علت رشد موهای زائد زیر چانه و درمان

هرنوع تغییرات هورمونی در بدن میتواند تاثیرات منفی بر جای بگذارد موهای زائد زیر چانه هم از تاثیرات منفی کم کاری یا تنبلی تخمدان هاست.

امروزه اغلب خانمها با موهای زائد زیر چانه مشکل دارند. آیا می دانید دلیل رشد این موها چیست؟ برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید.

حتماً بخوانید: راهکار از بین بردن موهای زائد دور سینه 

علت رشد موهای زائد در صورت خانمها

موهای زائد زیر چانه در اثر تغییرات هورمونی بوجود میاید یعنی هورمون های فوق کلیوی یا همان هورمون های مردانه در بانوان بیشتر از حد معمول و مناسب خود ترشح می کند که این ترشحات زیاد باعث تنبلی تخمدان ها و ایجاد اختلال و بر هم زدن نظم قاعدگی نیز می شود.

درد قاعدگی

اگر به این مشکل رسیدگی نشود در مدت زمانی نه چندان طولانی در ناحیه چانه ابتدا جوش های هورمونی پدیدار می شوند که شاخصه اصلی آن تورم و درد شدید است و هیچ شباهتی به جوش های چرکی ندارند و اصولا جوش های هورمونی نامیده می شوند و سپس پس از چند مدت موهای زائد زیر چانه بوجود می آید. البته باید توجه داشته باشید که هر نوع تغییرات هورمونی یا همان تغییرات غدد بدن میتواند چنین پیامدی را داشته باشد

موهای زائد زیر چانه بیشتر در خانمهای کم سن و سال دیده م یشود که مستقیما به نوع تغذیه مربوط است زیرا استفاده بیش از حد تنقلات مانند چیپس و پفک،یا مصرف غذاهای حاضری (فست فود) برای مدت زمان طولانی و مکرر باعث برهم ریختن غدد بدن می شود.

درمان گیاهی موهای زائد زیر چانه

بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان موجب رویش موی زائد و غیرطبیعی بر روی شکم، سینه، صورت و گردن می شود. مطالعات محققان در ترکیه نشان داد که نوشیدن چای نعناع به کاهش رشد غیرطبیعی مو در زنان کمک می‌کند. رویش موهای زائد در زنان (هیرسوتیسم) معمولا به دلیل اختلالات هورمونی و سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود.

برای انجام این مطالعه 42 زن بین سنین 18 تا 40 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استفاده از چای نعناع به میزان دو بار در روز و به مدت یک ماه، سطح هورمون مردانه تستوسترون را 29 درصد کاهش داده است. به عبارت دیگر نعناع موجب کاهش سطح تستوسترون آزاد و کل در خون زنان می شود. به عقیده پژوهشگران، نعناع دارای پتانسیل استفاده به عنوان یک درمان مفید و طبیعی برای هیرسوتیسم (رویش موی زائد) در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

برای از بین بردن موهای زائد زیر چانه چه باید کرد؟

به کسانی که درحال حاضر این مشکل را دارند توصیه می شود قبل از هرگونه تلاشی برای از بین بردن موهای زائد زیر چانه علت اصلی بوجود آمدن این موهای زائد را جویا شوند که اینکار را تنها با مراجعه به پزشک و انجام دادن آزمایشات مربوطه می توانند انجام دهند.

در نظر داشته باشید مصرف معقول گوشت و مرغ و قرار دادن ماهی و سبزیجات در برنامه غذایی می تواند به شما عزیزان در از بین بردن موهای زائد زیر چانه کمک چشمگیری داشته باشد. به طور کلی روش های موقت برای از بین بردن موهای زائد را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

1- تراشیدن موها

با تراشیدن موها مرحله رویش موها تغییر نمی کند. موهای جدید ساختمان قبلی خود را حفظ می کنند ولی موهای کوتاه تر نسبت به موهای بلندتر انعطاف پذیری کمتری دارند.

این نوع از بین بردن موها به دو صورت مرطوب یعنی به کمک تیغ و خشک که با کمک الکتریکی استفاده می شود. در روش تراشیدن مرطوب مشکلاتی مثل تحریک پوست، ایجاد زمینه ای برای بیماریهای پوستی، زگیل، درد زخم و فولیکولیت دیده می شود.

در صورت مصرف فرآورده هایی که قبل و بعد از تراشیدن موضع مورد استفاده قرار می گیرد، به علت حساسیت به نوری که ایجاد می شود ممکن است پیگمانتاسیون پوستی مشاهده شود. در صورتی که عمل تراشیدن خلاف جهت خواب مو باشد، مو به داخل پوست رشد خواهد کرد

2- اپیلاسیون (Epilation)

اشکال متفاوتی دارد از جمله:

الف- کندن موها: کندن موها اثری بر روی رشد قطر و یا طول مو ندارد. کندن موها روشی است که به مرور زمان می تواند فولیکول مو را ضعیف کند و شاید بتدریج بتواند باعث کاهش مو و از بین رفتن آنها شود.

ب- موم انداختن: یکی از روشهای قدیمی است. موم باعث می شود موها از ریشه کنده شوند. بوسیله موم می توان منطقه وسیعی از پوست را با یک حرکت سریع از موها پاکسازی کرد. این روش دردناک است. مزیت این روش آن است که اثری نسبتا طولانی دارد و 3 هفته طول می کشد تا موها مجددا رشد کنند ولی از عوارض آن سودوفولیکولیت و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب است.

ج- Epilady: از نظر مکانیسم شبیه موم انداختن است.

3- اپیلاسیون (Depilation)

که با کمک اپیلاتورهای شیمیایی به شکل کرم پودر لوسیون و یا غیره استفاده می شود. این مواد با توجه به نوع ماده بکار رفته و میزان خشونت موهای روی پوست به مدت 15-3 دقیقه قرارداده می شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

شفاف، آسان طب، راسخون

3.3/5 - (23 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. فائره می‌نویسد

    ببخشید بعداز درمان رویش این موها کاملا متوقف میشه یا کمتر میشه؟من مشکل پلی کیستیک دارم و زیر چانه و… خیلی مو داره از این وضعیت ناراضیم و دارم درمان میکنم

  2. زیبا می‌نویسد

    با عرض سلام رشد موهای بدنم بسیار زیاد است الان لیزر درمانی رو شروع کردم باید قرص بخورم تا هورمون ها متعادل شود یا به دکتر غدد مراجعه کنم

  3. سحر می‌نویسد

    سلام خسته نباشیدخسته شدم چیکار کنم امپریالیسم بره لیزررفتم تاثیرگذارنداشته

  4. پردیس می‌نویسد

    من لیزر رفتم اما برای کل بدنم بجز صورتم اما زیر چونم مو در امده علت چیه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید