۶ اولویت وزارت بهداشت در ۴ سال آینده

سخنگوی وزارت بهداشت از تغییر تیم مدیریتی وزارتخانه تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: برخی معاونان خودشان تمایل به ادامه همکاری ندارند و برخی در پست های دیگر حضور خواهند داشت.

دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، گفت: این برنامه از لحاظ انطباق با اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم و سیاست های نظام، بالاترین میزان هم سویی را دارد. تک تک این مواد بررسی شده و تمام احکام منطبق بر سیاست های بهداشت و درمان است.

وی افزود: این برنامه طبق اصول برنامه نویسی، تعریف نظام سلامت، کارکردهای نظام سلامت و بر مبنای اصول محوری سازمان جهانی بهداشت است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: چشم انداز اصلی برنامه تا سال ١۴٠۴ است و با همکاری و همیاری مردم می توانیم طبق بند ٢ سیاست های کلی نظام سلامت جایگاه واقعی خود را در منطقه آسیای جنوب غربی پیدا کنیم.

حریرچی تصریح کرد: برنامه ما این است که از سوانح و بیماری ها و آلودگی های زیست محیطی پیشگیری کنیم. ماموریت ما اولویت بخشیدن بهداشت بر درمان خواهد بود. همچنین مشارکت افراد و جامعه در سلامت جامعه را باید داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ۶ اولویت اعلام شده که اولویت اول تداوم و ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت است. موضوع دوم استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده خواهد بود.

حریرچی افزود: برنامه تحول در آموزش و پژوهش پزشکی اولویت سوم ما خواهد بود. چهارمین اولویت ما تامین منابع مالی پایدار خواهد بود و تلاش می کنیم از نفت و منابع ناپایدار خود را جدا کنیم و حتما کنترل هزینه ها اعمال خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پنجمین برنامه اصلاح ساختار نظام سلامت برای تقویت تولیت سلامت و چابک سازی دولت و تفکیک نقش ها خواهد بود.

وی افزود: مورد ششم این است که هم مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت همانند اعتیاد و طلاق و غیره را رصد و هم مدیریت کنیم.

حریرچی درباره محصولات تراریخته گفت: در این خصوص تصمیم فقط با وزارت بهداشت نیست و نیاز به تصمیم گیری بین بخشی دارد.

وی افزود: اگر بشود با کود طبیعی و غیره بتوان نیاز همه مردم جهان را تامین کرد خیلی خوب است، اما جهان به این نتیجه رسیده که غذا را فقط از روش کاملا ارگانیک نمی توان تامین کرد. اکثر گوشتی که در کشور مصرف می شود هم گاو و گوسفند بومی نیست.

شایعه های فضای مجازی در مورد انتصابات وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اولویت های وزارت بهداشت در کابینه دوازدهم گفت: با اتمام دوره چهار ساله مدیریتی و آمادگی برای چهار سال دوم، حتما تغییراتی در نظام سلامت و وزارت بهداشت انجام خواهد شد  که هدف از این تغییر و تحولات ارتقا خواهد بود.  به هر حال اداره  و تامین سلامت حجم عظیم  ۸۰ میلیون ایرانی که سالانه ۸۲۵ میلیون بار مراجعه پزشکی دارند، بسیار سخت است.

حریرچی ادامه داد: بعضی افراد محدودیت  های دارند یا بعضی دوستان مایل نیستند ادامه دهند و بعضی دیگر از همکاران نیز با نظر وزیر بهداشت در حوزه های بالاتر یا هم سطح استقرار پیدا می کنند. امات برخی شایعات که در فضای مجازی در این باره مظرح شده، صحت ندارد.

​اجرای نظام ارجاع در ۱۰ استان کشور

وی با بیان این که یکی از شش برنامه اصلی اعلامی وزیر بهداشت در مجلس اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است، ادامه داد: آماده سازی زیر ساخت های اجرای نظام ارجاع در ۱۰ ستان شروع شده است و  سپس در سایر استان ها توسعه پیدا می کند. 

محصولات تراریخته در ایران

حریرچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد ورود محصولات تراریخته به کشور افزود: این تصمیم، یک تصمیم گیری بین بخشی و کل نظام است، اما آن چه که معلوم است این که اگر بتوان بدون استفاده از کود شیماییی و بذر خاص، تمام نیاز هفت میلیارد و خرده ای جمعیت جهان را تامین کرد  که بسیار خوب است، اما دنیا به این نتیجه رسیده است که نیاز این تعداد جمعیت را نمی توان با استفاده از از روش های ارگانیک تامین کرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: آنچه که مشخص این است که نباید  بار ایدئولوژیکی به محصولات تراریخته و ارگانیک دهیم. تمام بررسی ها روی محصولات تراریخته انجام می شود و محصولاتی که تا به امروز کنترل شده اند، همگی سالم بوده اند.

متخلفان طب سنتی زیر ذره بین وزارت بهداشت

وی با ابراز تاسف از این که برخی ازعنوان طب سنتی سوء استفاده می کنند، بیان کرد: گاهی افرادی با عناوین دینی و مذهبی برای بعضی از بیماری های خطرناک درمان های غیر مناسب و غیر علمی تجویز می کنند که هم آن درمان خطرناک  است و هم بیمار را از درمان های مناسب محروم می کند. طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، هر کسی ادعای خدمات بهداشتی دارد، باید از وزارت بهداشت تاییدیه بگیرد.

حریرچی تصریح کرد:  گسترش و حمایت از تحقیقات سنتی را در دستور کار خود داریم، اما به موارد تخلف بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

 حریرچی افزود: برنامه هایی در خصوص اجرای هرچه بهتر طرح تحول سلامت ارائه شده است و طبق گزارش اعلامی از سوی معاونت نظارت مجلس،تمامی موارد  مطرح شده بیش از ۹۴ درصد با احکام موجود در برنامه های توسعه کشور و بخصوص برنامه ششم توسعه انطباق کامل دارد.

وی ادامه داد: چشم انداز اصلی برنامه تا سال ۱۴۰۴ است و معتقدیم با همکاری دولت، مجلس، و همیاری مردم تا سال ۱۴۰۴ موفق خواهد شد و جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی را به خود اختصاص خواهد دارد.

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان این که رویکرد سلامت همه جانبه، رعایت اولویت پیشگیری بر درمان است، عنوان کرد: طبق این برنامه، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختار مند در تامین سلامت وظیفه تمام افراد است. یعنی نمی توانیم رفتار پرخطر داشته باشیم، سیگار بکشیم و درگیر مشکلات و بیماری ها شویم و انتظار داشته باشیم نهاد و یا فرد دیگری بیماری ها را مرتفع کند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بنابراین پیشگیری، کنترل آسیب های اعتیاد، سوانح، بیماری ها، تامین امنیت غذایی برای کل کشور،  بررسی مولفه های موثر بر سلامت مثل اعتیاد، بیکاری، فقر، مسکن،  رصد و مدیریت آلودگی های صنعتی و طبیعی با همکاری های بین بخشی، اصلاح ساختار نظام سلامت برای تقویت تولیت سلامت، چابک سازی دولت، پایدار سازی منابع مالی و صرفه جویی در حوزه سلامت، تفکیک نقش ها، افزایش کیفیت و کمیت خدمات بهداشتی درمانی، تحول در آموزش و پژوهش، اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده از جمله برنامه هایی است که به آن توجه خواهد شد.

حریرچی با اشاره به تامین منابع پایدار نظام سلامت بیان کرد: از دیگر اولویت های مهم، تامین منابع پایدار است که آن را از نفت جدا کرده و  استقرار آن بر منابع دیگری مثل کالاهای آسیب رسان منطبق بر ارزش افزوده است.  در کنار آن بحث کنترل هزینه ها از دیگر موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد.

کاهش هزینه های دندانپزشکی

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کاهش هزینه های دندانپزشکی گفت: اقدامات متعدد رایگانی درجهت دسترسی روستائیان، کودکان و خانم های باردار به خدمات دندانپزشکی انجام و هزار یونیت در مناطق روستایی توزیع شده است، اما با  وجود این که در دهه های گذشته در خصوص پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان آموزش و آگاهی به مردم داده نشده است، اما سعی می کنیم خدمات دندانپزشکی با نرخ ارزان تری با بهره گیری از نوعی بیمه خاص در اختیار مردم قرار گیرد، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیستند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید