۵ راه ساده و عملی برای شاد کردن سالمندان

بسیاری از افراد دغدغه دارند تا سالمندان خود را شاد نگه دارند. شناخت نیازهای دوران سالمندی کمک می کند تا راهکارهای غلبه بر افسردگی، شایع ترین مشکل دوره سالمندی برطرف شود.

نبض ما– این مقاله راهکارهایی را ارائه می دهد که جوانان بتوانند به سالمندان کمک کنند تا از سالهای باقیمانده زندگی شان لذت ببرند. از این توصیه ها برای شاد کردن افرادی که بالای ۶۵ سال دارند می توان استفاده نمود.

با سالمندان صحبت کنید

افراد مسن تر دوست دارند که دانش خود را به اشتراک و اگر کسی با علاقه به آن گوش دهد، سوالاتی بپرسد و نشان دهد که اطلاعات آن ها مفید است، آن ها را خوشحال می کند. برخی از موضوعات مورد علاقه آن ها برای بحث عبارتند از:

  • روزهای خوبی بود که استانداردها بالاتر بود و مردم بیشتر منطقی بودند؛
  • زندگی گذشته بدون تمام امکانات مدرنی که اکنون در دسترس هستند؛
  • وضعیت فعلی امور اجتماعی، سیاسی و معنوی
  • صحبت از فرزندانشان در صورتی که به موفقیتی رسیده باشند و یا ناامیدی که به آن ها از شکست فرزندان دست داده است.
  • نوه های آنها که چقدر برایشان عزیز هستند و صحبت راجع به محل تحصیل و حرفه آن ها.
  • موقعیت هایی که برایش جنگیدند و پیروز شدند.

گفتن داستان زندگی شان به آنها کمک می کند که احساس خوبی داشته باشند. این به آنها فرصتی برای یادآوری زمان های خوب شان را می دهد. اگر شنونده به آن ها وعده دهد که برمی گردد و بازهم به داستان های آن ها گوش می دهد، آن ها را بیشتر خوشحال می کند.

عکس سالمند شاد

سالمندان را در آغوش بکشید

بسیاری از افراد ممکن است تعجب کنند که بعضی از افراد سالخورده بخاطر ملاقات با فیزیوتراپ، آرایشگر و ماساژ دهنده به دلایل تمایل به لمس شدنشان، انگیزه دارند.

افراد سالمند که از همسران خود بخاطر مرگ یا طلاق جدا شده اند، یا از کودکان و دوستان قدیمی خود به خاطر دوری مکان، مدت های زیادی دور بوده اند، احساس تنهایی می کنند. در نتیجه به آغوش کشیدن، ماساژ پشت، گرفتن دست، و دیگر موارد تماسی برای آن ها کمیاب می شود.

با این حال، محبت تنها دلیل آن نیست که لمس کردن آنها را خوشحال می کند. مالیدن ملایم ماهیچه ها، مانند ماساژ، اکسی توسین را در بدن آزاد می کند. اکسی توسین یک هورمون است که کمک می کند تا تنش ها از بین رود و همچنین اثر آرام بخش هم دارد.

با در آغوش گرفتن، مالیدن دست ها و پاها، نوازش پشت شان و ماساژ شانه های آن ها، سالمندان را خوشحال تر می کنید.

در فعالیت های خود سالمندان را شریک کنید

احساس تعلق افراد با سن رشد نمی کند. افراد مسن تر از پیوند و مشارکت شان در گروه هایی که برای آنها سازماندهی شده است، احساس رضایت می کنند. اما احساس وابستگی آنها در صورتی تقویت می شود که در جامعه ای مشارکت داشته باشند که به خاطر سن دسته بندی نشده باشد.

بهتر است آنها را دعوت کنید و اجازه دهید نپذیرند. نه این که از ابتدا با این پیش فرض باشید که آن ها علاقه ای به شرکت در برخی مراسم ها را ندارند. این دعوت نامه به نوعی به آن ها حس مطلوب به رسمیت شناختن را می دهد.

هنگامی که از حضور آنها قدردانی می شود، احساس راحتی بیشتری نسبت به خودشان دارند و می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند، حتی به عنوان شوخی.

سالمندان را به چالش بکشید

سالمندانی که از لحاظ ذهنی سلامت هستند، معتقدند که برای هدفی زندگی می کنند. این هدف برای آن ها شاید دنبال کردن چیزی باشد که در جوانی آن را نادیده گرفتند. آنها همچنین ممکن است برای انجام کاری که اخیرا در مورد آن فکر کرده اند، انگیزه داشته باشند. افرادی که با آنها صحبت می کنند، ممکن است شور و شوق پنهان آن ها را کشف کنند و می توانند با استفاده از موقعیتی که به آن ها برای فکر کردن و عمل کردن خارج از محدوده سن می دهند، آن ها را شاد کنند.

برخی از چالش هایی که سالمندان از آن استقبال می کنند عبارتند از:

  • از استعدادهای آن ها در سازمان های مذهبی و مدنی به عنوان کمک به جامعه استفاده شود.
  • رکوردهای جدیدی را در راه رفتن، شنا، بولینگ و سایر فعالیت های جسمانی که به حفظ سلامت اجتماعی و جسمی آنها کمک می کند، ثبت کنند.
  • هنرهای جدیدی نظیر نقاشی، طراحی، تزئینات، گلسازی و چوبکاری را شروع کنند و یا بهبود بخشند.
  • مهارت هایی نظیر کامپیوتر، اینترنت، باغبانی یا مکانیک ماشین را یاد بگیرند یا بهبود بخشند.

بیان اعتماد به نفس در توانایی هایشان، به آن ها حس مهم بودن می دهد. آنها متوجه می شوند که هنوز هم می توانند پیشنهاداتی داشته باشند و بدون داشتن خجالت جوانی، ترس و شک و تردید بخاطر بازنشستگی، از فرصت های جدیدی که برایشان پیش می آید لذت ببرند.

برای سالمندان جشن بگیرید

سالمندان، بیشتر در مراسم خاکسپاری شرکت می کنند. کوتاه بودن زندگی در ذهن آن ها اهمیت دارد، همان طوری که جشن گرفتن لحظاتی که سپری کرده اند. آنها از فرصت هایی برای جشن گرفتن تولد، سالگرد، تولد تازه و دیگر شروع ها استقبال می کنند. اما در مورد جشن گرفتن برای خودشان چه؟ در زمان شام، در رستوران یا در منزل، یک فرد می تواند از جانب گروه از حضورت آن ها قدردانی کند و به افتخار آن ها جشن بگیرند.

یک نمایش و گفتگو با سرمایه های آن ها در این سن که ممکن است چیزی بیش از عکس هایی از لحظاتی خاص نباشد، برای آن ها بسیار با ارزش است. بخاطر الگو بودن آن ها ، برای درس هایی که به شما داده اند، برای کمک هایشان و برای سخنان انگیزشی آن ها از آن ها قدردانی کنید. به هردلیلی در هرزمانی و در هرجایی برای آن ها جشن بگیرید و آن ها را شاد نگه دارید.

نبض ما– مترجم: حسین مقدس زاده

منبع:

Healdove

4.4/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهسا می‌نویسد

    بعضیاشون اصلا خوب برخورد نمیکنند. و نمیشه باهاشون ارتباط برقرار کرد واقعا !!

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ک. شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. درمورد آتل بستن انگشت وسط پا از کجا بفهمیم به انگشت مجاور سمت راست باید فیکس شود یا انگشت مجاور سمت چپ.انگشت وسط پای من شکسته و به سمت راست متمایل شده
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به انگشت بزرگتر فیکس بشه

  • تصویر کاربر قوامی جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام.اگر پلاکت نرمال باشد و mpv ۱۳/۵ باشد مشکل چیست؟.با تشکر
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام سوالتون غلطه
  • تصویر کاربر z.gh دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید من پسری 29ساله هستم.چندوقت میشد که احساس خستگی شدید میکردم و ازمایشی که دادم متوجه شدم که کبد چرب دارم نشون دکترکه دادم گفتن کبدچرب شدید دارم وبرام قرص لیورگل نوشتن وبعداز چندوقت استفاده از قرص ونخوردن چربی زیاد ازمایش دوباره دادم اما هیچ تغییری حاصل نشد.خواستم کمکم کنیدو بهم بگید که چطور میتونم زودتر ازین وضعیت نجات پیدا کنم!؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام قد و وزنتون رو ذكر نكرديد،درمان اصلي كبد چرب رژيم غذايي و كاهش وزن هستش و دركنار آن با توجه به آزمايشات كبد بيمار داروهاي مختلفي رو مي شه امتحان كرد.
  • تصویر کاربر مریمگلی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من مدت زیادی حدودا یکسال هست که دچار اضطراب شدید شدم بطوریکه چند ماه اول هرشب به بیمارستان مراجعه میکردم.بعد اکو و نوار قلب پارسال گرفتم دکتر گفتند قلبم کاملا سالمه و گفتند دچار پانیک شدم . بعد مجبور شدم ب فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنم که ایشون گفتند چیزی نیست
    دقیقا بعد از کنکور و یک شوک و ترس این اتفاق برام افتاد
    الان هم اکثرا سمت چپ سینم و سر درلم درد میگیره بنظرتون مشکل قلبی دارم و باید پیگیری کنم
    دیگه خودم عصبی شدم و مجبور شدم از قرص ارامبخشی که تجویز شده بود استفاده کنم چون تپش قلب شدیدی میگیرم
    الان دوروزه قرص ارامبخش نمیخورم و فقط پروپرانول و پوکساید میخورم دکتر عاجزانه خواهش میکنم راهنماییم کنید چون واقعا تو سن نوجوونی من نباید همچین قرص و داروهایی بخورم .
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر زینلی پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    مادرم سه سال پیش جراحی قلب باز کرده....الان مشکل خاصی نداره اما ضربانش پایین است و چند مااهی یکبار باید بستری شود.....راه حل چیست....نبض بالای 40مشکل ایجاد میکند؟؟؟؟؟نرمال نبض برای مادرم که 63ساله و چاق است چند میباسد؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر y.h یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باسلام.
    بیمارمن سابقهcopd واسموکینگ حدود50سال داره به گفته خودش از1ماه قبل دچار تنگی نفس فعالیتی شده که هر روز سیگارش رو بیشتر کرده از2هفته قبل دچار ادم اندام ها .سیانوز و علایم مسمومیتco2شده. بعد از بستری وانجام اکو مشخص شدpap100داره وef60 که با نظر فوق ریه قرص بوسنتان62.5bid شروع شد بعد از2روز ادم برطرف شد علایم مسمومیت co2بهتر شد ولی تنگی نفس فعالیتی باقی موند.اما مجدد بعد از4روز ادم اندام ها شروع شده و به حد اولیه رسیده در این مدت از دیورتیک هایی مثل الداکتون ولازیکس هم استفاده شده فشار خون در محدوده نرمال بوده به جز اون چند روزی که ادم کم شد.لطفا اگر میشه راهنمایی کنید برای کنترل ادم وتنگی نفس فعالیتی چکار کنیم در این مدت سعی کردم رژیم کم نمک داشته باشه.قراره مجدد اکو انجام وpapاندازه گیری بشه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر است با متخصص ریه مشورت شود واز cpap استفاده شود
      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    باسلام ۳۰ساله هستم...بطور طبیعی ضربان قلبم ۵۸تا۶۰است..چند روز است که به شدت احساس تپش قلب میکنم...مشکل افسردگی هم دارم و داروی سیتالوپرام.ایمیپرامین والپرازولام حدودا ۶ماه است مصرف میکنم.
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۱۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمال زیاد علت تپش‌ قلب شما مسایل عصبی است
      البته نوار قلب و معاینه ضروری است

      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
  • تصویر کاربر نسلایه چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۳۰ ساله هستم پارسال با طپش های قلب ناگهانی مواجه شدم دوبار ضربان قلبم به ۲۰۰ رسید که به بیمارستان رفتم و آمپولی بهم تزریق کردن که ضربانم شکست و رسید به ۹۰. به دکتر قلب مراجعه کردم و ایشون نوار قلبم در موقع حمله رو دید و گفت که تاکی کاردی فوق بطنی داری و باید eps بشی. که esp انجام دادم . الان بعد از گذشت حدود ۹ ماه یکبار دیگه ضربان قلبم به ۱۹۰ رسید ولی بعد از اینکه دراز کشیدم و پروپرانول ۱۰ خوردم ضربان شکست و به ۹۸ رسید. نگران شدم که نکنه دوباره باید برم eps بشم. به دکترم مراجعه کردم و گفت تا حمله دوباره بهت دست نده و نوار قلب اون موقع رو نبینم نمیتونم نظر بدم. الانم در حالت های عادی و استراحت ضربان قلبم بین ۷۶ تا ۹۴ هست. خیلی نگرانم نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نگران نباشید بعضی از مواقع ممکن است حملات تپش برگردد که معمولا به شدت قبل نیست و میتوان دوباره eps کرد

      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام
    عرض ادب , بنده ۲۹ سال سن دارم چند سالی هست با دیسک کمر دست پنجه نرم میکنم می خواستم بدونم آیا با جراحی درمان قطعی برام وجود داره یا خیر و اینکه دیسک کمر به بچه دار شدن مربوط هست یا خیر
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)


      دکتر مجید نجفی متخصص آنستزی و درد

      Www.clinicdard.com
  • تصویر کاربر سحرعزتی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.ببخشیدپدرم بازوش دردمیکنه وبادکرده.میگه صب اینطوری نبودولی عصریکم احساس دردکردم یهونگاه کردم دیدم یکمم بادکرده ازچی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا باید از نظر مشکلات قلبی بررسی بشن
      در صورتیکه از لحاظ قلبی مشکلی نداشته باشن باید معاینه و ویزیت بشن

      دکتر مجید نجفی متخصص آنستزی و درد
      Www.clinicdard.com
درحال دریافت اطلاعات