مواد غذایی سرطان زا را بشناسیم

بارها در برنامه های پزشکی و در رسانه ها شنیده اید که می گویند، مواد غذایی سرطان زا مصرف نکنید؟ حال آیا می دانید مواد غذایی سرطان زا کدامند؟ و چه غذاهایی را نباید مصرف کنید.

نبض ما– مواد شیمیایی، تابش های قوی، چاقی، هورمون ها، التهاب مزمن، سیگار کشیدن، ویروس ها و تعدادی از عوامل دیگر باعث بروز سرطان در انسان می شوند.

یکی از عوامل بروز سرطان مواد غذایی است که مصرف می کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از این مواد غذایی سرطان زا می پردازیم.

۱- مواد غذایی سرطان زا : غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

بیش از ۹۰ درصد از ذرت و سویای مورد استفاده ما اکنون به صورت ژنتیکی اصلاح شده است. این عمل نسبتا جدید منشا بسیاری از بحث ها است.

برچسب مواد غذایی

به گزارش نبض ما، کارشناسان معتقدند که قبل اضافه شدن این مواد به لیست مواد اولیه هزاران محصول، آزمایش های کافی روی آن ها انجام نمی شود. به عبارت دیگر، هیچ کس، از جمله تولید کنندگان و این مواد، اثرات طولانی مدت آن ها را بر بدن نمی دانند.

هر زمان که برایتان مقدور بود به دنبال موادی باشید که برچسب اصلاح ژنتیکی نداشته باشد.

۲- مواد غذایی سرطان زا : پاپ کورن های مایکروویوی

پاپ کورن مایکروویوی یکی از مواردی است که در مورد علل سرطان ریه مورد بحث قرار می گیرد. نه تنها هسته و روغن آن ممکن است اصلاح شده ژنتیکی باشد، بلکه بخارهای آزاد شده از طعم دهنده کره مصنوعی حاوی دی اکتییل است که برای انسان ها سمی است.

 

عکس سم موجود در پاپ کورن

پاپ کورن خود را به روش های قدیمی درست کنید. هم خوشمزه تر می شود و هم سالم تر است.

۳- آیا می دانید محصولات کنسرو شده سرطان زا است؟

اکثر کنسروها همراه با ماده ای به نام بیسفنول-A (BPA) است. این ماده پیش از این نشان داده است که سلول های مغزی موشها را از لحاظ ژنتیکی تغییر می دهد.

بسیاری از محصولات پلاستیکی، کاغذهای حرارتی، خطوط آب، و بسیاری از کامپوزیتهای دندان نیز حاوی BPA هستند.

برای حفاظت از DNA خود از سبزیجات و مواد تازه و یا فریز شده و مواد بدون افزدونی استفاده نمایید. این برای سلامتی شما بهتر است.

۴- مواد غذایی سرطان زا : گوشت قرمز گریل شده

در حالی که غذای گریل شده می تواند طعم خوشمزه ای بدهد، دانشمندان کشف کرده اند که تهیه گوشت به این طریق مخصوصا گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ ماده ای سرطان زا به نام هتروسیکلیک آروماتیک آمینه، آزاد می کند.

هنگامی که گوشت قرمز را تا حد خوب آن کباب می کنید، ساختار شیمیایی و مولکولی آن تغییر می کند.

بهتر است از روش هایی مانند پختن، سرخ کردن، یا تهیه آن در قابلمه به جای گریل استفاده کنید.

۵- آیا شکر تصفیه شده سرطان زاست؟

بزرگترین ماده سرطان زا، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) و سایر قندهای تصفیه شده است.

حتی شکر قهوه ای هم شکر سفید تصفیه شده است با برخی از شیره های حذف شده که برای عطر و طعم و رنگ به آن اضافه می شود. قندهای تصفیه شده (و غذاهای ساخته شده با آنها) منبع اصلی انسولین است و رشد سلول های سرطانی را تامین می کند.

از آنجا که اکثریت شکرها در آمریکا با استفاده از چغندر قند اصلاح شده ژنتیکی ساخته شده است، گزینه های سالم تر از آن می تواند عسل ارگانیک، شکر نارگیل یا قند افراد باشد.

۶- غذاهای شور، ترشی ها و غذاهای دودی

این محصولات معمولا حاوی مواد نگهدارنده مانند نیترات هستند که برای طولانی شدن عمر مفید در نظر گرفته شده است. مواد افزودنی مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده در طول زمان می تواند در بدن شما انباشته شود. در نهایت، این سموم باعث ایجاد آسیب در سطح سلولی می شود و منجر به بیماری هایی مانند سرطان می شود.

وقتی غذاهای دودی در دماهای بالا پخته می شوند نیترات ها به نیتریت های بسیار خطرناک تبدیل می شوند. توجه داشته باشید، منظور از غذاهای ترش، ترشی های خانگی که در خانه درست می کنید نیست!

۷- نوشابه ها و نوشیدنی های کربناته

نوشابه طی دو دهه به عنوان یکی از مورد بحث ترین مواد سرطان زا در دنیا مطرح بوده است. شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، رنگ ها و تعدادی از مواد شیمیایی دیگر، برای جنبه های مختلف سلامتی شما مضر است و به نوعی جزء مواد غذایی سرطان زا است.

نوشابه ارزش غذایی صفر دارد و بدن شما را از دریافت مواد مغذی غذاهای دیگر محروم می کند. اضافه شدن برچسب رژیمی هم به این معنی است که شما احتمالا آسپارتام مصرف می کنید. ماده ای که مانند سم موش برای انسان خطرناک است.

۸- مواد غذایی سرطان زا : آرد سفید

وقتی آرد تصفیه می شود، تمام ارزش غذایی آن برداشته می شود. سپس آن را با گاز کلر سفید می کنند تا برای مصرف کننده جذاب تر به نظر برسد. شاخص گلیسمی برای آرد سفید بسیار زیاد است. به این معنی که سطح انسولین شما را بدون که سوخت تغذیه ای فراهم کند، افزایش می دهد.

عکس آرد سفید فراوری شده

کربوهیدرات ها توسط بدن شما به قندها تبدیل می شوند، بنابراین محصولات اضافی که حاوی آرد سفید می باشند می توانند به افزایش مقاومت به انسولین منجر شوند. قندهای ساده (مانند کربوهیدراتهای تصفیه شده) منبع سوخت ترجیحی برای سرطان هستند و به نوعی جزء مواد غذایی سرطان زا هستند.

۹- غذای سرطان زا : ماهی های پرورشی

ماهی های تجاری پرورشی به ماهی های گفته می شود که در تعداد بسیار زیاد در یک محیط شلوغ رشد می کنند.

بیش از ۶۰ درصد از ماهی های قزل آلا مصرف شده در ایالات متحده، ماهی های پرورشی هستند که با آنتی بیوتیک ها، آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی سرطان زا مراقبت می شوند تا از شیوع باکتری ها، ویروس ها و انگل های ناشی از پرورش ماهی ها در یک فضای کوچک جلوگیری به عمل آید. علاوه بر این ماهی های پرورشی قزل آلا مانند ماهی های وحشی امگا ۳ ندارند.

ماهی تیلاپیا

۱۰- روغن های هیدروژنه سرطان زا

روغن های گیاهی از منبع آنها به صورت شیمیایی استخراج می شوند، به صورت شیمیایی مورد عمل قرار می گیرند و مواد شیمیایی بیشتری برای تغییر بو و طعم به آن ها اضافه می شود. این روغن ها با چربی های ناسالم امگا ۶ بسته بندی می شوند که ثابت شده است که ساختار غشایی سلول های ما را تغییر می دهد و به نوعی جزء مواد غذایی سرطان زا هستند.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منابع

Thetruthaboutcancer

4.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ایمان می‌نویسد

    حالا مگه قراره چن سال عمر کنیم. بیخیال . آدم باید از زندگیش لذت ببره

  2. arezo می‌نویسد

    ممنون از مطالب خوبتون
    چون سرطان زا بودن بعضی از این موارد رو نمی دونستم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید