کاهش سریع فشار خون بالا با این مواد غذایی!

بسیاری از ریسک فاکتورهای فشار خون بالا از کنترل شما خارج هستند، مانند سن، پیشینه‌ی خانوادگی، جنسیت و نژاد. اما عواملی هم وجود دارند که می‌توانید کنترل‌شان کنید مانند ورزش و رژیم غذایی.

فشار خون بالا چیست

فشارخون بالا

فشار خون بالا یا پُر فشاری خون، بیماری است که در آن، خون به دیواره‌ی شریان‌ها فشار وارد می‌کند.

فشار خون بالا می‌تواند به مرور زمان به رگهای خونی آسیب زده و منجر به بیماری‌ قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و سایر مشکلات شود.

فشارخون بالا را قاتل خاموش می‌نامند زیرا علامتی نداشته و ممکن است سالها، تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی بماند. رژیم غذایی که می‌تواند فشار خون را کنترل کند، تغذیه‌ای سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر و کم نمک است.

غذاهای مناسب برای فشار خون بالا

در ادامه به معرفی مواد غذایی مناسب برای فشار خون بالا اشاره می‌کنیم.

رژیم غذایی پُر از نمک، در بسیاری از افراد موجب افزایش فشار خون می‌شود. در واقع شما هر چه سدیم یا نمک کمتری مصرف کنید، کنترل بهتری روی فشار خون‌تان خواهید داشت. برای کاهش سدیم در رژیم غذایی‌تان، پیشنهادهایی برای‌تان داریم:

۱. یک دفترچه‌ی یادداشت برای پیگیری میزان نمک در غذاهایی که می‌خورید داشته باشید.

۲. سعی کنید روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم نمک (حدود ۱ قاشق چایخوری) مصرف کنید. از پزشک‌تان بپرسید آیا لازم است مصرف نمک‌تان را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید؟

۳. برچسب‌های غذایی روی بسته‌های مواد غذایی را به دقت بخوانید، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی ۵ درصد یا کمتر از میزان مجاز روزانه نمک باشند.

۴. از خوردن غذاهایی که دارای ۲۰ درصد یا بیشتر از میزان مجاز روزانه نمک هستند اجتناب کنید.

۵. از مصرف غذاهای کنسروی، فرآوری شده، گوشت‌های آماده و فست فودها اجتناب کنید.

۶. از ادویه‌های و چاشنی‌های بدون نمک استفاده کنید.

اسفناج و درمان فشارخون بالا

پتاسیم به کلیه‌های‌تان کمک می‌کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرارتان دفع شود، در نتیجه فشار خون‌تان کاهش خواهد یافت. سبزیجات برگدار که سرشار از پتاسیم هستند شامل اسفناج، کاهو، آروگولا، کلم برگ، برگ شلغم، برگ کلم برگ، برگ چغندر، برگ چغندر سوئیسی می‌شود.

اسفناج درمان فشارخون بالا

سبزیجات کنسرو شده معمولا نمک افزوده دارند. اما سبزیجات منجمد به اندازه‌ی سبزیجات تازه حاوی مواد مغذی هستند. شما همچنین می‌توانید این سبزیجات را با موز و شیر بادام ترکیب کنید تا آبمیوه‌ای سالم و شیرین و سبز داشته باشید.

سالمون، ماهی‌های سرشار از امگا ۳

ماهی‌ منبع عالی پروتئین کم چرب است. ماهی‌های چرب مانند ماکرل و سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که می‌تواند فشار خون را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و تری گلیسرید را هم پایین بیاورد.

علاوه بر این منابع، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. به گزارش نبض ما، غذاهای بسیار معدودی دارای ویتامین D هستند و این ویتامین هورمون مانند، دارای ویژگی‌هایی است که می‌‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

خواص ماهی تازه

یکی از مزایای ماهی این است که به راحتی طعم‌دار شده و آماده‌ی خوردن می‌شود. می‌توانید فیله‌ی سالمون را در فویل قرار داده و به آن ادویه‌ و لیموترش و روغن زیتون بزنید و آن را در فری که از قبل گرم شده در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزید.

لبو و کاهش فشارخون

لبو سرشار از نیتریک اکسید است که می‌تواند به باز کردن رگها و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین محققان دریافتند نیترات موجود در آب لبو، فشار خون افراد تحت آزمایش را در عرض ۲۴ ساعت کاهش داده بود.

می‌توانید خودتان آب لبو تهیه کنید یا اینکه فقط آن را بپزید و بخورید. لبوی برشته یا سرخ شده همراه سبزیجات لذیذ و خوشمزه است. همچنین می‌توانید لبو را به صورت چیپس تهیه کنید. وقتی با لبو سر و کار دارید مراقب باشید چون آب آن می‌تواند دست‌ها و لباس‌تان را لک کند.

زنجبیل و فشارخون بالا

رابطه زنجبیل و فشارخون بالا

بین مصرف زنجبیل و فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان میدهند که مصرف زنجبیل با گشاد کردن عروق خونی و تسهیل جریان خون، موجب کاهش فشار خون شده و به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی کمک میکند. اگرچه مطالعات انسانی تاکنون نتایج و شواهد قابل اعتمادی به دست نداده اند،اما با این حال زنجبیل از گیاهان مورد علاقه طرفداران پزشکی معتدل و جایگزین است.

زنجبیل یک ماده غذایی همه کاره است که در ساخت نوشیدنی های مختلف اعم از چای، دمنوش، اسموتی و موارد مشابه ، شیرینی ها، سوپ، انواع سالاد و غذاهای پخته مورد استفاده قرار میگیرد.

تاثیر سیر بر فشار خون بالا

سیر یکی از گیاهان پرطرفدار در طبخ غذا به شمار میرود.

اما این گیاه میتواند بیشتر از یک چاشنی فوق العاده که طعم خوشِ غذا و بوی نه چندان دوست داشتنی بعد از مصرف آن را به شما هدیه میدهد باشد.

غلظت ماده ای با نام نیتریک اکساید به دنبال مصرفِ  سیر در بدن افزایش پیدا میکند. این اکسید که توسط سلول های عروق خونی هم تولید میشود، از گشاد کننده های رگ های خونیست. به همین دلیل، بعد از مصرف سیر، به علت کاهش انقباض دیواره عروق، حرکت خون در رگ ها تسهیل شده و فشار خون کاهش میابد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان میدهد مصرف روزانه ی سیر کلسترول کل و همچنین LDH را در خون تا ١۵ درصد کاهش میدهد که این یعنی مصرف سیر شانس تشکیل پلاک اترواسکلروز را کاهش داده و در سلامت سیستم قلبی عروقی موثر است.

به راحتی می‌توانید سیر تازه را به بسیاری از دستورغذایی مورد علاقه‌تان اضافه کنید. اگر طعم تند سیر خیلی باب میل شما نیست، ابتدا آن را با کمی روغن یا کره تفت داده و سپس حین آشپزی از آن استفاده کنید. اگر کلاً با عطر و طعم سیر مشکل دارید می‌توانید پودر سیر و یا مکمل آن را مصرف کنید.

کنترل فشار خون بالا با آب انار

انار خواص بسیار زیادی دارد و می‌توانید هم خود میوه لذت ببرید و هم از آب آن. مطالعات نشان داده است که که نوشیدن یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته و یک بار در روز در عرض مدت کوتاهی فشار خون را کاهش می‌دهد.

کنترل فشار خون با آب انار

آب انار، نوشیدنی بسیار خوش مزه برای صبحانه سالم می‌تواند باشد. اگر می‌خواهید از آب میوه‌های آماده استفاده کنید، حتما نوع بدون قند اضافی آن را تهیه کنید، چون قند می‌تواند فواید آب انار را بی‌اثر کند.

ریحان برای کنترل فشارخون بالا

ریحان و کنترل فشارخون بالا

ریحان گیاهی معطر از خانواده ی نعناعیان است.

معمولا از ریحان، برای چاشنی و معطر کردن غذاها استفاده میشود. این درحالیست که ویتامین های متنوع و مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه،  آن را به یکی از مهم ترین گیاهان درمانی تبدیل کرده است.

از خواص ریحان، میتوان به سلامت قلبی و عروقی اشاره کرد. از این جهت که مصرف ریحان، علاوه بر اثرات ضدالتهابی خود بر ماهیچه های قلب، باعث کاهش هرچند مختصر فشار خون  میشود.

علاوه بر این، ترکیبات شیمیایی موجود در ریحان موجب غیرفعال شدن مواد منقبض کننده ی عروق میشوند که این ممکن است به افت فشار خون منجر شود.

بررسی تاثیرات دقیق مصرف ریحان بر فشار خون نیازمند مطالعات بیشتریست؛ اما به هر حال، اضافه کردن ریحان تازه به رژیم غذایی مطمئناً سلامت شما را تهدید نخواهد کرد. مضافاً اینکه شما میتوانید با نگه داری یک گلدان کوچک از این گیاه در آشپزخانه خود، از برگ های تازه آن در سوپ، ماکارونی، سالاد و… استفاده کنید. پس در دسترس داشتنن آن کار سختی نیست

اضافه کردن ریحان تازه به برنامه غذاییتان، ساده و راحت است. می‌توانید در گلدان اتقاتان این گیاه را پرورش داده و رشد دهید تا همیشه بتوانید از برگ‌های تازه ریحون در غذهای مختلف مانند پاستا، انواع سوپ‌ها، سالادها و پیتزا استفاده کنید.

دارچین

دارچین یکی دیگر از ادویه های قدرتمند، پرخاصیت و در عین حال معطر و خوش طعم است. استفاده از پوست، پودر، عصاره و دمنوش دارچین روش هایی مناسب برای بهره مندی از این گیاه است. اگرچه ممکن است استفاده روزانه از دارچین در رژیم غذایی تا حدودی مشکل به نظر برسد، اما مصرف دارچین میتواند تاثیر به سزایی در کاهش فشار خون شما داشته باشد.

جالب است بدانید، مطالعات انجام شده نشان میدهد که عصاره ی دارچین باعث کاهش مقادیر بالای فشار خون هم در موارد ایجاد شده به صورت ناگهانی (استرس و اضطراب، مصرف مواد مخدر مثل نیکوتین،کوکائین و ماریجوانا ، داروها، فعالیت های روزانه و … )و هم موارد ایجاد شده به صورت مزمن خواهد بود.

هل

هل، یکی از چاشنی های معروف و پرطرفدار میانِ مردم جنوبِ شرقِ آسیاست. این ادویه که به سبب عطر فوق العاده در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد به طور عمده در کشور هند تولید میشود.

به گزارش یکی از منابع مورد اعتماد، مطالعه ای که با جامعه ی آماری ٢٠ نفر، به منظور بررسی خواص دارویی هل انجام شد، نشان داد که مصرفِ ١.۵ گرم از این پودر، دوبار در روز و به مدت ١٢ هفته ، موجب کاهش حائز اهمیت فشار خون میشود.

شما میتوانید از تخم هل یا پودر هل در سوپ، سالاد، دمنوش ها و حتی در طبخ غذاهای مختلف استفاده کنید

تخم کتان

تخم کتان یکی از دانه هایی است که مصرف آن فواید بسیار زیادی دارد. تخم کتان سرشار از چربی های مفید همانند امگا ٣ میباشد. مطالعات اخیر پیرامون خواص تخم کتان حاکی از آن است که مصرف روزانه ٣٠ تا ۵٠ گرم از این گیاه به طور مداوم و به مدت حداقل ١٢ هفته، موجب تظاهر تاثیرات مثبت در بدن میشود.

فیبر های موجود در تخم کتان سبب کاهش کلسترول خون و در نتیجه کاهش احتمال تشکیلِ پلاک های آترواسکلروز در دیواره عروق شود . در واقع تخم کتان با جلوگیری از تصلب شرائین، بهبود مقاومت گلوکز و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، موجب جلوگیری از بروز فشار خون و اختلالات و بیماری های ناشی از  آن در سیستم قلبی عروقی(همانند سکته قلبی)یشود.

با وجود اینکه استفاده از ترکیبات حاوی تخم کتان راه آسان دست رسی به این گیاه است، توصیه میشود که بذر کتان را مستقیماً خریداری کرده و در رژیم غذایی خود استفاده کنید. تخم کتان به صورت خام یا پخته در انواع غذاها از سوپ و سالاد تا اسموتی و کیک و دسر قابل استفاده است. مضافاً اینکه نگهداری آن در فریزر از خواص آن کم نمیکند پس میتوان در هر موقع از سال دسترسی به این گیاه پر فایده را حفظ کرد.

زالزالک

زالزالک یی از داروهای گیاهی برای کاهش فشار خونِ بالاست که هزاران سال است در طب سنتی چین مورد استفاده قرار میگیرد.

عصاره گیاه زالزالک با کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از تشکیل پلاک های اترواسکلروز و البته کاهش فشار خون در سلامت سیستم قلبی و عروقی تاثیر بسزایی دارد.

شما میتوانید زالزالک را به صورت قرص، عصاره مایع یا دمنوش میل کنید.

تخم کرفس

تخم کرفس گیاهیست که برای معطر کردن و خوش طعم ساختن انواع غذاها مثل سوپ ها و خورشت ها مورد استفاده قرار میگیرد.

این گیاه از دیرباز برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده چینی ها قرار میگرفت. امروزه مطالعات نشان داده که کرفس با عملکرد دیورتیک و ادرار آور خود باعث  کاهش فشار خون ناشی از احتباس آب و نمک (مثلا در هایپرآلدوسترونیسم) میشود.

محققان معتقدند دیگر ترکیبات موجود در تخم کرفس با مکانیسم هایی مختلف باعث کاهش فشار خون میشوند که البته اثبات این ادعا نیازمند مطالعات انسانی در این زمینه است.

اسطخودوس

اسطخودوس برای فشار خون بالا

فوایدِ لوندر یا همان اسطخودوس به رایحه ی دلپذیر و ظاهر زیبای آن ختم نمیشود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که عصاره این گیاه باعث کاهش ضربان قلب و همچنین فشار خون میشود.اگرچه برای خیلی ها استفاده از اسطوخودوس در آشپزی دور از تصور است اما جالب است که بدانید میتوانید از گل های این گیاه و حتی برگ های آن (به روشی که از رزماری استفاده میکنید)در طبخ غذاهای مختلف استفاده کرده و از خواص بی اندازه این گیاه بهره مند شوید.

پنجه گربه

پنجه گربه یک داروی گیاهیست که در طب سنتی چین برای درمان فشار خون بالا و همچنین مشکلات سلامت عصبی مورد استفاده قرار میگیرد. منابع معتبر اذعان داشته اند که این گیاه با تاثیر بر عملکرد کانال های کلسیمی در سلول ها، باعث کاهش فشار خون میشوند.

پنجه گربه به صورت مکمل از فروشگاه های مختلف  موتد غذایی قابل تهیه است.

مترجم : شیما بهزاد

دانشجوی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی

4.4/5 - (19 امتیاز)
منبع webmd healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محسن خانی می‌نویسد

    اگر اسفناج را در ماست بریزیم از خواصت های آن کاسته می شود؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید