انگور سیاه یا قرمز،کدام مفید تر است؟

خواص درمانی انگور چیست؟ آیا با ارزش غذایی انگور آشنا هستید؟ آیا با خوردن انگور سیاه می توان لاغر شد؟

نبض ما– انگور آنتی اکسیدان‌هایی قوی دارد که به نام پلی فنول‌ها شناخته شده و می‌توانند از بسیاری از انواع سرطان پیشگیری کرده یا روند پیشرفت‌شان را کُند کنند، مانند سرطان‌های مری، ریه، دهان، حلق، لوزالمعده، پروستات و کولون. رزوراتول موجود در انگور که در مفید بودن برای سلامت قلب شهرت دارد، نوعی پلی فنول است که در پوست انگور قرمز وجود دارد.

عکس انگور قرمز

انگور، گیاهی نرم ساقه است که میوه، پوست، برگ و دانه ی آن کاربرد دارویی دارد. از جمله خواص انواع انگور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروق خونی، واریس، هموروئید، تنگی و سفتی عروق (تصلب شرایین)، فشار خون بالا، تورم بعد از آسیب یا جراحی، حمله‌ی قلبی و سکته‌ مغزی استفاده می‌شود.

برخی از افراد از انگور به عنوان ملینی خفیف جهت برطرف کردن یبوست استفاده می‌کنند. شاید نام «روزه‌ی انگور» را به عنوان روشی از سم زدایی شنیده باشید.

دانه‌های انگور برای درمان عوارض دیابت چون مشکلات عصبی و چشمی، کمک به التیام زخم، پیشگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از سرطان و بیماری چشمی مرتبط با پیری به نام تباهی لکه‌ زرد، ضعف بینایی در شب، اختلالات کبد و تب یونجه کاربرد دارند.

انگور خشک، مویز و کشمش بی‌دانه (کشمش سفید) برای سرفه مفید است. از برگ انگور برای درمان اختلال کم توجهی – بیش‌ فعالی (ADHD)، سندرم خستگی مزمن (CFS)، اسهال، خونریزی‌های شدید قاعدگی، خونریزی رحم و تبخال استفاده می‌شود.

ارزش غذایی انگور

یک فنجان انگور حاوی ۶۲ کالری، ۰/۶ گرم پروتئین، ۰/۳ گرم چربی و ۱۵/۸ گرم کربوهیدارت که شامل ۰/۸ گرم فیبر می‌شود است. یعنی می‌تواند ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر را برای افرادی که تحت رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز هستند تامین کند.

ویتامین‌های انگور

انگور، منبع عالی ویتامین‌ها است. ویتامین K برای تقویت استخوان‌ها و لخته شدن خون مفید است و ویتامین C به عملکرد سیستم ایمنی و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند. تیامین و ویتامین B6 و ویتامین‌های گروه B نیز غذایی که می‌خورید را به انرژی تبدیل کرده و سلامت پوست و موهای‌تان را حفظ می‌کنند.

یک فنجان انگور دارای ۱۳/۴ میکروگرم ویتامین K، یا ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین، ۳/۷ میلی گرم ویتامین C و ۰/۰۹ میلی گرم تیامین یا ۶ درصد از نیاز روزانه‌‌ی بدن به این ماده‌ی مغذی، ۰/۱ میلی گرم ویتامین B6 یا ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است.

مواد معدنی موجود در انگور

هر چند انگور قرمز بی دانه، سرشار از مواد معدنی نیست اما یک فنجان آن، حاوی ۱۷۶ میلی گرم پتاسیم یا ۵ درصد از نیاز روزانه‌‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی است.

به گزارش نبض ما، انگور قرمز دارای مقادیر کمتری منیزیم، زینک، آهن، کلسیم و فسفر است. پتاسیم برای حفظ ضربان منظم قلب، عملکرد عضلات و اعصاب و حفظ سطح نرمال فشار خون ضروری است.

خاصیت میوه انگور برای سلامتی

انگور، آب انگور و … همگی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول‌ها هستند، شامل فلاوونیدها و رزوراتول. این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش ریسک فشار خون بالا، کلسترول بالا، لخته شدن خون و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

در مقایسه خواص انواع انگور با یکدیگر نشان می دهد که انگور سیاه و قرمز، نسبت به انگور سبز فواید بیشتری دارد زیرا دارای آنتی اکسیدان‌های بیشتری است.

تصویر انگور سبز

خواص درمانی انگور سیاه

خواص درمانی انگور سیاه عبارتند از: کنترل قند خون، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن، محافظت در برابر عفونت‌ها و التهاب‌ها، برطرف کردن یبوست، کمک به گوارش و درمان ناهنجاری‌های کلیوی و بهبود بینایی. همچنین انگور سیاه برای حفظ سلامت و شادابی پوست و تقویت سلامت و رشد مو موثر است.

خواص فوق العاده انگور سیاه بی دانه

انگور سیاه مخملی شیرین و آبدار را می‌توانید تازه و خام یا خشک شده به صورت مویز و یا به صورت آب انگور استفاده کنید.

انگور سیاه بی‌ دانه، سرشار از مواد مغذی است که از نظر طعم و بافت، شبیه انگور قرمز یا سبز است، اما به دلیل رنگ تیره‌ی پوست آن، حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، روزانه بین یک و یک دوم تا دو فنجان میوه مصرف کنیم. خوردن انگور سیاه، این هدف را تامین می‌کند.

فواید انگور سیاه برای لاغری

انگور سیاه که گاهی به آن انگور کنکورد (Concord grapes) یا انگور slipskin  (انگوری که پوست آن به راحتی از پالپ جدا می‌شود) می‌گویند، به صورت تازه یا عصاره، مربا و ژله فروخته می‌شود. انگور سیاه بسیار مغذی بوده و می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، ضمنا با کاهش کالری مصرفی‌تان به شما در کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

تصویر لاغری

خواص بی نظیر انگور قرمز و موارد احتیاط در مصرف آن

انگور می‌تواند یک میان وعده‌ی بسیار خوب باشد، ضمنا می‌توانید از انگور برای تهیه‌ی آبمیوه، دسرها، سالاد‌ها و بخشی از غذای اصلی استفاده کنید.

میوه‌ انگور قرمز، مواد مغذی زیادی دارد و مواد فیتوشیمیایی آن می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، مانند کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان. البته برای تائید این اثرات مثبت به انجام تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

خواص دارویی انگور سبز

  • یک فنجان انگور معادل ۱۵۰ گرم یا ۳۲ حبه انگور است، ۱۰۴ کالری، ۲ میلی گرم سدیم، ۰ گرم چربی (اشباع، چند غیر اشباع، تک غیر اشباع، ترانس، کلسترول)، ۱۹۱ میلی گرم پتاسیم، ۲۷ گرم کربوهیدارت، ۱ گرم فیبر غذایی، ۱۲ گرم قند و ۱ گرم پروتئین.

انگور سبز یک درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A، یک درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم، ۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C و ۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن. درصد نیاز روزانه‌‌ بدن بر اساس یک رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز اعلام شده است. ممکن است نیاز روزانه‌ی شما به این مواد مغذی طبق نیازتان به کالری، بیشتر یا کمتر باشد.

بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری

بیشتر میوه و سبزی مصرف کردن، کلید کاهش وزن است و انگور هم میوه‌ای است که کالری نسبتا کمتری داشته و ویژگی‌های آن باعث شده که بتواند در یک رژیم کاهش وزن، جایگاه خوبی پیدا کند.

انگور، منبع طبیعی رزوراتول است که برای کاهش وزن نیز مفید است، ضمنا مقادیر کمی فیبر دارد که سیر کننده است. کاهش وزن با انگور می‌تواند غذاهای رژیمی را لذیذتر کرده و به شما کمک کند از مصرف هله هوله های پُر کالری راحت تر صرفنظر کنید.

نبض ما– مترجم: هدی بانکی

4.5/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. احسان می‌نویسد

    این عکساتون انقد قشنگه آدم دلش هوس انگور میکنه D-:

از پزشکان نبض‌ما بپرسید