آیا جنسیت جنین بر سیستم ایمنی مادر اثر دارد؟

آیا جنسیت جنین می‌تواند سیستم ایمنی مادر را تحت تاثیر قرار دهد؟ مطالعه‌ای جدید نشان داده که بین جنسیت جنین و واکنش سیستم ایمنی مادر به بیماری‌ها، ارتباط وجود دارد.

نبض ما– تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو، بررسی کردند که آیا بین جنسیت جنین و سیستم ایمنی مادر ارتباطی وجود دارد یا نه. این تحقیق هم بر اساس شواهد روایی بوده و هم بر اساس مطالعات علمی که جنسیت جنین می‌تواند بر واکنش‌های فیزیولوژیکی گوناگون در مادر اثر بگذارد. معلوم شد، کنترل گلیسمیک، فشار خون و میزان کورتیوزل همگی بسته به جنسیت جنین ، می‌توانند متفاوت باشند.

جنسیت جنین

در این تحقیق، ۸۰ زن باردار در اوایل، اواسط و اواخر مراحل بارداری‌ شان مورد آزمایش قرار گرفتند. ۴۶ مادر، جنین پسر و ۳۴ مادر، جنین دختر در رحم داشتند. محققان سلول‌های ایمنی آنها را در معرض باکتری قرار دادند تا  ببینند واکنش سیستم ایمنی‌شان بسته به جنسیت جنینی که در شکم دارند، چه تفاوت‌هایی دارد.

جنین دختر، التهاب را در بدن افزایش می‌دهد

محققان، سطح سایتوکین‌ها را در زنان باردار به طور خاص، آزمایش کردند. سایتوکین‌ها، مولکول‌های سیگنال دهنده‌ای هستند که سیستم ایمنی و التهاب را تنظیم می‌کنند. به این مولکول‌ها گاهی مولکول‌های اورژانسی نیز گفته می‌شود زیرا برای مبارزه با بیماری، توسط بدن ترشح شده و به سلول‌های کمک می‌کنند زمانی که التهابی در بدن است، با همدیگر ارتباط برقرار کنند.

سایتوکین‌ها بخشی از واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن هستند، اما اگر پیوسته ترشح شوند، می‌توانند باعث بیماری شوند؛ درست مانند این موضوع که التهاب تا حدی، جزئی از واکنش ایمنی بدن است که زیاد ِ آن می‌تواند موجب درد و ناراحتی و خستگی شود.

سیستم ایمنی بدن

در این آزمایشات، سطح سایتوکین‌ها هم در خون و هم در نمونه‌های آزمایشگاهی ِ قرار گرفته در معرض باکتری‌ها، تجزیه و تحلیل شد.

علائم شدیدتر بیماریهای مادر با این جنین!

به گزارش نبض ما، یافته‌ها نشان داد که زنان باردار با جنین دختر، ممکن است علائم شدیدتری از یک سری بیماری‌ها را تجربه کنند.

 هر چند در سطح سایتوکین‌های موجود در خون، بر اساس جنسیت جنین، تفاوتی مشاهده نشد، اما یافته‌ها حاکی از آن هستند که سلول‌های ایمنی زنانی که جنین دختر در رحم دارند، در مواجهه با باکتری‌ها، سایتوکین‌های پیش التهابی بیشتری تولید می‌کنند.

به عبارت دیگر مادرانی که جنین دختر دارند، وقتی سیستم ایمنی‌شان دچار چالش می‌شود، در مقایسه با زنانی که جنین پسر دارند، واکنش‌های التهابی شدیدتری بروز می‌دهند.

این افزایش التهاب که در مطالعه دیده شد می‌تواند توجیه کننده‌ی این موضوع باشد که چرا زنان باردار با جنین دختر، علائم شدیدتری نسبت به بیماری‌هایی که از قبل داشته‌اند نشان می‌دهند. نمونه‌هایی که این محققان ارائه کرده اند شامل آسم و آلرژی می‌شود که علائم هر دو با داشتن جنین دختر در رحم، تشدید می‌شوند.

دیابت بارداری

به گزارش نبض ما، سرپرست این مطالعه، Armanda Mitchell، یافته‌های مهم آزمایشات‌شان را اینگونه توضیح می‌دهد:

«این تحقیق به زنان و متخصصان زنان و زایمان و ماماها کمک می‌کند، تا بفهمند جنسیت جنین، یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند روی واکنش بدن مادر نسبت به چالش‌های ایمنی روزانه‌اش تاثیر بگذارد.

به عبارت دیگر این نتایج ما را به سمت تحقیقات بیشتر و گسترده‌تری در این مورد سوق دهد که تفاوت‌های موجود در عملکرد سیستم ایمنی چطور می‌تواند واکنش مادر باردار نسبت به ویروس‌ها و عفونت‌های متفاوت و یا بیماری‌های مزمن (مانند آسم) را تحت تاثیر قرار دهد، مثلا اینکه آیا این واکنش‌ها تاثیری روی سلامت جنین دارند یا خیر.»

جنسیت جنین و چگونه باعث واکنش بدن مادر می شود؟

برای درک اینکه بارداری چگونه التهاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.به گزارش نبض ما، به گفته‌ی محققان، هورمون‌های جنسی و یا سایر هورمون‌های یافته شده در جفت، می‌توانند بر میزان التهاب اثر بگذارند.

توجه داشتن به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، مهم است که البته لزوما به معنی تقویت آن نیست، چون داشتن واکنش ایمنی بسیار قوی یا بسیار ضعیف، مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان داده که ورزش کردن، یکی از چیزهایی است که ضامن عملکرد سالم سیستم ایمنی است و همچنین مصرف برخی از خوراکی‌ها مانند سبزیجات برگدار و فعالیت‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن نیز همین نقش را دارند. البته، همیشه باید قبل از ایجاد هر گونه تغییری در روتین ورزشی یا عادت‌های غذایی، با پزشک یا مراقب بهداشت خود مشورت کنید.

ضمنا این محققان تاکید کردند که در مورد ارتباط جنسیت جنین با سایر بیماری‌های مادر مانند پریکلامپسیا و همچنین عوارض منفی بارداری مانند تولد زودرس، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

نبض ما– مترجم:هدی بانکی

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com

5/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. شهرام می‌نویسد

    پسر سیستم ایمنی مادر را پایین تر می آورد یا دختر؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      پسر

  2. ابوالفضل می‌نویسد

    سلام من بچه اولم دختر بود
    الان دوباره باردار هستم ولی بادندون درد دارم حالت تهوه دارم خیلی هم کسل هستم ایا به جنیسیت تاثیر داره

  3. ابوالفضل می‌نویسد

    پسر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید