آنچه که در مورد سرطان سینه باید بدانید

بعد از سرطان پوست، سرطان پستان شایع ترین سرطان شناخته شده در ایالات متحده است. سرطان پستان می تواند هم در زنان و هم مردان رخ دهد ولى در زنان شایع تر است.

نبض ما – سرطان پستان سرطانى است که درون سلول هاى سینه شکل می گیرد. حمایت قابل توجه براى هشیارى درباره سرطان و سرمایه گذارى در تحقیقات به بهبود غربالگرى و پیشرفت در درمانِ سرطان پستان کمک کرده است.

سرطان سینه

شاخص بقا در سرطان سینه افزایش پیدا کرده و شمار مرگ و میر نیز پیوسته در حال کاهش است که عمدتا به دلیل عواملى چون:

  •  شناسایى زودتر
  •  رویکرد درمانىِ شخصىِ جدید
  •  و درک بهتر از بیمارى است

علائم سرطان سینه

نشانه ها و علائم سرطان سینه شامل موارد زیر است:

– یک توده در پستان و یا یک ضخیم شدگى که احساس متفاوتى را نسبت به بافت مجاور ایجاد کند
– تغییرات در اندازه، شکل و ظاهر پستان
– تغییرات در پوست روى پستان مانند کمرنگ شدن
– برگشتگى اخیر در نوک پستان
– پوسته پوسته شدن ناحیه ى رنگدانه دار پوست اطراف نوک پستان (آرئولا) و یا پوست پستان
– قرمزى یا حفره حفره شدن پوست روى پستان مانند پوست روى پرتقال

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر متوجه توده و یا سایر تغییرات در پستان خود شدید، حتى در صورت ماموگرافى طبیعىِ اخیر براى بررسى سریع به پزشک خود مراجعه کنید.

علل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

علل سرطان پستان مشخص نیستند. پزشکان می دانند که این سرطان هنگامى رخ می دهد که بعضى سلول هاى سینه شروع به رشد غیر طبیعى می کنند. این سلول ها نسبت به سلول هاى طبیعى سریعتر تقسیم می شوند و به جمع شدن ادامه می دهند تا یک توده تشکیل دهند.

سلول ها ممکن است از پستان شما به عقده هاى لنفى یا به سایر قسمتهاى بدن پخش شوند (متاستاز). سرطان سینه عمدتا از سلول هاى موجود در مجارى تولید کننده شیر شروع می شود (کارسینوم تهاجمى مجارى).

عکس سرطان سینه

همچنین ممکن است در بافت غده اى به نام لوبول ها (کارسینوم تهاجمى لوبولار) یا در سایر سلول ها و بافت هاى پستان شروع شود.

به گزارش نبض ما، تحقیقات، عوامل هورمونى، شیوه زندگى، و محیط را که ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد، شناسایى کرده است اما مشخص نیست که چرا بعضى افراد بدون هیچ عامل خطرزایى مبتلا به سرطان می شوند در حالیکه سایر افرادِ داراى عوامل خطرزا مبتلا نمی شوند.

احتمال دارد که این سرطان ناشى از تعامل پیچیده ى آرایش ژنتیکى و محیط شما باشد.

سرطان ارثى پستان

پزشکان تخمین زده اند که حدود ۵-١٠٪؜ سرطان هاى پستان مرتبط با جهش هاى ژنى که در نسل هاى یک خانواده وجود دارد هستند. شمارى از ژن هاى جهش یافته ى به ارث رسیده که می توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند شناخته شده اند.
شایع ترین آنها :

  • ژن سرطان پستان١ (BRCA1)
  •  ژن سرطان پستان٢ (BRCA2)

این موارد هر دو به شکل قابل توجهى خطر ابتلا به سرطانهاى پستان و تخمدان را افزایش می دهند. اگر شما سابقه ى قوى ابتلا به سرطان پستان و با سایر سرطان ها را در خانواده خود دارید، پزشک شما ممکن است براى کمک به شناسایى جهش هاى خاص در BRCA یا سایر ژن هایى که در خانواده شما انتقال پیدا کرده اند، آزمایش خون را پیشنهاد کند.

توجه کنید که از پزشک خود ارجاع به یک مشاور ژنتیک که مب تواند سابقه خانوادگى شما را بررسى کند، درخواست کنید.

مشاور ژنتیک هم چنین می تواند مزایا،خطرات و محدودیت هاى آزمایشات ژنتیکى را با شما مطرح کند و شما را به سمت یک آزمایش ژنتیکى مناسب راهنمایى کند.

عوامل خطرزا در سرطان سینه

عوامل خطرزاى ابتلا به سرطان پستان به هر چیزى که احتمال ابتلا و شما به سرطان پستان را بیشتر می کند گفته می شود؛ اما داشتن یک و با حتى چندین عامل خطرزا الزاما به معنى ابتلاى شما نخواهد بود.

به گزارش نبض ما، بسیارى از زنانى که دچار سرطان پستان می شوند، هیچ عامل خطرزاى شناخته شده اى ندارند، به غیر از این موضوع ساده که زن هستند. عواملى که با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه هستند ، عبارت اند از:

۱- جنسیت مونث

زنان نسبت به مردان احتمال بسیار بیشترى براى ابتلا به سرطان پستان دارند.

۲- افزایش سن

خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن تان بیشتر می شود.

۳- سابقه فردى ابتلا به سرطان پستان

اگر یکی از پستان هایتان دچار سرطان شده است، خطر ابتلا شما به سرطان پستانِ سمت دیگر افزایش یافته است.

۴- سابقه خانوادگى ابتلا به سرطان پستان

اگر براى مادر، خواهر و یا دختر شما تشخیص سرطان پستان داده شده است، مخصوصا در سنین جوانى، خطر ابتلاى شما به سرطان پستان افزایش یافته است. هنوز اکثر افرادى که برایشان تشخیص سرطان پستان داده شده است هیچ سابقه خانوادگى از این بیمارى ندارند.

۵- ژن هاى به ارث رسیده اى که خطر ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کنند

ژن هاى مشخصى که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند می توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شایع ترین جهش هاى ژنى مربوط به BRCA1, BRCA2 است. این ژن ها می توانند خطر ابتلاى شما به سرطان پستان و سایر سرطان ها را بسیار افزایش دهند اما سرطان را غیر قابل اجتناب نمی کنند.

۶- قرار گرفتن در معرض تابش اشعه

اگر در کودکى و یا ابتداى بزرگسالى، در قفسه سینه تان اشعه درمانى انجام داده اید،شانس شما براى ابتلا به سرطان پستان افزایش پیدا کرده است.

۷- چاقى

چاق بودن شانس ابتلا شما به سرطان پستان را افزایش می دهد.

۸- شروع قاعدگى در سنین کمتر

شروع قاعدگى در سن کمتر از ١٢،شانس ابتلا شما به سرطان پستان را زیاد می کند.

۹- شروع یائسگى در سنین بالاتر

اگر یائسگى شما در سن بالا شروع شد ،احتمال بیشترى براى به وجود آمدن سرطان پستان دارید.

۱۰- بچه دار شدن براى اولین بار در سنین بالا

زنانى که بعد از ٣٠ سالگى براى اولین بار بچه دار می شوند، ممکن است احتمال بیشترى براى ابتلا به سرطان پستان داشته باشند.

۱۱- باردار نشدن

زنانى که هیچ گاه باردار نشده اند نسبت به زنانى که یک و با تعداد بیشترى باردارى داشته اند، شانس بیشترى براى ابتلا به سرطان پستان دارند.

۱۲- هورمون درمانىِ بعد از یائسگى

زنانى که از داروهاى هورمون درمانى که ترکیب استروژن و پروژسترون است براى درمان علائم یائسگى استفاده می کنند، شانس افزایش یافته اى براى ابتلا به سرطان پستان دارند. خطر ابتلا به سرطان پستان با قطع مصرف داروها کاهش مى یابد.

۱۳- الکل

نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

پیشگیرى از سرطان پستان

کاهش شانس ابتلا به سرطان پستان براى زنان با خطر متوسط. ایجاد تغییرات در زندگى روزمره ممکن است خطر ابتلاى شما به سرطان پستان را کاهش دهد. از پزشک خود درباره ى آزمایشات غربالگرى سرطان پستان بپرسید. با پزشک خود درباره زمان شروع تست هاى غربالگرى سرطان پستان صحبت کنید ، مانند آزمایشات کلینیکى و مامو گرام ها. با پزشک خود درباره ى فواید و خطرات غربالگرى گفتگو کنید.

با یکدیگر می توانید انتخاب کنید که کدام رویکرد غربالگرى براى شما صحیح است. براى هشیارى نسبت به پستان عادى خود توسط معاینات فردى با آن ها بیشتر آشنا شوید.

غربالگری سرطان پستان

زنان ممکن است بخواهند براى مطلع شدن در رابطه با پستان هایشان، در طى خود ازمایى ها آن ها را معاینه کنند. اگر تغییر جدیدى، توده و یا نشانه ى غیر عادى در پستان شما وجود دارد فورا با پزشک خود صحبت کنید.

آگاهى از وضعیت پستان ها نمی تواند از سرطان شان جلوگیرى کند اما ممکن است به شما در متوجه شدن بهتر تغییرات عادى که براى آنها مى افتد و هر نشانه و با علامت غیر عادى،کمک کند.

بیشتر روز هاى هفته ورزش کنید

روزى حداقل ٣٠ دقیقه ورزش در اکثر روزهاى هفته را هدف گذارى کنید. اگر اخیرا فعال نبوده اید از پزشک خود درباره اینکه که خوب است یا خیر بپرسید و به آهستگى شروع کنید.

ورزش و سلامت

هورمون درمانى پس از یائسگى را محدود کنید

هورمون درمانى ترکیبى ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با پزشک خود درباره و فواید و خطرات هورمون درمانى صحبت کنید.

بعضى از زنان علائم و نشانه هاى ازار دهنده اى زاددر طى دوران یائسگى تجربه می کنند؛ براى این زنان ممکن است افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان براى تخفیف بخشیدن به علائم یائسگى قابل قبول باشد. براى کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان از کمترین دوز هورمون درمانى ممکن در کوتاه ترین زمان استفاده کنید

در یک وزن سالم باقى بمانید

اگر وزن شما در سلامت است، تلاش کنید آن را ثابت نگه دارید ،اگر لازم داشتید که وزن کم کنید از پزشک خود در رابطه با روش هاى سالم براى انجام دادن آن سوال کنید. مقدار کالرى که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید و به آهستگى میزان فعالیت خود را زیاد کنید.

کاهش وزن ناگهانی

یک رژیم سالم را انتخاب کنید

زنانى که از رژیم غذایى مدیترانه اى که همراهِ مکمل هاى اضافه ى روغن زیتون و مخلوط آجیل است استفاده می کنند ممکن است خطر کمترى براى ابتلا به سرطان پستان داشته باشند.

رژیم لاغری

رژیم مدیترانه اى بیشتر روى غذاهایى با پایه ى گیاهى تمرکز دارد مانند میوه ، سبزیجات، تمامى دانه ها،بنشن و مغز ها. افرادى که رژیم غذایى مدیترانه اى را دنبال می کنند از چربى هاى سالم مانند روغن زیتون به جاى کره و ماهى به جاى گوشت قرمز استفاده میکنند.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه براى زنان

اگر پزشک شما سابقه و خانوادگى و سایر عوامل را بررسى و مشخص کرد که شما ممکن است شانس افزایش یافته اى براى ابتلا به سرطان پستان داشته باشید، گزینه هایى که براى کاهش خطر دارید شامل موارد زیر است:

دارو هاى پیشگیرى کننده (پیشگیرى شمیایى)

دارو هاى متوقف کننده ى استروژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند انتخاب ها شامل تاموکسیفن و رالوکسیفن (اویستا) است. مهار کننده هاى اروماتاز در زنان با خطر بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان را داده است.

دارویی

این دارو ها خطر همراه داشتن عوارض جانبى را به دنبال خود دارند، بنابراین پزشکان این داروها را به زنانى که خطر خیلى بالایى براى ابتلا به سرطان پستان دارند اختصاص می دهند. در رابطه با مزایا و خطرات با پزشک خود صحبت کنید.

جراحى هاى پیشگیرانه

زنان با خطر بسیار بالا و ابتلا به این سرطان ممکن است که بخواهند پستان سالم شان با جراحى برداشته شود (ماستکتومى پیشگیرى کننده) ممکن است بخواهند براى کاهش خطر ابتلا به سرطان هاى پستان و تخمدان ، تخمدان هاى سالم شان نیز برداشته شود (اوفورکتومى پیشگیرى کننده).

نبض ما– مترجم: دکتر فرناز قزل ایاق

منبع:

mayoclinic

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید