارهای دهانی نیز ممکن است فضا را برای رشد باکتری های خاصی در دهان فراهم کند.

چه چیزی بوی بد دهان را از بین می برد؟

  • اگر دندان مصنوعی دارید، آنها را شب قبل از خواب بردارید تا باکتری ها نتواند با استفاده از مواد غذایی آن رشد کنند.
  • آب کافی بنوشید و آب سرد را در دهان خود بگردانید. این مورد بخصوص برای بوی بد دهان در صبح کاربرد دارد.
  • بعد از هروعده غذایی مسواک بزنید. ترجیحا دوبار در روز باشد.
  • هر دو تا سه ماه، مسواک خود را عوض کنید.
  • به طور مرتب و منظم برای معاینه دندان خود اقدام کنید.
  • زبان خود را هر روز صبح با مسواک زبان تمیز کنید تا باکتری ها، قارچ ها و سلول های مرده ای که می توانند باعث بوی بد دهان شوند، از بین بروند.
  • کمی میخک، بذر رازیانه را بجوید. ویژگی های ضد عفونی کننده آن ها به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.
  • یک قطعه پوست لیمو یا نارنج را مثل یک طعم دهنده دهان، بجوید. اسید سیتریک غده بزاق را تحریک می کند و با بوی بد دهان مبارزه می کند.
  • مقداری جعفری تازه، ریحان، نعناع یا گشنیز را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز بوی بد دهان را خنثی می کند.
  • به مدت ۳۰ ثانیه دهان خود را با دهانشویه ای غیرالکلی شستشو دهید.

داروی رفع بوی بد دهان

یکی دیگر از علل شایع بوی بد دهان، کمبود روی است که وظیفه اش حفظ دهان از باکتری هاست. برخی از محصولات دهانشویه حاوی روی به عنوان یک ماده فعال هستند زیرا که این یک ماده ضد میکروبی شناخته شده است و به خنثی سازی بوی بد دهان و از بین بردن میکروب های مضر کمک می کند. اما استفاده از مکمل های روی خوراکی و خوردن غذاهای غنی از روی ممکن است یک رویکرد بهتری باشد، زیرا می تواند به طور سیستماتیک مشکل را حل کند.

یکی از داروهای مورد استفاده برای رفع بوی بد دهان، مکمل های روی است.

درمان گیاهی بوی بد دهان

گزنه، جوانه یونجه، جعفری، نعناع ، شوید، رازیانه، گشنیز، شیرینی زده، گل گاوزبان ، اکیناسه، لیمو و قرص کلروفیل به عنوان گزینه های درمان گیاهی مناسب برای بوی بد دهان شناخته می شوند.

 

5/5 - (8 امتیاز)
منبع www.foodmatters.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. محمد مهدی می‌نویسد

    برای سینوزیت ممکنه به عمل هم نیاز باشه؟

  2. فاطمه می‌نویسد

    من دهانم بوی بدی میدهد و ب چیز هایی ک برای سرماخوردگی بد است حساسم آ
    وهروقت چیزایی مثل سس و ترشی میخورم دهانم بوی بد میدهد ایا حساسیت است یا لوزه ی حفره ای دارم ؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید