۹ بیماری که کف دست فاش می کند و لو میدهد

مردم باید بدانند که نگاه کردن به کف دست شان می‌تواند آن‌ها را از سلامت اندام‌های داخلی بدنشان آگاه کند.

نبض ما– برخی معتقدند که از مشاهده کف دست و علائم آن می توان به سلامتی و بروز برخی بیماری ها پی برد. در این مقاله به مهم‌ترین علائم بیماری هایی که با نگاه کردن به کف دست می‌توان تشخیص داد، اشاره می‌کنیم.

سندرم مچ دست

انگشت‌های شصت، اشاره و انگشت وسط می‌توانند از بروز چنین بیماری در بدن خبر دهند؛ برای مثال اگر این سه انگشت بی حس باشند و یا تاندون‌های این سه انگشت دچار تورم شده باشند می‌توان تشخیص داد که فرد به این بیماری مبتلا شده است. برای کاهش درد این بیماری می‌توان مفاصل را هر چند بار در طول روز به صورت کششی ماساژ داد.

آبی شدن نوک انگشت ها

تغییر رنگ ناخن ها از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند علامت سندرم رینود باشد. این سندرم باعث سردی نوک انگشتان دست و پا شده و به مرور احساس درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها ایجاد می شود. متخصصان معتقدند که این سندرم به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عروق خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. بهترین درمان در این حالت این است که دستکش و جوراب بپوشید، استرس نداشته باشید، در معرض هوای سرد قرار نگیرید و در صورت لزوم با نظر پزشک دارو مصرف کنید.

یادتان باشد که علائم سندرم رینود در همان مراحل اولیه باید جدی گرفته شود، وگرنه باعث عفونت های مزمن اطراف ناخن ها می شود. یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری و درمان این بیماری خداحافظی همیشگی با سیگار و دود است. رینود در غیرسیگاری ها نادر است اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دودی که ناشی از سیگارکشیدن دیگران بوده و شما فقط در معرض آن هستید) بیماری را فعال می کند.

آسیب ستون فقرات

اگر دو انگشت کوچک دست چپ به رنگ قرمز مشاهده شود این نشان دهنده‌ی این است که اعصاب ستون فقرات بر اثر فشار هایی که به آن وارد شده است، دچار آسیب شده اند.

برای کاهش درد این بیماری (در صورتی که ورزش شنا و یوگا را انجام نمی‌دهید) می‌توانید پیاده روی‌های طولانی داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی هم اجتناب کنید.

کمبود ویتامین

اگر در دست چپ (فقط نوک انگشتان دست چپ) احساس سوزن سوزن شدن داشته باشید، به کمبود ویتامین دچار شده اید که این ویتامین‌ها عبارت اند از:ویتامین B۶، B۲، B۱ و E. برای کمبود این ویتامین‌ها باید رژیم غذایی مناسبی را در نظر گرفت و به پزشک تغذیه مراجعه کرد.

لرزش دست

اگر دست هایتان می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، در وهله اول آرامشتان را حفظ کنید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست ها می تواند مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته مصرف یک سری داروهای خاص از جمله داروهای ضدآسم یا ضدافسردگی هم به عنوان یکی دیگر از دلایل لرزش دست مطرح می شود؛ اما اگر هیچ کدام از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا اگر لرزش دستتان به مرور بیشتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، ابتلا به بیماری پارکینسون است که متاسفانه این روزها آمار مبتلایانش هم در حال افزایش است. پارکینسون نوعی اختلال سیستم عصبی است. قبلا تصور می شد که پارکینسون فقط سراغ سالمندان می رود، ولی امروز متخصصان در خصوص ابتلای جوانان به این بیماری هشدار می دهند.

لکه های قهوه ای

این لکه های قهوه ای که به مرور زمان روی دست ایجاد می شوند، ناشی از بالا رفتن سن یا اختلال در عملکرد کبد هستند. اگرچه قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید نیز در بلندمدت می تواند زمینه ساز بروز این لکه ها باشد. یکی از شرایطی که می تواند باعث تشدید این لکه ها شود، رانندگی در شرایطی است که دستکش نداشته یا ضدآفتاب به پوستتان نمالیده باشید. از آنجا که هنگام رانندگی تماس نور خورشید با پوست طولانی است، حتما از ضدآفتاب استفاده با اس.پی.اف بالاتر استفاده کنید تا دستتان زود پیر نشود و از قیافه نیفتد!

بیماری بورگر

افرادی که بیش از حد معمول از سیگار استفاده می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند، زیرا نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن وارد جریان خون می‌شود و در نهایت باعث بی حس شدن دست و یا حتی کل بدن فرد می‌شود.

مشکلات گردش خون

درد مفاصل شانه باعث بی حس شدن نوک انگشتان و کف دست می‌شود که این درد نشان دهنده‌ بیماری قلبی –عروقی می‌باشد و در نهایت باعث مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود.

دیابت

چگونگی بروز این مشکل: یکی از نخستین نشانه‌های دیابت احساس بی حسی است که از پا‌ها شروع می‌شود تا قسمت هایی از دست. این مشکل به دلیل کاهش جریان خون در قسمت‌های خاص بدن و آسیب انتهای عصب و بافت‌ها ایجاد می‌شود. دیابت می‌تواند منجر به داغی کف پا نیز شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

باشگاه خبرنگاران، برترین ها

 

4/5 - (30 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 نظر
  1. صنم می‌نویسد

    باسلام خسته نباشید
    چندروز که دست چپم سر دوتاانگشتام رنگ مایل ب قرمز کم رنگ شده درد در ناحیه پشتموگردنم زیاده

  2. اعظم وحیدی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من هر از گاهی خود به خود کف دستم کبود میشه رگای دستم پر رنگ میشه میشه علتشو بفرماید ممنون میشم از راهنمایتون

    1. امیر می‌نویسد

      سلام خسته نباشید من گاهی خود به خود کف دستم کبود میشه رگای دستم پر رنگ میشه (اکثراصبح ها بعد بیداری) علتشو بفرماید ممنون میشم از وقتی که گذاشین

    2. ناشناس می‌نویسد

      منم همین مشکلو دارم دلیلش چی میتونه باشه

  3. حامد می‌نویسد

    سلام و خسته نباشید.من موقعی که تو آب یا دریا و یا هوا سرد هستم .به مرور زمان بعد نیم ساعت یک ساعت نوک انگشتان دستم کاملا بی‌حس میشه یا همون حالت گز گز بیشتر بی حسی دارم .سیگار مصرف میکنم .اما قبل اینکه سیگاری بشم این مشکلو داشتم. آب ولرم هم شنا کنم بی حس میشه .آیا خطر دارع ؟

  4. فاطمه می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    یه سوالی داشتم
    یه مدت کمی هست که متوجه شدم گاهی اوقات کف دستم لکه های قرمز کوچیک ظاهر میشن
    اولین بار که متوجه این شدم خارش هم داشتند ولی موارد بعد که این لکه هارو دیدم خارشی نداشتند
    بعضی اوقات به خصوص شب ظاهر میشن و بعد یه مدت مثلا یک ساعت یا کمتر از بین میرن
    من در طول تقریبا یه ماه سه بار این لکه هارو دیدم
    نمی دونم چین و دارم کم کم نگران میشم
    خواهش می کنم جواب بدید

  5. متین می‌نویسد

    سلام من یک پسر ناشنوایان که دچارمشکل نارسایی کلیه است پسرم لرزش دست دارد خیلی نفس نفس میزند مثل کسی که سردش باشه و۶سالشه دکتر قلب بردم تنگی نفس نداره میخواهم علت لرزش دست و این نفس های بلندش چیست و باید چه دکتری ببرم

  6. راهدان می‌نویسد

    سلام چند روزه دونه های سیاه رنگی روی کف دستم مشاهده شده مثل آهن که زنگ زده باشد هیچ گونه خارشی هم احساس نمیشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان، ،،،،راهدان

  7. محمدرضا قبادی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من چند روزی هست که متوجه شدم دست چپم تا مچ دست نسبت به دست راستم لاغر تر شده بصورتی که حلقه ای که اندازه ام بوده از دستم افتاده لطفا من را راهنمایی کنید با سپاس

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام مدت دوماه میباشد دوچاربیماری پوستی قسمت دست وصورت لکه وخارچسبنده به پوست صورت وسرانگشتان تاول سفت وموادسفید مثل نمک وخارخارشدن همراه باخارش نقطه‌ای مانندگزیدگی لطفا راهنمایی کنید

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام من سر انگشتام سبز شده الان۱۳روزه که این طور شدم نمیدونم باید چی کار کنم

  10. مجنونم می‌نویسد

    انگشت شصت ونشانه وکناریش خواب میرود

  11. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یه پسر بچه ۶ساله دارم خطوط کف دستش کمه ایا از لحاظ علمی به دکتر ببرم

  12. اعظم زارعی پور می‌نویسد

    با سلام وخسته نباشی من پای چپ م استخون که به پا مربوط میشه خیلی درد دارم تا کوزک پا نه با استراحت خوب میشه نه با پیاده رفتی ممنون میشم جواب بدین.

  13. ارش می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    تقریبا یک روز که یک لکه نارنجی رنگ کف دست راستمه
    و هرچقدر دستمو شستم تعقیری نکرد گفتم شاید آسیب پوستی، یا بیماری هستش نمیدونم ممنون میشم بگید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید